opusklassiek

Aangemaakte reacties

15 berichten aan het bekijken - 16 tot 30 (van in totaal 53)
  • Auteur
    Berichten
  • In reactie op: Quad revisie – Revisie klassieke Quad apparatuur #1629

    opusklassiek
    Sleutelbeheerder

    Beste heer Ko…(u zult ongetwijfeld een achternaam hebben). De heer Janssen houdt het originele karakter geheel in stand, terwijl Quadrevisie in Bavel dat volgens mij niet doet. Ik denk dat het een kwestie van voorkeur (of afkeer!) is. Ik kan u daarin verder niet raden. Als u ons een mail stuurt krijgt u per kerende post het mailadres van Ruud Janssen. Hij heeft mijn Quads al eerder flink onder handen genomen zonder onnodige of overbodige ingrepen, met fabelachtig goed resultaat. Dat is nu ruim tien jaar geleden en het functioneert als een zonnetje, inclusief een APARTE aansluitbox met een weelde aan in- en uitgangen plus hoofdtelefoonaansluiting. De door hem bedachte naam is Primakassie! Let wel, los van de Quad 33, dus zonder verstorend hak- en breekwerk. Wat goed is moet je zo laten, vind ik. Het emailadres is info@opusklassiek.nl. De contactgegevens van Armand van Ommeren vindt u uiteraard op zijn site. Ik hoor het wel.

  • In reactie op: Musicalifeiten #1604

    opusklassiek
    Sleutelbeheerder

    Beste heer Guit,

    Dergelijke vragen zijn ons al eerder gesteld en door ons beantwoord. Het wordt daarmee deels een herhaling van zetten.

    Jan de Kruijff, Armand van Ommeren en ik hebben een aantal jaren http://www.audio-muziek.nl ‘onderhouden’, maar uiteindelijk scheidden onze wegen zich. Ik richtte https://www.opusklassiek.nl op, waarna deze nieuwe site zich kon verzekeren van een aantal vakjournalisten, waarvan de meeste nog steeds voor de site actief zijn.

    Ik weet als geen ander hoeveel tijd er in een recensie gaat zitten. Hoe Jan de Kruijff (zijn naam nu correct gespeld) zijn recensies voorbereidt en schrijft weet ik niet, maar waarom vraagt u hem dit niet zelf? Op zijn site zal ongetwijfeld een contactadres te vinden zijn.

    Voor zover ik weet heeft Jan de Kruijff onderdak gevonden bij de site van Armand van Ommeren, die zich concentreert op het repareren en verkopen van Quad-apparatuur. Ook hem kunt u ongetwijfeld wel relevante vragen stellen.

    Ik wil het graag hierbij laten.

    Mvg
    Aart van der Wal

  • In reactie op: Problemen bij Fred Luiten Concertorganisatie? #1454

    opusklassiek
    Sleutelbeheerder

    Dag Anne,

    Ik ben net terug van vakantie en zal je hieromtrent een mail sturen.
    Groet, Aart

  • In reactie op: IJzeren repertoire, wel of niet recenseren #1442

    opusklassiek
    Sleutelbeheerder

    Beste heer Hagoort,
    Uw vraag bereikte ons al eerder. Eerst ter verduidelijking: de recensenten van OpusKlassiek zijn vrij om te kiezen. Zij bepalen in principe zelf wat zij willen recenseren. Keuzes worden merendeels bepaald aan de hand van de door de labels / distributeurs toegezonden releaselijsten, maar ook op grond van de actualiteit of wat de artiest(en) zelf aanbied(t)en.

    Er is inderdaad minder belangstelling voor dat zogenaamde ‘ijzeren’ repertoire. Voor de artiest in kwestie is het misschien spannend of aantrekkelijk om het Vioolconcert van Beethoven op te nemen, maar dat hoeft voor de (muziek)consument nog niet te gelden; en voor de recensent zeker niet.
    Aangezien onze capaciteit beperkt is ligt het daarom meer voor de hand om juist aandacht te besteden aan minder voor de hand liggend of zelfs onbekend repertoire. In plaats van ons maar weer eens te buigen over de zoveelste uitvoering van Beethovens negen symfonieën of vijf pianoconcerten. Waarbij ik overigens wel een voorbehoud voor opera en operette, want daarvoor kunnen andere uitgangspunten gelden.
    Groet,
    Aart van der Wal

  • In reactie op: Franz Schubert, Strijkkwartetten, Diogenes Kwartet #1325

    opusklassiek
    Sleutelbeheerder

    Recensie staat op de site. CD van de maand.

  • In reactie op: Bachfestival Leipzig 2016 | 10-19 June #1300

    opusklassiek
    Sleutelbeheerder
  • In reactie op: Zaza #1227

    opusklassiek
    Sleutelbeheerder

    Dag Erik,
    Zojuist de recensie van Paul Korenhof gepubliceerd:
    https://www.opusklassiek.nl/cd-recensies/cd-pk/pkleoncavallo_zaza_benini.htm
    Vr. gr.
    Aart van der Wal

  • In reactie op: Gregoriaans op dvd #1226

    opusklassiek
    Sleutelbeheerder

    Dag heer Kuipers,
    Wat misschien kan helpen is de dvd=set (2 dvd’s) onder de titel SACRED MUSIC, A story spanning six centuries, met narrator Simon Russell Beale. The Sixteen onder leiding van Harry Christophers behandelen 4 periodes: The Gothic Revolution, Palestrina & The Popes, Tallis, Byrd & The Tudors en ten slotte Bach & The Lutheran Legacy. Het is een BBC=productie genummerd CORDVD2. