opusklassiek

Aangemaakte reacties

15 berichten aan het bekijken - 1 tot 15 (van in totaal 66)
  • Auteur
    Berichten
  • In reactie op: Bachs Johannes Passion, welke versie? #4235

    opusklassiek
    Sleutelbeheerder

    Het IS de 1724-versie.

  • In reactie op: Wel of geen cookies op www.opusklassiek.nl? #4022

    opusklassiek
    Sleutelbeheerder

    Bij ons geen cookiesmonster.

    Vr.gr.

  • In reactie op: Blunderende recensenten #4006

    opusklassiek
    Sleutelbeheerder

    Dank voor uw bijdrage, maar die had eigenlijk in het ‘gewone’ en niet in het nieuwsforum geplaatst moeten worden.

  • In reactie op: Podium Witteman en Dutilleux/Mahler/Gergiev in Rotterdam #4004

    opusklassiek
    Sleutelbeheerder

    Dag mevrouw Klis!

    PODIUM WITTEMAN
    Natuurlijk ligt het voor de hand om in het tv-programma Podium Witteman een commercieel sausje te verwachten, maar ik meen dat daarmee op zich niets mis is. U moet vooral niet vergeten dat veel musici geen vaste contracten of arbeidsovereenkomsten hebben en dat zij zich in het dagelijks brood moeten voorzien door middel van ‘schnabbelen’. Zij zijn veelal niets anders dan zzp’ers en als u de discussies hierover op radio en tv en in de kranten hebt gevolgd weet u dat dit niet bepaald een groep is die het financieel gemakkelijk heeft. En u weet dan ongetwijfeld wie daarin met name de hand heeft gehad. Politiek is en blijft een merkwaardig spelletje…
    Ik denk ook niet dat een ensemble als Fuse vandaag de dag zoveel werk heeft als het in Podium Witteman niet daartoe veel kansen heeft gehad. Je hoeft geen opportunist te zijn om daarvan met gulle hand te profiteren!
    Podium Witteman is in de eerste plaats een amusementsprogramma dat (mede) tot doel heeft degenen die weinig tot niets van klassieke muziek weten, te stimuleren om zich in dit bijzondere domein te (gaan) verdiepen. Meer moet men er ook niet van verwachten. Wie meer wil kan elders uitstekend terecht, en dan met name bij de virtuele media (internet). Of men gaat naar een bibliotheek, enz.
    Dat het bijzonder goede NTR Podium programma op de zondagmiddag plaats heeft moeten maken voor Podium Witteman mag hier overigens niet onvermeld blijven. Het verschil is binnen de gegeven context trouwens evident: NTR Podium was nu juist bedoeld voor een andere doelgroep dan Podium Witteman. Dus waarom het moest sneuvelen… Ik houd het maar op de nukken van de toenmalige netmanager…

    RECENSIES
    Ik las met u de recensie van Joep Stapel, maar eerlijk gezegd heb ik niet de behoefte om daarop commentaar te leveren. Trouwens, dat is in ons metier ook niet gebruikelijk, want het wordt algauw als nestbevuiling gezien. Het enige dat ik ervan kan zeggen is dat mijn ‘beleving’ heel anders was dan die van Stapel.

    Ik wens u nog een fijne dag toe.

    Met hartelijke groet,
    Aart van der Wal

  • In reactie op: Caspar Vos eerste Nederlandse pianist die Medtner opneemt #3992

    opusklassiek
    Sleutelbeheerder

    Caspar Vos was vanavond bij Podium Witteman. Terugkijken!


  • opusklassiek
    Sleutelbeheerder

    Zie hier het interview met Jan Raes:

  • In reactie op: Blunderende recensenten in de Volkskrant, NRC en Trouw #3893

    opusklassiek
    Sleutelbeheerder

    Bas van Putten over muziekkritiek: klik hier.

