opusklassiek

Aangemaakte reacties

15 berichten aan het bekijken - 1 tot 15 (van in totaal 105)
  • Auteur
    Berichten
  • In reactie op: Klassieke Top 400 #11203
    opusklassiek
    Sleutelbeheerder

    Dag heer Wesdorp,

    Wij besteden er geen aandacht aan en misschien is het verstandig dat u dat evenmin doet.

    Het is net zoiets als ‘nootschieten’…

    Groetend,
    Aart van der Wal

    In reactie op: Edison 2022 #10137
    opusklassiek
    Sleutelbeheerder

    Iedere uitgereikte prijs is relatief. Zelfs de Nobelprijs is dat. Er is een commissie, er is een jury, er zijn uitnodigingen om in te zenden, er is de selectie en er is de uiteindelijke keus van een groepje heren en dames. Hoe ‘objectief’ wil je het hebben? De buitenstaanders maar dus ook de inzenders hebben er geen flauw idee van wat zich aan de jurytafel afspeelt (alleen bij onmin wordt er soms ‘gelekt’). Hoeveel waarde heeft zo’n prijs? Dat is wat eenieder eraan wil toekennen.

    Gr.
    Aart van der Wal

    In reactie op: Gekrakeel rond Podium Klassiek en Radio 4 #10107
    opusklassiek
    Sleutelbeheerder

    Waarbij zich direct de vraag voordoet wat dan wel onder IEDEREEN moet worden verstaan, want daarop blijft u feitelijk het antwoord schuldig. Het zou, vind ik, de programmamakers van Radio 4 maar ook van BBC 3 en Klara hebben gesierd indien zij dagelijks hadden gekozen voor een evenwichtig samengesteld programma dat voor IEDEREEN – op het gegeven tijdstip uiteraard – aantrekkelijk is om naar te luisteren. Ik kan mij de tijd nog heugen dat daarvan inderdaad sprake was, al moeten we inderdaad dan ver terug in de tijd.

    Niet alleen in het sociale en maatschappelijke verkeer zijn de lontjes nogal kort geworden, maar ook in de muziekbeleving lijkt, afgaande op de wijze van programmeren, de spanningsboog bij de GEMIDDELDE luisteraar niet als al te hoog te worden verondersteld.

    Alles komt neer op het gekozen format en daar kan geen enkel protest, geen enkele bedenking tegenop. Er spelen immers meerdere zaken tegelijkertijd: de reeds genoemde spanningsboog, de reclame, de nieuwsuitzendingen (waarom eigenlijk?), de daarmee noodzakelijk geachte aantrekkingskracht en het personeelsbeleid (ja, ook dat: de lat hoeft op grond van de basisingrediënten van het desbetreffende programma ook dienaangaande niet al te hoog worden gelegd). Wie nog zoekt naar een equivalent van een Ton Hartsuiker, een Ernst Vermeulen, een Han Reiziger, een … zal ontdekken dat die speurtocht vruchteloos afloopt. Een ontwikkeling overigens die we ook terugzien in de schrijvende pers, waarin het tijdperk van J.J. Reichenfeld, en nog verder terug, Matthijs Vermeulen en Willem Pijper, niet alleen in termen van tijd ver achter de horizon is verdwenen. Waar nog minstens maandelijks een paginagroot, diepgaand artikel over een muzikaal onderwerp viel te lezen. De eruditie straalde er werkelijk vanaf. Voorbije tijden, voorbije glans, bestemd voor ‘groepen die niet snel tevreden te stellen waren’, denk ik zo.

    U zou, als uitvoerend musicus (naam bij de redactie bekend) beter moeten weten.

    Groetend,
    Aart van der Wal

    In reactie op: Podium Klassiek opvolger van Podium Witteman #10105
    opusklassiek
    Sleutelbeheerder

    Dag Heilko,

    Eerst mijn dank voor het compliment.

    Dan je opmerking inzake het nieuwe programma.

    Bij de omroep wordt het te kiezen ‘format’ altijd afgestemd op de doelgroep die men wil bereiken. Daarmee is in feite alles gezegd.

    Groetend,
    Aart van der Wal

    In reactie op: Uw connectie met Spotify #9888
    opusklassiek
    Sleutelbeheerder

    Geachte heer Hoogsteede,

    Binnen een paar minuten al een antwoord, waar vindt u dit??

    Goed, de grap daargelaten: u heeft volkomen gelijk. Het wachten is nog altijd op een hogere weergavekwaliteit van Spotify. Er is eindeloos over bericht, aangekondigd, uitgesteld, enz. Maar het zal er toch ééns van komen, denk ik.

    We hebben ‘gelinkt’ met Spotify toen er nog geen andere gegadigde was. Het gaat dus al vele jaren terug. Qobuz is inderdaad het betere (maar ook aanmerkelijk duurdere) alternatief. Edoch, dan zitten we met twee verschillende links: al die Spotify-links uit het verleden en de Qobuz-links van het heden. Niet erg praktisch, vind ik. Daarom laten we het zo, hoewel Qobuz ons enige tijd geleden ter zake wel een aanbieding heeft gedaan.

