opusklassiek

Aangemaakte reacties

15 berichten aan het bekijken - 1 tot 15 (van in totaal 98)
  • Auteur
    Berichten
  • opusklassiek
    Sleutelbeheerder

    Ik herinner me alleen een opname die Ronald Brautigam heeft gemaakt van het Concertstuk en de Poème van Henrïette Bosmans op het Nederlandse label NM onder catalogusnummer NM 92095. U kunt de desbetreffende gegevens hier inzien: https://www.muziekweb.nl/Link/BAX1721/Concertstuk-voor-fluit-en-kamerorkest?WorkID=U00000583109. De cd zal ongetwijfeld niet meer leverbaar zijn.

    Groetend,
    Aart van der Wal

    opusklassiek
    Sleutelbeheerder

    Dag Alex,

    Dank voor je oplettendheid.

    Probleem is verholpen.

    Vr. gr.
    Aart van der Wal

    In reactie op: Opera op lp gezocht #7374
    opusklassiek
    Sleutelbeheerder

    Beste Willem,

    Gecondoleerd met het verlies van je vader.

    Ik heb je bericht onder onze auteurs verspreid en daarnaast geplaatst op Facebook, Twitter, LinkedIn. Hopelijk volgen er reacties.

    Vr. gr.
    Aart van der Wal
    https://www.opusklassiek.nl

    In reactie op: Heinz Winbeck symfonieën op Cd #6671
    opusklassiek
    Sleutelbeheerder

    Dag Charles,

    De set werd door Maarten Brandt besproken. Hij bevindt zich momenteel vér buiten ons land, maar begin februari hoopt hij weer ‘beschikbaar’te zijn. Ik zal het sowieso met hem opnemen.

    Hartelijks,
    Aart van der Wal

    In reactie op: Berlioz: Symphonie fantastique (Roth) #6378
    opusklassiek
    Sleutelbeheerder

    En wat is dan het nut van je opmerking?

    In reactie op: Basisrepertoire en “klassiekers” #6308
    opusklassiek
    Sleutelbeheerder

    Dag Alex,

    Een prima idee, maar de belemmerende factor is TIJD. Er is al zoveel werk! We houden het echter zeker in gedachten.

    Dank voor de tip.

    Vr. gr.
    Aart van der Wal

    In reactie op: Bruckner Ongehoord in het Amsterdamse Muziekgebouw #6307
    opusklassiek
    Sleutelbeheerder

    Dank!

    In reactie op: Recensies en Spotify #6286
    opusklassiek
    Sleutelbeheerder

    Geachte heer Ossewaarde,

    We hebben geen enkele commerciële of financiële binding met Spotify. Zoals we die evenmin hebben met labels, distributeurs, concertorganisaties, kortom het muziekbedrijf in het algemeen. Ook perskaarten voor voorstellingen hebben geen invloed op onze recensies (zoals we hebben bewezen!) We zijn in alle opzichten onafhankelijk en daarom kunnen we schrijven en plaatsen wat we willen. Uiteraard wel met inachtneming van de normen en waarden die velen helaas wel, maar wij gelukkig nog niet zijn vergeten.

    We plaatsen al jaren een Spotify-link bij onze recensies. Niet omdat we Spotify zo geweldig vinden, maar toentertijd was er nog geen ander alternatief. Nu zijn er Quobuz, Tidal, Primpehonic. De een vindt de geluidskwaliteit van deze aanbieders beter, de ander niet of vindt de verschillen niet of nauwelijks de moeite waard. Zelf vind ik de geluidskwaliteit in wav- of flac-formaat iets beter dan wat Spotify nog steeds biedt: veredeld mp3. Maar voor mij is dit geen reden om over te schakelen. Dat zou bovendien ook betekenen dat duizenden files opnieuw gecodeerd zouden moeten worden: van Spotify naar een andere muziekstreamingdienst. Dat is onbegonnen werk. Bovendien sluit ik de mogelijkheid niet uit dat op termijn ook Spotify met flac- of wav-files ten tonele verschijnt.

    Tot slot biedt Spotify nog steeds het meest ruime aanbod van alle streamingdiensten. Zeker het ‘oude’ materiaal is veel ruimer vertegenwoordigd. De zoekfunctie kan weliswaar beter, maar dat geldt voor alle diensten. Vergeleken met Google Search is er nog best een wereld te winnen.

    Hopelijk is uw vraag hiermee beantwoord.

    Vr. gr.
    Aart van der Wal

    In reactie op: Tijl Beckrand in de voetsporen van Bach #6269
    opusklassiek
    Sleutelbeheerder

    Tijl had het voormalige concentratiekamp zeker kunnen noemen (al betreft het een muziekprogramma). En inderdaad, de Nikolaikerk speelde in Bachs Leipziger periode een zeer belangrijke rol. Waarom uitgerekend deze kerk niet aan bod kwam is mij evenmin duidelijk, al geldt voor iedere documentairemaker dat er keuzes moeten worden gemaakt. Daarop achteraf kritiek leveren heeft wat dit betreft weinig zin.

    Dat Tijl Beckrand zich bedient van de Engelse taal heb ook ik als storend ervaren omdat het afbreuk doet aan het sfeerbeeld dat hij met veel moeite heeft getracht te creëren. Waarbij u zich wel dient te realiseren dat hij uit de popscene afkomstig is.