  • In reactie op: Blunderende recensenten in de Volkskrant, NRC en Trouw #3884

    opusklassiek
    Sleutelbeheerder

    Maar liefst drie recensenten van de vaderlandse dagbladpers die deze beide stukken van Webern niet eens blijken te kennen en zich op het programmaboekje verlaten. Leuke teksten produceren ze, dat wel. Maar goede voorlichting komt in hun programmaboekje helaas niet voor. Een schande.

  • In reactie op: Blunderende recensenten in de Volkskrant, NRC en Trouw #3876

    opusklassiek
    Sleutelbeheerder

    Dag Siebe,

    Zie hierboven: voor NRC was dit Joep Stapel. Geen kenner van de muziek van de Tweede Weense School dus. Een uitstervend ras?

  • In reactie op: Blunderende recensenten in de Volkskrant, NRC en Trouw #3874

    opusklassiek
    Sleutelbeheerder

    Ik citeer uit de recensie van Joep Stapel in NRC Handelsblad van 29 januari:

    “De openingsavond stelde niet teleur. Door een last-minute-ingreep ging de Strijkkwartetbiënnale daadwerkelijk van start met een strijkkwartet, en niet met een kwintet, zoals aanvankelijk gepland. Het Hagen Quartett zette Weberns Langsamer Satz heel langzaam en zacht in, ademend en met een invoelende warme klank: zo had de Biënnale zichzelf binnen vijf tellen al gerechtvaardigd.”

  • In reactie op: DuckDuckGo als zoekmachine #3864

    opusklassiek
    Sleutelbeheerder

    Geachte heer Visser,

    Het enige dat wij kunnen doen is het de zoekmachine(s) zo gemakkelijk mogelijk te maken. Op de zoekresultaten hebben wij geen invloed, maar dat wist u uiteraard al. Het is aan de gebruiker om de zoekwoorden zorgvuldig te kiezen. Ook daarop hebben wij geen invloed.

    Dank voor uw bericht!

    Vr. gr.
    Aart van der Wal


  • opusklassiek
    Sleutelbeheerder

    In ieder geval wel een Grammy! En die is veel belangrijker!

    Gr. Aart van der Wal

  • In reactie op: Musicalifeiten op de Engelse tour #3251

    opusklassiek
    Sleutelbeheerder

  • opusklassiek
    Sleutelbeheerder

    Dag heer Den Daas,

    Ik heb al eerder op dit forum doen weten dat ik weinig lust heb in een discussie over onderwerpen die op een andere muzieksite worden besproken. Laat staan dat ik er het nut van inzie.

    Ik vind dat als er sprake is van vergelijkingen die duidelijk dienen te worden gedefinieerd. Een opmerking als ‘ideale verklanking’ maakt nieuwsgierig naar de motivering daarvan. Want wat de een als ideaal beschouwt, behoeft de ander dat nog niet te vinden. De door De Kruijff genoemde Decca-opname met Rousset bevat overigens niet de hommage aan Lully, hoewel dat uit de tekst van De Kruijff wel zou kunnen worden opgemaakt (al noemt hij abusievelijk inderdaad de hommage aan Corelli). Of hij dat wel of niet zo heeft bedoeld kan ik niet beoordelen. De Savall-opname vermag ik niet te kennen. Op Astrée is deze in ieder geval niet meer leverbaar, want dat label is opgegaan in Alia Vox.

    U zult misschien al eens eerder hebben gelezen dat ik het niet zo op vergelijkingen van dit soort heb. Het komt meestal neer op een ergens vandaan geplukte opsomming (Gramophone, Penguin Guide end.). Wie in staat is om dagelijks vijf recensies te schrijven en daar ook nog vergelijkingen aan toe te voegen beschikt volgens mij over ongekende eigenschappen waar ik slechts van mag dromen.

    Gegroet,
    Aart van der Wal

  • In reactie op: Landelijke Concertagenda op www.opusklassiek.nl #2863

    opusklassiek
    Sleutelbeheerder

    Wat draait er vandaag in Nederland?

