opusklassiek

Aangemaakte reacties

15 berichten aan het bekijken - 1 tot 15 (van in totaal 89)
  • Auteur
    Berichten
  • In reactie op: Opus Klassik versus Opus Klassiek? #6223

    opusklassiek
    Sleutelbeheerder

    Dag Erik,

    Je hebt er zelfs een recensie van gemaakt!

    Natuurlijk heb ik mij, vrijwel direct nadat de naam van de ‘opvolger’ van Echo Klassik bekend werd gemaakt, contact opgenomen met de organisatie en erop gewezen dat de nieuwe naam duidelijk associaties opriep met die van ons. Ik heb er zes mailtjes aan gewijd, maar geen enkele reactie mogen ontvangen.

    Vervolgens heb ik juridisch advies ingewonnen en daarvan begrepen dat ik dan in Berlijn zou moeten gaan procederen. Met onoverzienbare kosten tot gevolg. Terwijl het op de keper beschouwd niet eens nadelig hoeft uit te pakken: Opus Klassik en Opus Klassiek. In ieder geval staat niet a priori vast dat het voor Opus Klassiek tot nadeel leidt. En dus heb ik het er maar bij gelaten.

    Groetend,
    Aart van der Wal

  • In reactie op: Radio 4 – Hart en Ziel Lijst 2019 #6210

    opusklassiek
    Sleutelbeheerder

    Geachte heer Boonakker,

    Die lijst (die u wat mij betreft niet had hoeven in te kopiëren omdat op de site van Radio 4 deze in pdf wordt aangeboden) zegt niet meer dan wat de gemiddelde luisteraar het mooiste vindt. Het kan voor beginners in het domein van de klassieke muziek een opstapje vormen naar ontdekking en verwondering (misschien ook wel bewondering, voor al dat moois). Er hoeft geen meetlat naast te worden gelegd en er hoeven geen conclusies aan te worden verbonden.

    De radio heeft het moeilijk, met name door de opkomst van muziekstreamingdiensten. Dat ervaart ook Radio 4 en men doet er echt alles aan om de luisterdichtheid te bevorderen door ‘acties’ die tot doel hebben de luisteraar dichter bij de programma’s en de programmamakers (of omgekeerd!) te brengen. Dat betekent dus ook – zoals in het geval van de Hart en Ziel lijst – actieve betrokkenheid van de luisteraar bij de zender. We zien iets soortgelijks bij het tv-programma ‘Podium Witteman’ (waar onlangs als ‘nieuwigheid’ de ‘Mooiste Melodie van de Week’ werd aangekondigd).

    In Hilversum worden formats uitgewerkt of van andere omroepen overgenomen en die formats hebben uitsluitend tot doel om de betrokkenheid bij de zender/het programma te bewaren (uitbreiden is hier misschien een brug te ver).

    Klassieke muziek is en blijft het stiefkindje van de publieke omroep. De kwaliteit ervan loopt helaas ook zienderogen terug, zoals afgelopen dinsdag weer eens bleek toen het tv-programma ‘Tijl en Bach’ de ether werd ingeslingerd. Het is bovendien het zoveelste voorbeeld van een programma dat verdieping van het onderwerp niet tot doel heeft.

    Bij de meeste programmamakers is er het besef dat voor luisteraar en kijker de lat vooral niet te hoog moet worden gelegd, bang als men is dat dan wordt afgehaakt (wat dan weer ten koste gaat van o.a. de reclameopbrengsten). Het is wel passend bij het cultuurpatroon zoals politici van VVD en PVV dat al jarenlang voor zich zien. Jammer, maar het is niet anders.

    Vr.gr.
    Aart van der Wal

  • In reactie op: DNO, Keegel, de NVJ en 'persvrijheid' #5976

    opusklassiek
    Sleutelbeheerder

    Dag Pieter,

    Guus Mostart heeft me zojuist laten weten dat hij in de afgelopen dagen NIET heeft gepost en dat het dus naar alle waarschijnlijk een spambericht moet zijn geweest. Waarvan akte.

  • In reactie op: Afscheidsconcert Bernard Haitink #5975

    opusklassiek
    Sleutelbeheerder

    Guido van Oorschot schreef een alleraardigst sfeerstukje naar aanleiding van het afscheid van Bernard Haitink van het concertpodium. Hij was erbij, in Luzern: https://www.volkskrant.nl/cultuur-media/maestro-bernard-haitink-90-neemt-soeverein-afscheid-in-luzern~b8bcf453/

  • In reactie op: DNO, Keegel, de NVJ en 'persvrijheid' #5974

    opusklassiek
    Sleutelbeheerder

    Dag Pieter,

    Wij hebben sedert een aantal dagen veel last van Oekraïense spammail op dit forum. Er worden links geplaatst naar internetsites waar goedkope geneesmiddelen en valse paspoorten kunnen worden gekocht. Om die reden hebben we een ‘digitale poortwachter’ ingezet die geen berichten plaatst die aan het desbetreffende profiel voldoen. Het zou kunnen zijn dat de laatste post van Guus Mostart daarvan het slachtoffer is geworden. Ik heb zijn emailadres en zal hem vragen zijn post opnieuw te plaatsen.

