opusklassiek

Aangemaakte reacties

15 berichten aan het bekijken - 1 tot 15 (van in totaal 53)
  • Auteur
    Berichten
  • In reactie op: Musicalifeiten op de Engelse tour #3251

    opusklassiek
    Sleutelbeheerder

  • opusklassiek
    Sleutelbeheerder

    Dag heer Den Daas,

    Ik heb al eerder op dit forum doen weten dat ik weinig lust heb in een discussie over onderwerpen die op een andere muzieksite worden besproken. Laat staan dat ik er het nut van inzie.

    Ik vind dat als er sprake is van vergelijkingen die duidelijk dienen te worden gedefinieerd. Een opmerking als ‘ideale verklanking’ maakt nieuwsgierig naar de motivering daarvan. Want wat de een als ideaal beschouwt, behoeft de ander dat nog niet te vinden. De door De Kruijff genoemde Decca-opname met Rousset bevat overigens niet de hommage aan Lully, hoewel dat uit de tekst van De Kruijff wel zou kunnen worden opgemaakt (al noemt hij abusievelijk inderdaad de hommage aan Corelli). Of hij dat wel of niet zo heeft bedoeld kan ik niet beoordelen. De Savall-opname vermag ik niet te kennen. Op Astrée is deze in ieder geval niet meer leverbaar, want dat label is opgegaan in Alia Vox.

    U zult misschien al eens eerder hebben gelezen dat ik het niet zo op vergelijkingen van dit soort heb. Het komt meestal neer op een ergens vandaan geplukte opsomming (Gramophone, Penguin Guide end.). Wie in staat is om dagelijks vijf recensies te schrijven en daar ook nog vergelijkingen aan toe te voegen beschikt volgens mij over ongekende eigenschappen waar ik slechts van mag dromen.

    Gegroet,
    Aart van der Wal

  • In reactie op: Landelijke Concertagenda op www.opusklassiek.nl #2863

    opusklassiek
    Sleutelbeheerder

    Wat draait er vandaag in Nederland?

    Voor concerten, operavoorstellingen end. geldt dat de voorbereidingen veel tijd en energie vergen en dat het doorgaans veel geld kost alvorens het evenement kan plaatsvinden. Een van de eerste eisen die daarbij gesteld moeten worden is het op een efficiënte wijze bereiken van het potentiële publiek.
    Ik haal een passage aan uit mijn interview in mei 2016 met Jan Raes, algemeen directeur van het Koninklijk Concertgebouworkest: ”We kennen de leeftijdsgroepen, het type mens. Er zijn twee tendensen te onderscheiden. De eerste is dat de abonnementsverkoop bij ons stabiel is maar wereldwijd onmiskenbaar onder druk staat door de teruglopende loyaliteit. Mensen die werken zijn druk bezet en zitten bovendien vaak in een familiaal model van tweeverdieners. Zij zijn huiverig voor een abonnement omdat ze niet ruim tevoren kunnen overzien of ze die en die avond vrij zijn. Dan zijn er de files, is er het dure parkeren. De tweede tendens is dat de volgende generatie ook als kind vooral via de media een ander referentiekader heeft gekregen, terwijl het muziekonderwijs op de basisschool dramatisch is geïmplodeerd. Voeg daarbij de veel grotere keuzemogelijkheid in het digitale tijdperk en het zal duidelijk zijn dat er veel meer inspanning nodig is om aan die loyaliteit te bouwen. Zeker, we bieden verschillende interessante series aan, maar we beseffen maar al te goed dat dit niet voldoende is. Het zijn deze omstandigheden die om een heel ander, sterk innoverende programmering en een marketingconcept vragen.”