    Voor concerten, operavoorstellingen end. geldt dat de voorbereidingen veel tijd en energie vergen en dat het doorgaans veel geld kost alvorens het evenement kan plaatsvinden. Een van de eerste eisen die daarbij gesteld moeten worden is het op een efficiënte wijze bereiken van het potentiële publiek.
    Ik haal een passage aan uit mijn interview in mei 2016 met Jan Raes, algemeen directeur van het Koninklijk Concertgebouworkest: ”We kennen de leeftijdsgroepen, het type mens. Er zijn twee tendensen te onderscheiden. De eerste is dat de abonnementsverkoop bij ons stabiel is maar wereldwijd onmiskenbaar onder druk staat door de teruglopende loyaliteit. Mensen die werken zijn druk bezet en zitten bovendien vaak in een familiaal model van tweeverdieners. Zij zijn huiverig voor een abonnement omdat ze niet ruim tevoren kunnen overzien of ze die en die avond vrij zijn. Dan zijn er de files, is er het dure parkeren. De tweede tendens is dat de volgende generatie ook als kind vooral via de media een ander referentiekader heeft gekregen, terwijl het muziekonderwijs op de basisschool dramatisch is geïmplodeerd. Voeg daarbij de veel grotere keuzemogelijkheid in het digitale tijdperk en het zal duidelijk zijn dat er veel meer inspanning nodig is om aan die loyaliteit te bouwen. Zeker, we bieden verschillende interessante series aan, maar we beseffen maar al te goed dat dit niet voldoende is. Het zijn deze omstandigheden die om een heel ander, sterk innoverende programmering en een marketingconcept vragen.”

    Dat is klare taal: een sterk innoverende programmering en een marketingconcept. Bij dat laatste wil ik even stilstaan, want publieksbereik is een van de vaste onderdelen daarvan. En dat doet iedere instelling meestal met behulp van programma-aankondigingen, in welke vorm ook. Dat ‘familiaal model’ staat zo ongeveer haaks op het nemen van een abonnement en dus wordt er – als de gelegenheid zich voordoet – gekeken naar het aanbod. Wie niet verder wil kijken komt uit bij zijn ‘vaste adressen’ (KCO, RPhO, Asko|Schönberg, enz.) Wie wel verder wil kijken komt zo ongeveer in een cultureel oerwoud terecht, met de meest uiteenlopende aanbieders. Er is géén Centrale Evenementenkalender op het gebied van de klassieke muziek die het TOTALE aanbod presenteert. Het is zonder uitzondering hapsnap. Daar kan dus ook OpusKlassiek niets aan veranderen. Zoiets behoort vanuit een centraal punt te zijn geregeld: als toevoer- en als verspreidingskanaal. Dat dit er nog steeds niet is zegt iets over de digitaal-logistieke achterstand in de sector.
    Maar er is ook een zekere mate van luiheid te bespeuren. Het heeft me al vanaf het begin verbaast dat – onder een dagelijks bombardement van concertaankondigingen – van ons blijkbaar werd verwacht dat we al die informatie op onze website zouden zetten. En dan ook nog gratis. Nee dus. We hebben steevast al die mailtjes aan de promotors beantwoord met een korte handleiding hoe men de informatie op een simpele manier op ons forum kon zetten. En dan heerste er vervolgens – een goede uitzondering daargelaten – stilte. En kwam er een paar dagen later van diezelfde aangeschreven bronnen opnieuw een wagonlading. Of er kwamen weer nieuwe bij. En zo is het nog steeds: we kunnen onze standaard antwoordmails blijven sturen, steevast komt er toch weer die zoveelste aankondiging. Hoe ongeïnteresseerd kun je zijn? Met ten slotte de dringende oproep aan al die instellingen: steek de handen ineen, investeer enige euro’s in een digitaal platform (met postcode- en selectieopties) en zet andere overwegingen (‘vanuit het oogpunt van concurrentie’) buiten de deur. De cultuurliefhebber zal er alleen maar blij mee zijn. De instellingen trouwens ook.

15 berichten aan het bekijken - 1 tot 15 (van in totaal 66)