    Ik denk dat de winst van deze serie zit in de propagandafunctie ten gunste van Bach en zijn muziek. Niet zozeer in de kwaliteit ervan. En anders geeft hij wel het goede voorbeeld van ‘veel bewegen’, want 400 km is niet niks (als hij onderweg tenminste niet stiekem gebruik maakt van andere vervoermiddelen…) Dit programma had zeker door de Nederlandse Hartstichting mede ondersteund kunnen worden…

    In reactie op: Opus Klassik versus Opus Klassiek? #6223
    opusklassiek
    Sleutelbeheerder

    Dag Erik,

    Je hebt er zelfs een recensie van gemaakt!

    Natuurlijk heb ik mij, vrijwel direct nadat de naam van de ‘opvolger’ van Echo Klassik bekend werd gemaakt, contact opgenomen met de organisatie en erop gewezen dat de nieuwe naam duidelijk associaties opriep met die van ons. Ik heb er zes mailtjes aan gewijd, maar geen enkele reactie mogen ontvangen.

    Vervolgens heb ik juridisch advies ingewonnen en daarvan begrepen dat ik dan in Berlijn zou moeten gaan procederen. Met onoverzienbare kosten tot gevolg. Terwijl het op de keper beschouwd niet eens nadelig hoeft uit te pakken: Opus Klassik en Opus Klassiek. In ieder geval staat niet a priori vast dat het voor Opus Klassiek tot nadeel leidt. En dus heb ik het er maar bij gelaten.

    Groetend,
    Aart van der Wal

    In reactie op: Radio 4 – Hart en Ziel Lijst 2019 #6210
    opusklassiek
    Sleutelbeheerder

    Geachte heer Boonakker,

    Die lijst (die u wat mij betreft niet had hoeven in te kopiëren omdat op de site van Radio 4 deze in pdf wordt aangeboden) zegt niet meer dan wat de gemiddelde luisteraar het mooiste vindt. Het kan voor beginners in het domein van de klassieke muziek een opstapje vormen naar ontdekking en verwondering (misschien ook wel bewondering, voor al dat moois). Er hoeft geen meetlat naast te worden gelegd en er hoeven geen conclusies aan te worden verbonden.

    De radio heeft het moeilijk, met name door de opkomst van muziekstreamingdiensten. Dat ervaart ook Radio 4 en men doet er echt alles aan om de luisterdichtheid te bevorderen door ‘acties’ die tot doel hebben de luisteraar dichter bij de programma’s en de programmamakers (of omgekeerd!) te brengen. Dat betekent dus ook – zoals in het geval van de Hart en Ziel lijst – actieve betrokkenheid van de luisteraar bij de zender. We zien iets soortgelijks bij het tv-programma ‘Podium Witteman’ (waar onlangs als ‘nieuwigheid’ de ‘Mooiste Melodie van de Week’ werd aangekondigd).

    In Hilversum worden formats uitgewerkt of van andere omroepen overgenomen en die formats hebben uitsluitend tot doel om de betrokkenheid bij de zender/het programma te bewaren (uitbreiden is hier misschien een brug te ver).

    Klassieke muziek is en blijft het stiefkindje van de publieke omroep. De kwaliteit ervan loopt helaas ook zienderogen terug, zoals afgelopen dinsdag weer eens bleek toen het tv-programma ‘Tijl en Bach’ de ether werd ingeslingerd. Het is bovendien het zoveelste voorbeeld van een programma dat verdieping van het onderwerp niet tot doel heeft.

    Bij de meeste programmamakers is er het besef dat voor luisteraar en kijker de lat vooral niet te hoog moet worden gelegd, bang als men is dat dan wordt afgehaakt (wat dan weer ten koste gaat van o.a. de reclameopbrengsten). Het is wel passend bij het cultuurpatroon zoals politici van VVD en PVV dat al jarenlang voor zich zien. Jammer, maar het is niet anders.

    Vr.gr.
    Aart van der Wal

    In reactie op: DNO, Keegel, de NVJ en 'persvrijheid' #5976
    opusklassiek
    Sleutelbeheerder

    Dag Pieter,

    Guus Mostart heeft me zojuist laten weten dat hij in de afgelopen dagen NIET heeft gepost en dat het dus naar alle waarschijnlijk een spambericht moet zijn geweest. Waarvan akte.

    In reactie op: Afscheidsconcert Bernard Haitink #5975
    opusklassiek
    Sleutelbeheerder

    Guido van Oorschot schreef een alleraardigst sfeerstukje naar aanleiding van het afscheid van Bernard Haitink van het concertpodium. Hij was erbij, in Luzern: https://www.volkskrant.nl/cultuur-media/maestro-bernard-haitink-90-neemt-soeverein-afscheid-in-luzern~b8bcf453/

    In reactie op: DNO, Keegel, de NVJ en 'persvrijheid' #5974
    opusklassiek
    Sleutelbeheerder

    Dag Pieter,

    Wij hebben sedert een aantal dagen veel last van Oekraïense spammail op dit forum. Er worden links geplaatst naar internetsites waar goedkope geneesmiddelen en valse paspoorten kunnen worden gekocht. Om die reden hebben we een ‘digitale poortwachter’ ingezet die geen berichten plaatst die aan het desbetreffende profiel voldoen. Het zou kunnen zijn dat de laatste post van Guus Mostart daarvan het slachtoffer is geworden. Ik heb zijn emailadres en zal hem vragen zijn post opnieuw te plaatsen.

    Vr. gr.
    Aart van der Wal

    In reactie op: Afscheidsconcert Bernard Haitink #5949
    opusklassiek
    Sleutelbeheerder

    Bernard Haitink verlaat voor de laatste maal het podsium van de Royal Albert Hall

    Proms 2019: Bernard Haitink verlaat voor het laatst het podium van de Royal Albert Hall in Londen

15 berichten aan het bekijken - 1 tot 15 (van in totaal 98)