    Vr. gr.
    Aart van der Wal

  • In reactie op: Afscheidsconcert Bernard Haitink #5949

    opusklassiek
    Sleutelbeheerder

    Bernard Haitink verlaat voor de laatste maal het podsium van de Royal Albert Hall

    Proms 2019: Bernard Haitink verlaat voor het laatst het podium van de Royal Albert Hall in Londen

  • In reactie op: Merlijn Kerkhof en de zondvloed #5927

    opusklassiek
    Sleutelbeheerder

    Wat Musicalifeiten betreft: u kunt met behulp van Google Search uiteraard gericht zoeken. Bijvoorbeeld: Musicalifeiten+Brahms+Pianokwintet

  • In reactie op: Merlijn Kerkhof en de zondvloed #5878

    opusklassiek
    Sleutelbeheerder

    De discussie kan ook op Facebook worden gevolgd (https://www.facebook.com/opusklassiek)

  • In reactie op: Merlijn Kerkhof en de zondvloed #5872

    opusklassiek
    Sleutelbeheerder

    Het probleem zit vrij diep: Vorige maand kwam de nieuwe muziekstreamingdienst Primephonic met een persbericht waaruit bleek dat driekwart van de Nederlanders nog nooit gehoord heeft van Janine Jansen en Jaap van Zweden. Meer dan de helft (bij de jongeren tot 35 jaar zelfs bijna driekwart) blijkt bovendien volkomen onkundig te zijn van de fameuze openingsmaten uit Beethovens Vijfde symfonie. Dat Mozart een Oostenrijker was bleek bij meer dan de helft van de generatie tot 35 jaar volslagen onbekend. De voor de hand liggende conclusie: het is droevig gesteld met de kennis van de klassieke muziek in ons land. De uitkomsten komen uit de pen van het marktonderzoekbureau Haystack Research Consulting in opdracht van Primephonic. Op kleine schaal had ik overigens soortgelijke ervaringen. Bartók en Bruckner werden als schilder bestempeld, Schnittke als auteur, Cavalli als beeldhouwer en Schumann als dichter.

    Maar er lijkt – alweer volgens dat marktonderzoek – toch wel een beetje goed nieuws te zijn: de helft van de ondervraagde Nederlanders – dat geldt zowel voor de jongeren als de ouderen – vindt dat zij te weinig kennis hebben van klassieke muziek. Ruim een derde zou zelfs graag meer naar klassieke muziek luisteren, maar ziet als sta-in-de-weg een gebrek aan aangedragen suggesties en adviezen (van wie??). We lijken dus deels een volkje van luiwammesen te zijn.

    Laat ik het nu niet weer over de bezuinigingscarrousel hebben, maar slechts vaststellen dat radio, tv en dagbladpers de klassieke muziek in ons land al meerdere decennia geen grote dienst meer bewijzen en dit mede heeft geleid tot de gesignaleerde afkalving. De aldus doelbewust opgeworpen obstakels zijn waarschijnlijk van blijvende aard. Het niveau van de muziekkritiek heeft er zich aan aangepast.

    Wonderlijk genoeg is er in de dagbladpers nog wel volop aandacht voor nieuw verschenen boeken en zelfs ramsj. Daarover wordt wel uitgebreid bericht. En dit ondanks het feit dat er veel minder wordt gelezen (zie https://lezen.nl/sites/default/files/Zoveel%20lezen%20we%20niet.pdf).

    Het is zoals het is.

  • In reactie op: Merlijn Kerkhof en de zondvloed #5870

    opusklassiek
    Sleutelbeheerder

    Dag Heino,

    Het lijkt me wel wat al te kort door de bocht: musicologie en tekstruimte, maar wel is het een feit dat ‘vroeger’ veel meer ruimte werd gemaakt voor muziekkritische verkenningen. Hierbij de link naar een representatief voorbeeld: https://www.delpher.nl/nl/kranten/view?query=Reichenfeld+Beethoven+sonates+Brendel+Kempff&coll=ddd&identifier=KBNRC01:000026508:mpeg21:a0186&resultsidentifier=KBNRC01:000026508:mpeg21:a0186

  • In reactie op: Merlijn Kerkhof en de zondvloed #5860

    opusklassiek
    Sleutelbeheerder

    Dank voor de reacties. Een aantal ervan heb ik, op grond van hun inhoud, al eerder verwijderd. Het moet wel netjes blijven. Dat is een bekend probleem op fora: dat de moderator (te) vaak moet ingrijpen. Dat heeft niks met censuur, maar alles met fatsoen te maken. Waarvan akte.

