opusklassiek

Aangemaakte reacties

15 berichten aan het bekijken - 76 tot 90 (van in totaal 105)
  • Auteur
    Berichten
  • In reactie op: BACHFEST LEIPZIG #1210
    opusklassiek
    Sleutelbeheerder

    Dag Piebe,

    Net terug uit Leipzig herken ik het probleem uiteraard. Ik meen dat er programmaboekjes in omloop zijn met op de laatste paar pagina’s een overzicht van de prijzen en de stoelen in de desbetreffende kerken. Waarmee de (potentiële) bezoeker kan inschatten hoe het zicht vanuit een bepaalde positie is. Laat ik er tevens bij vermelden dat de concerten plaatsvinden op historische locaties en dat die zuilen/pilaren er nu eenmaal zijn. In zowel de Nicolai- als de Thomaskerk zijn er op de ‘Empore’ (zeg maar balkons) meerdere rijen. Vanaf de tweede of de derde rij is er geen goed of in het geheel geen zicht (in de zin vergelijkbaar met een zuil). Ook in dit geval geldt: oriënteer je eerst goed alvorens te bestellen. Een betere remedie kan ik niet verzinnen. Het lijkt een goede gedachte om in mijn komende recensie hiervan melding te maken. Meer kan ik niet doen.
    Groet,
    Aart van der Wal

    In reactie op: Franz Schubert, Strijkkwartetten, Diogenes Kwartet #1187
    opusklassiek
    Sleutelbeheerder

    Toevallig vanmorgen in de post.

    In reactie op: Spotify – afspeellijsten #1185
    opusklassiek
    Sleutelbeheerder

    Geachte heer Rengelink,

    Die vraag is ons meer gesteld. Onze site is niet primair in het leven geroepen voor de ‘beginnende liefhebber’. Wat Lichtzwang betreft: uiteraard, smaken verschillen.

    Groet,
    Aart van der Wal

    In reactie op: Koningin Elisabeth Wedstrijd 2016 – De winnaars #1133
    opusklassiek
    Sleutelbeheerder

    Ik vind het eveneens een groot gemis. Bovendien zijn de commentaren de laatste jaren tot het niveau van ‘hopeloos’ afgedaald. Zelfs op de finaleavond besloot ik er om 22.00 uur de brui aan te geven. Ik werd doodziek van het geneuzel van Soerjadi cum suis.

    In reactie op: Remastering van oude opnamen #1097
    opusklassiek
    Sleutelbeheerder

    Goede middag, Raymond.
    Dergelijke vergelijkingen heb ik uiteraard ook gemaakt, waarbij – tenminste voor mij – het grootste probleem is dat ik de bron niet voldoende ken. Lang geleden werd de opname gemaakt op een bepaalde recorder, volgens een bepaalde karakteristiek (die als zodanig keurig is aangetekend in de annalen van de desbetreffende opname). Als vóór de remastering dat klankbeeld precies teruggehaald moet worden, is daarvoor DEZELFDE machine nodig volgens DEZELFDE karakteristiek. Dat is dan een OBJECTIEF (meet)technisch gegeven. Daarmee is het beeld echter nog niet compleet: wie de band op deze wijze afluistert, beoordeelt het resultaat op basis van zijn eigen perceptie en met behulp van – naar alle waarschijnlijkheid – andere weergaveapparatuur (incl. andere luidsprekers). Degenen die de opname toentertijd hebben gemaakt genieten waarschijnlijk van hun pensioen (als ze nog in leven zijn). Maar goed, er is dus die taperecorder met de aldus ingestelde karakteristiek. Dat moet dan het vertrekpunt zijn voor de digitalisering – en moet er vanuit worden gegaan dat tijdens de analoog/digitaal-conversie het oorspronkelijke analoge signaal geheel en al intact blijft (dat kan achteraf met grote nauwkeurigheid zowel meettechnisch als gehoormatig worden gecontroleerd). Het eindproduct kent aldus een grote mate van nauwkeurigheid waarop – bij gebrek aan beter – op dichtgevaren moet worden. Onder die omstandigheden heeft een vergelijking met de lp geen zin (meer). Een lp kent aftast- en intermodulatievervorming, de snijbeitel heeft invloed gehad op het resultaat, enz. Daar komt nog bij dat de lp in principe ‘vriendelijker’ klinkt dankzij die aftastvervorming die menigeen voor ‘aangenaam’ verslijt.
    Maar ik moet er iets aan toevoegen: ik heb menigmaal een vergelijking kunnen maken tussen analoge weergave, rechtstreeks vanaf de analoge taperecorder, en het ‘digitale’ resultaat. Dat viel t.o.v. de laatste weinig flatteus uit. Met andere woorden, digitaliseren is een heus vak.
    Hartelijks,
    Aart

    In reactie op: Kort gesignaleerd #1092
    opusklassiek
    Sleutelbeheerder

    Dag Harold!
    Op onze site is nooit sprake geweest van ‘kort gesignaleerd’. Het is zeker een idee om ‘mee te nemen’.

    In reactie op: Koningin Elisabeth Wedstrijd 2016 – De winnaars #1090
    opusklassiek
    Sleutelbeheerder

    Er zijn geen arbiters of mediators in dit spel…

    In reactie op: Quadrevisie #1088
    opusklassiek
    Sleutelbeheerder

    Dank voor uw bericht.

    Mijn antwoord:

    1. Met de door u geschetste verwarring valt het alleszins mee. Jan de Kruijff heeft zijn site (Musicalifeiten) ondergebracht bij de site van Armand van Ommeren (Quadrevisie). Meer valt er op dit punt niet over te melden.

    2. De op onze site voorkomende recensies van Jan de Kruijff zijn van jaren her. Ze staan er nog op omdat de daarmee verband houdende releases nog steeds leverbaar zijn. Jan ging jaren geleden zijn eigen weg.

    3. Armand van Ommeren heeft met Opus Klassiek niets van doen.

    Groetend,
    Aart van der Wal

    In reactie op: Nakamichi #1074
    opusklassiek
    Sleutelbeheerder

    Beste Rian,
    Ik vermoed wel waar de oorzaak van het probleem schuilt: in de motor die de verschillende functies (voor- en achteruit spoelen, afspelen, stoppen) aanstuurt. Ik weet niet welk model het betreft maar het probleem is doorgaans dat na jarenlang gebruik er in de motoras een ingebrand plekje is ontstaan dat als ‘dood punt’ gaat fungeren. Dat kun je zelf gemakkelijk testen door de kap eraf te halen en met de achterkant van een schroevendraaier op dat motortje te tikken en tegelijk de ‘play’-toets ingedrukt te houden. De kans is groot dat de functies vervolgens wel gewoon kunnen worden aangesproken. Dan weet je dat daarin het probleem schuilt. Wat je bij dit probleem ook vaak ziet is dat het cassettevak niet kan worden geopend. Dat is dan geblokkeerd.
    Wat de reparatie betreft: Roman van Wijnen uit Kampen is er goed in thuis. Je vindt zijn gegevens op Marktplaats, waar hij ook Nakamichi’s te koop aanbiedt. Heel belangrijk: hij beschikt over de afregelbandjes en templates om een Nakamichi weer terug te kunnen brengen naar de fabrieksinstellingen. Bovendien kan hij op het gekozen bandtype keurig afregelen. De Nakamichi’s zijn al jaren uit de handel. Het bedrijf bestaat niet meer in zijn oorspronkelijke vorm. Ik kan van hieruit niet beoordelen of motoren e.d. nog voorhanden zijn; en zo ja, of dat spul uit gebruikte machines komt. Maar goed, dat is iets dat je met Van Wijnen kunt bespreken. Op Marktplaats vind je ook zijn contactgegevens. Succes.

    In reactie op: Metadata op CD's #1065
    opusklassiek
    Sleutelbeheerder

    Dag Felix. Ik heb er iets over geschreven op Facebook. Dat is alweer een poosje terug. Het is een crime, maar op één punt is sprake van een verzachtende omstandigheid: het rippen is iets van de laatste jaren. De metadata daarvóór waren voor de gebruiker niet zo van belang. Ik weet wel dat die data op het display van de cd-speler kunnen worden getoond, maar de klassieke-muziekliefhebber kon en kan het best zonder die extra informatie stellen. Er is immers het cd-boekje onder handbereik. Maar het is inderdaad zo dat de labels er tot de dag van vandaag merendeels met de pet naar gooien. Een verbetering zie ik niet.
    Groetend,
    Aart

    In reactie op: Recensies en de Link met Spotify #1035
    opusklassiek
    Sleutelbeheerder

    Dag heer Catz! Dank voor uw goede woorden. Stimulerend!

    In reactie op: Dreigende opheffing European Union Youth Orchestra #1020
    opusklassiek
    Sleutelbeheerder

    Het ziet er op deze regenachtige zondag naar uit dat het European Union Youth Orchestra de afbraakdans lijkt te ontspringen. Niet omdat men in Brussel tot inkeer is gekomen, maar wel omdat de Duitsers te kennen hebben gegeven de kaalslag niet acceptabel te vinden. En de Duitsers hebben het met de Fransen in de EU voor het zeggen. Dus wordt de Commissaris met die Lastige Naam vandaag teruggefloten en heeft hij al haastig te kennen gegeven dat er voor het orkest wel een ‘potje te vinden is’. Wat een schaamteloze dwaas… Maar goed, het ziet er positief uit, eind goed al goed dus. Want het moet nu wel heel raar lopen als er nog een kink in de kabel komt. In dit geval Deutschland über alles!

    opusklassiek
    Sleutelbeheerder

    Een schoolvoorbeeld van progressief en creatief programmeren!

    In reactie op: Zinvol programmeren #1010
    opusklassiek
    Sleutelbeheerder

    Dat zijn geen symfonieorkesten. Ze ‘bedienen’ (dus) een ander repertoire. Appels en peren laten zich lastig vergelijken.

    In reactie op: Zinvol programmeren #994
    opusklassiek
    Sleutelbeheerder

    Goede morgen, Ad.

    De ‘oude’ muziek in het perspectief van de ‘nieuwe’ muziek zetten, en (dus ook) omgekeerd. Het aloude model is die van de sandwichconstructie. Het vraagt een zinvol ontwerp, de acceptatie door musici en publiek en de wil om dat ontwerp gestaag te ontwikkelen. Niet zozeer om hier nu concreet voorbeelden van dergelijke programma’s te noemen (op onze site is dat overigens meerdere malen gedaan, door collega Maarten Brandt die ‘daarvoor heeft doorgeleerd’). Wat niet wil zeggen dat een avondvullend programma niet uit moderne of eigentijdse muziek zou mogen bestaan. De sandwichconstructie heeft in ieder geval het grote voordeel van oriëntatie en – belangrijker nog – heroriëntatie voor musici en bezoekers. Er wordt met andere oren naar het oude en het nieuwe geluisterd als we inzien dat het geen eilanden op zichzelf zijn. Dat past ook in de waardering van de muziekgeschiedenis als geheel. Ik herinner me Bruno Maderna die Monteverdi gewoon tussen nieuwe muziek plaatste; en het werkte. Maar het impliceert wel dat dergelijke sandwichprogramma’s niet kunnen worden samengesteld door een willekeurige passant, maar door een ‘echte’ programmeur die de muziekhistorie met zijn ettelijke kruisverbanden op zijn duimpje kent. Ik vrees wel dat deze expertise min of meer is uitgestorven door gebrek aan emplooi. Maar zonder vernieuwing gaat het niet. Kijk maar eens naar De Nationale Opera en wat Pierre Audi daar op dit gebied heeft klaargespeeld. Daarvan dacht men in eerste instantie: dit gaat zo niet werken. Maar het werkte. Onlangs is DNO uitgeroepen tot het beste, maaar ook het meest vernieuwende operahuis van dit jaar; en niet eens op basis van die sandwichconstructie 9want die werkt in de opera uiteraard niet: een opera is meestal avondvullend).

    Groet,
    Aart

15 berichten aan het bekijken - 76 tot 90 (van in totaal 105)