    Dat is klare taal: een sterk innoverende programmering en een marketingconcept. Bij dat laatste wil ik even stilstaan, want publieksbereik is een van de vaste onderdelen daarvan. En dat doet iedere instelling meestal met behulp van programma-aankondigingen, in welke vorm ook. Dat ‘familiaal model’ staat zo ongeveer haaks op het nemen van een abonnement en dus wordt er – als de gelegenheid zich voordoet – gekeken naar het aanbod. Wie niet verder wil kijken komt uit bij zijn ‘vaste adressen’ (KCO, RPhO, Asko|Schönberg, enz.) Wie wel verder wil kijken komt zo ongeveer in een cultureel oerwoud terecht, met de meest uiteenlopende aanbieders. Er is géén Centrale Evenementenkalender op het gebied van de klassieke muziek die het TOTALE aanbod presenteert. Het is zonder uitzondering hapsnap. Daar kan dus ook OpusKlassiek niets aan veranderen. Zoiets behoort vanuit een centraal punt te zijn geregeld: als toevoer- en als verspreidingskanaal. Dat dit er nog steeds niet is zegt iets over de digitaal-logistieke achterstand in de sector.
    Maar er is ook een zekere mate van luiheid te bespeuren. Het heeft me al vanaf het begin verbaast dat – onder een dagelijks bombardement van concertaankondigingen – van ons blijkbaar werd verwacht dat we al die informatie op onze website zouden zetten. En dan ook nog gratis. Nee dus. We hebben steevast al die mailtjes aan de promotors beantwoord met een korte handleiding hoe men de informatie op een simpele manier op ons forum kon zetten. En dan heerste er vervolgens – een goede uitzondering daargelaten – stilte. En kwam er een paar dagen later van diezelfde aangeschreven bronnen opnieuw een wagonlading. Of er kwamen weer nieuwe bij. En zo is het nog steeds: we kunnen onze standaard antwoordmails blijven sturen, steevast komt er toch weer die zoveelste aankondiging. Hoe ongeïnteresseerd kun je zijn? Met ten slotte de dringende oproep aan al die instellingen: steek de handen ineen, investeer enige euro’s in een digitaal platform (met postcode- en selectieopties) en zet andere overwegingen (‘vanuit het oogpunt van concurrentie’) buiten de deur. De cultuurliefhebber zal er alleen maar blij mee zijn. De instellingen trouwens ook.


  • opusklassiek
    Sleutelbeheerder

    Vriendelijk verzoek aan alle enthousiasten: geen forumberichten meer over Musicalifeiten en/of Jan de Kruijff. Er is geen moderator op ons forum aangesteld, maar ik kan toekomstige berichten over dit onderwerp wel verwijderen. Waarvan graag akte.

    Hartelijks,
    Aart van der Wal
    Sitebeheerder

  • In reactie op: Probleem weergave site op iPad en iMac #2802

    opusklassiek
    Sleutelbeheerder

    Dag Sietse,

    Mooi!

  • In reactie op: Brownridge / Chopin / Op Musicalifeiten en op Opus Klassiek #2687

    opusklassiek
    Sleutelbeheerder

    Dag Henk,

    Verwacht je echt van mij dat ik serieus commentaar ga leveren op wat een andere recensent heeft beweerd? Echt niet! Het zou alleen maar tot vruchteloze discussies leiden. Wel vind ik termen als ‘adequaat’ en ‘nog mooiere’ een slag in de lucht als de motivering ervan ten ene male ontbreekt. Een naar trekje overigens van veel recensenten die zo graag willen vergelijken. Ik ga er geen verdere kwalificatie aan geven: ‘een slag in de lucht’ lijkt me voldoende. Brownridge is een kei in dit programma en die mening was en blijft zo, of er nu wel of geen ‘mooiere’ uitgaven van (zouden) bestaan. Volgens Van Dale is ‘adequaat’ ‘geschikt voor het beoogde doel’… Wie uitvoeringen van muziek zakelijk wil verwoorden moet toch vooral zijn gang gaan. Dat speelt zich in een ander huis af. Ik ga er liever aan voorbij.

    Hartelijke groet van
    Aart

  • In reactie op: Opus Klassiek en Spotify #2651

    opusklassiek
    Sleutelbeheerder

    Dan wordt het wel erg vol binnen de recensieruimte… Maar afgezien daarvan: Spotify biedt nog steeds het beste ‘assortiment’ (zij het met de slechtste zoekfunctie) en is in de ‘goedkoopste’ vorm bovendien (nog steeds) gratis. De kwaliteit is weliswaar ‘veredeld mp3’, maar voor verificatie goed genoeg.

    Excuus dat ik dit onderdeel was vergeten om te beantwoorden.

    Vr. gr.
    Aart

  • In reactie op: Opus Klassiek en Spotify #2649

    opusklassiek
    Sleutelbeheerder

    Goede middag, Edo.