    Groetend,
    Aart van der Wal

    In reactie op: Bruckner serie Wiener Philharmoniker #9288
    opusklassiek
    Sleutelbeheerder

    Geachte heer Ravers,

    Ik heb beide cd’s hier besproken: https://www.opusklassiek.nl/cd-recensies/cd-aw/bruckner36.htm

    In reactie op: Geen teksten bijgevoegd … #8798
    opusklassiek
    Sleutelbeheerder

    Dag Sietse,

    Ik heb er op onze site meerdere malen op gewezen: dat meer en meer het internet als toevluchtsoord wordt gekozen voor uitgebreidere teksten, waaronder vooral de libretti en liedteksten. Ik weet van de labels dat dit vooral met het kostenplaatje te maken heeft (wat overigens ook geldt voor het veelal ontbreken van een Nederlandse tekst in het cd-boekje). Er is niets tegen te doen. Kortom, het is en blijft zoals het is en bijft. Wat dit betreft op de tanden bijten dus.

    H.G.
    Aart van der Wal
    https://www.opusklassiek.nl

    opusklassiek
    Sleutelbeheerder

    Ik herinner me alleen een opname die Ronald Brautigam heeft gemaakt van het Concertstuk en de Poème van Henrïette Bosmans op het Nederlandse label NM onder catalogusnummer NM 92095. U kunt de desbetreffende gegevens hier inzien: https://www.muziekweb.nl/Link/BAX1721/Concertstuk-voor-fluit-en-kamerorkest?WorkID=U00000583109. De cd zal ongetwijfeld niet meer leverbaar zijn.

    Groetend,
    Aart van der Wal

    opusklassiek
    Sleutelbeheerder

    Dag Alex,

    Dank voor je oplettendheid.

    Probleem is verholpen.

    Vr. gr.
    Aart van der Wal

    In reactie op: Opera op lp gezocht #7374
    opusklassiek
    Sleutelbeheerder

    Beste Willem,

    Gecondoleerd met het verlies van je vader.

    Ik heb je bericht onder onze auteurs verspreid en daarnaast geplaatst op Facebook, Twitter, LinkedIn. Hopelijk volgen er reacties.

    Vr. gr.
    Aart van der Wal
    https://www.opusklassiek.nl

    In reactie op: Heinz Winbeck symfonieën op Cd #6671
    opusklassiek
    Sleutelbeheerder

    Dag Charles,

    De set werd door Maarten Brandt besproken. Hij bevindt zich momenteel vér buiten ons land, maar begin februari hoopt hij weer ‘beschikbaar’te zijn. Ik zal het sowieso met hem opnemen.

    Hartelijks,
    Aart van der Wal

    In reactie op: Berlioz: Symphonie fantastique (Roth) #6378
    opusklassiek
    Sleutelbeheerder

    En wat is dan het nut van je opmerking?

    In reactie op: Basisrepertoire en “klassiekers” #6308
    opusklassiek
    Sleutelbeheerder

    Dag Alex,

    Een prima idee, maar de belemmerende factor is TIJD. Er is al zoveel werk! We houden het echter zeker in gedachten.

    Dank voor de tip.

    Vr. gr.
    Aart van der Wal

    In reactie op: Bruckner Ongehoord in het Amsterdamse Muziekgebouw #6307
    opusklassiek
    Sleutelbeheerder

    Dank!

    In reactie op: Recensies en Spotify #6286
    opusklassiek
    Sleutelbeheerder

    Geachte heer Ossewaarde,

    We hebben geen enkele commerciële of financiële binding met Spotify. Zoals we die evenmin hebben met labels, distributeurs, concertorganisaties, kortom het muziekbedrijf in het algemeen. Ook perskaarten voor voorstellingen hebben geen invloed op onze recensies (zoals we hebben bewezen!) We zijn in alle opzichten onafhankelijk en daarom kunnen we schrijven en plaatsen wat we willen. Uiteraard wel met inachtneming van de normen en waarden die velen helaas wel, maar wij gelukkig nog niet zijn vergeten.

    We plaatsen al jaren een Spotify-link bij onze recensies. Niet omdat we Spotify zo geweldig vinden, maar toentertijd was er nog geen ander alternatief. Nu zijn er Quobuz, Tidal, Primpehonic. De een vindt de geluidskwaliteit van deze aanbieders beter, de ander niet of vindt de verschillen niet of nauwelijks de moeite waard. Zelf vind ik de geluidskwaliteit in wav- of flac-formaat iets beter dan wat Spotify nog steeds biedt: veredeld mp3. Maar voor mij is dit geen reden om over te schakelen. Dat zou bovendien ook betekenen dat duizenden files opnieuw gecodeerd zouden moeten worden: van Spotify naar een andere muziekstreamingdienst. Dat is onbegonnen werk. Bovendien sluit ik de mogelijkheid niet uit dat op termijn ook Spotify met flac- of wav-files ten tonele verschijnt.

    Tot slot biedt Spotify nog steeds het meest ruime aanbod van alle streamingdiensten. Zeker het ‘oude’ materiaal is veel ruimer vertegenwoordigd. De zoekfunctie kan weliswaar beter, maar dat geldt voor alle diensten. Vergeleken met Google Search is er nog best een wereld te winnen.

    Hopelijk is uw vraag hiermee beantwoord.

    Vr. gr.
    Aart van der Wal

15 berichten aan het bekijken - 1 tot 15 (van in totaal 105)