    Moderator
    https://www.opusklassiek.nl

  • In reactie op: Netfilters #5821

    opusklassiek
    Sleutelbeheerder

    Dag heer Benschop,

    Het staat op de planningslijst!

    Groet,
    Aart van der Wal

  • In reactie op: Ed Spanjaard afgeserveerd door het OvO #5260

    opusklassiek
    Sleutelbeheerder

    Dag Pieter,

    Dat laatste lijkt onwaarschijnlijk. Het KCO zal ongetwijfeld op zoek gaan naar een chef die ook in puur commercieel opzicht (dus vanuit het marketingperspectief) een bijzondere aanwinst is.Het Grote Geld speelt een net zo belangrijke rol als het muzikale aspect. Het een niet zonder het ander. Zo is het nu eenmaal.

    Vr. gr.
    Aart van der Wal

  • In reactie op: Dutch & Dutch luidsprekers #5070

    opusklassiek
    Sleutelbeheerder

    “met grote of aanhoudende moeite gepaard gaand”. aldus Van Dale. Daar zit geen woord Spaans bij.

    Iedere willekeurig bedrijf dat zich bezighoudt met de fabricage en/of distributie van een willekeurig product dient zich voortdurend bewust te zijn van het belang van snelle communicatie met zowel de (potentiële) afnemers als de ‘markt’. Dat geldt zowel voor de verkoop als voor de nazorg. Het begint bij vertrouwen en het eindigt bij tevredenheid.

    Vanaf november van het vorig jaar heb ik contact onderhouden met Martijn Mensink van Dutch & Dutch. Ik heb de locatie van het bedrijf in Rotterdam bezocht, daar een (goed verzorgde) rondleiding gekregen, met een uitstekende toelichting wat betreft de techniek achter de luidspreker (8C) en de commerciële doelstellingen van het bedrijf. Daar was in mijn ogen niets mis mee. Alleen jammer dat er geen luidsprekers op dit moment beschikbaar waren om althans een voorlopige indruk te kunnen krijgen. We spraken af dat in januari van dit jaar een set zou worden geleverd ter recensie. Dat proces is tamelijk – om het eufemistisch uit te drukken – moeizaam verlopen en uiteindelijk van onze kant op niets uitgelopen, door ernstig tekortschietende communicatie van de zijde van Dutch & Dutch en daardoor een groeiend gebrek aan vertrouwen wat ons betreft. Op grond daarvan is besloten deze speakers vooralsnog niet te recenseren. We geven er de voorkeur aan om nu eerst maar eens rustig af te wachten hoe de voortgang van de start-up (het is een jong bedrijf) verloopt. Dan kan ook een beter beeld worden gevormd van een consistente productiekwaliteit en de daarbij behorende, onmisbare nazorg.

    OpusKlassiek is het aan de lezers verplicht om vertrouwen in een (gerecenseerd) product (met alles wat daarbij hoort) uit te stralen; dit dan op basis van zo objectief mogelijke voorlichting (we hebben met niemand commerciële bindingen en dat willen we ook graag zo houden).

    Uiteraard zijn we geïnteresseerd in lezerservaringen met dit product, waartoe wij eenieder in dit verband graag oproepen. Dat kan op dit forum, of door middel van “contact”.

    Als er inzake de producten van of ontwikkelingen binnen Dutch & Dutch iets positiefs te melden is, zullen we dit uiteraard onverwijld doen. Een luidsprekerfabrikant van Nederlandse bodem (onverschillig of hij zijn producten binnen of buiten de eigen landsgrenzen maakt of laat maken) die een zeer geslaagd product op de markt brengt heeft wat mij betreft duidelijk een streepje voor.

    Wie meer wil weten van de achtergronden van het bedrijf verwijs ik graag naar deze link: https://www.collincrowdfund.nl/dutchdutch/

    Vr. gr.
    Aart van der Wal
    wwww.opusklassiek.nl

  • In reactie op: Dutch & Dutch luidsprekers #5068

    opusklassiek
    Sleutelbeheerder

    Nabericht
    =========

    De communicatie met Dutch & Dutch verliep al enige tijd dermate moeizaam dat we vandaag de knoop maar hebben doorgehakt en hebben afgezien van een test van de 8C luidspreker.

    Vr. gr.
    Aart van der Wal
    https://www.opusklassiek.nl

15 berichten aan het bekijken - 1 tot 15 (van in totaal 89)