    Ten eerste dank voor de complimenten! Dat lezen we graag!

    Dan de antwoorden op de gestelde vragen:

    1. De link naar Spotify in onze recensies heeft slechts één doel: de lezer in de gelegenheid stellen onze mening te verifiëren. Uiteraard hopen we dat de lezer het met ons oordeel eens is. We horen overigens zelden dat dit niet het geval is.

    2. Wij hebben geen enkele overeenkomst met Spotify. Er is evenmin sprake van vrijstelling van het abonnement. Kortom, Spotify is voor ons wat deze service voor iedereen is.

    3. De opname-informatie ontlenen we aan de informatie zoals die in het cd-boekje staat afgedrukt. Het is inderdaad zo dat die informatie elders (vrijwel) niet te vinden is. Sommige labels (uitsluitend Universal en Harmonia Mundi) sturen ons geen cd in hard copy maar als download. Zij het dan in wav of flac, dus zonder compressie. Daar wordt doorgaans het boekje in pdf bijgesloten. Soms willen we de hard copy ontvangen en die wordt ons dan toegezonden.

    4. We onderhouden met vrijwel alle labels een uitstekende relatie. De enige uitzondering is – en de oorzaak daarvan valt niet te achterhalen – Sony Music. Wij ontvangen de cd’s of per post of – zoals hierboven aangegeven – bij uitzondering als download. De cd’s en de downloads worden ons gratis ter beschikking gesteld. De inhoud van onze recensies is daarvan niet afhankelijk.

    5. Er is geen echt goede reden te verzinnen om GEEN reclame op onze site toe te laten. Reclame is altijd en overal. De enige reden om er niet aan te beginnen is bepaald niet commercieel: dat advertenties en redactionele inhoud wel goed van elkaar worden gescheiden, maar dat dit lastig zo niet onmogelijk valt aan te tonen. Kranten en tijdschriften doen doorgaans hun uiterste best om die relatie te ontkennen of tegen te spreken, maar het is vooralsnog beter als dat in het geheel niet hoeft te worden gedaan. Als je iets niet doet hoef je het ook niet te verantwoorden. De site wordt onderhouden en betaald door ondergetekende, die daarvoor van derden geen rooie cent ontvangt. Zolang het financieel nog te ‘behappen’ is, ben ik niet van plan daaraan iets te gaan veranderen. Zou het in de toekomst anders worden en zouden de kosten van het dataverkeer verder toenemen (het aantal bezoekers is in het afgelopen jaar werkelijk explosief gestegen), dan moet dit standpunt misschien toch worden bijgesteld.

    Beste Edo, hopelijk zijn hiermee je vragen naar behoren beantwoord.

    Groetend,
    Aart van der Wal
    Redacteur OpusKlassiek

  • In reactie op: Quadrevisie Armand van Ommeren of Ruud Janssen #2631

    opusklassiek
    Sleutelbeheerder

    Wij hebben geen oordeel over de kwaliteitsaspecten rond de revisieactiviteiten van Armand van Ommeren. Wel moet u eerst een duidelijk beeld hebben van wat u precies wilt: een simpele opknapbeurt of ingrijpende wijzigingen, waardoor de originele Quad-apparatuur niet meer origineel is wanneer die de werkplaats verlaat. Ruud Janssen houdt de Quad(s) in ieder geval in zoveel mogelijk de originele staat (sommige originele onderdelen zijn nu eenmaal niet meer voorhanden).

  • In reactie op: Waarom heeft Opus Klassiek geen betaalmuur? #2629

    opusklassiek
    Sleutelbeheerder

    Waarom zouden we? Voor auteurs brengt het nauwelijks iets op (centenkwestie) en het aantal bezoekers daalt drastisch. Bepaald geen win-win situatie. Ik denk niet dat al die betaalmuren een lang leven zijn beschoren; tenzij de inhoud zéér, zéér exclusief is.

  • In reactie op: Beethovens Fidelio in Rotterdamse Doelen #2537

    opusklassiek
    Sleutelbeheerder

    Dag Guido,

    Leuk dat jullie dezelfde voornaam hebben!

    Ik wil alleen ingaan op een aperte onjuistheid in de recensie van Guido van Oorschot. Daarin beweert hij dat Frans Bruggen zijn vingers nooit wilde branden aan Beethovens (enige) opera Fidelio. Dat heeft hij echter uit zijn grote duim gezogen. Sieuwert Verster, de directeur van het Orkest van de Achttiende Eeuw en jarenlang de artistieke ‘soul mate’ van Frans Bruggen, liet mij zojuist weten dat Frans zich nimmer misprijzend over Fidelio heeft uitgelaten. Met daaraan toegevoegd dat Frans zich niet meer als de aangewezen dirigent beschouwde om nog grote opera’s te dirigeren.

    Fidelio werd en wordt door grote dirigenten gelukkig nog steeds op zijn grote en dus juiste waarde geschat. Ik noem in dit verband slechts Karl Böhm, Wilhelm Furtwängler, Herbert von Karajan en Nikolaus Harnoncourt.

    Ik wil het hier graag bij laten.

    Groet,
    Aart van der Wal


  • opusklassiek
    Sleutelbeheerder

    Toch wel prettig dat er zoveel stemmen worden losgemaakt. Ga eens terug naar de tijd van Matthijs Vermeulen en Willem Pijper, toen de kranten bol stonden van de polemieken. Dat muziekliefhebbers werkelijk op de barricaden klommen, zoals in de tijd van de Notenkrakers. Kom daar nu maar eens om. Niemand heeft daar nog de lust toe, de kritieken in de dagbladen zijn verstomd of tot minimale proporties teruggebracht. Als zo’n petitie dan wordt gelanceerd en er wordt serieus op gereageerd, zie ik dat als pure winst. Reuring, het mag weer eens!

  • In reactie op: Probleem weergave site op iPad en iMac #1748

    opusklassiek
    Sleutelbeheerder

    Dag Sietse,

    Ik weet eerlijk gezegd niet wat ik ermee aanmoet. Zojuist getest met Safari op iPad, iPhone en geen afwijkingen gevonden. Sinds een paar dagen is onze site beveiligd met een SSL certificaat. maar dat kan de oorzaak niet zijn. Vooralsnog dus geen idee. Kun je naar info@opusklassiek.nl misschien enige schermafdrukken sturen?

    PS: Wel het advies de CACHE leeg te maken. Dat kan helpen.

    Groet,
    Aart van der Wal

  • In reactie op: Gericht en slim zoeken op het internet – hoe doe je dat? #1680

    opusklassiek
    Sleutelbeheerder

    Dag Arnold,

    Inderdaad, zoeken doe je het beste gericht, zoals alle onderzoeksjournalisten ook weten. Zij hebben een aantal goede tips verzameld en die ze zelf ook toepassen. Ik geef hieronder de gemakkelijkste weer.

    OR en AND
    Plaats OR tussen twee zoektermen. Google zoekt dan naar documenten waar of de ene, of de andere term in wordt vermeld.

    TUSSEN AANHALINGSTEKENS
    De meest effectieve methode om héél snel het juiste te vinden. Plaats wat je wilt zoeken gewoon tussen aanhalingstekens (“…”). Google zal dan exact datgene voor je opzoeken. Een voorbeeld: “Rachmaninov Prokofjev Cellosonates Moser”.

  • In reactie op: Vergelijkende discografieën #1638

    opusklassiek
    Sleutelbeheerder

    Dag Hermine,

    Ik vermoed dat je in de war bent. OpusKlassiek heeft nooit een rubriek Vergelijkende Discografieën gehad. Het is ook geen rubriek die we nastreven omdat het een verkeerd beeld kan geven. Ten eerste is door de enorme toevloed van cd’s en dvd’s een dergelijke rubriek niet (meer) bij te houden en ten tweede heeft niemand een precies zicht op wat er op dit gebied allemaal ‘rondzweeft’. Je doet anderen mogelijk onrecht aan door hen niet te noemen; omdat je die of die opname niet kent of dat hij eenvoudig over het hoofd is gezien. Wat vandaag waar is (met een glimlach hoor!) kan morgen onwaar (zelfde glimlach). In recensies halen we er soms wel andere opnamen bij, maar ook hier geldt: we zijn er voorzichtig mee. Afgezien daarvan: de kunst van de muzikale vertolking laat zich niet zo gemakkelijk vergelijken.
    Vr.gr.
    Aart van der Wal

15 berichten aan het bekijken - 1 tot 15 (van in totaal 53)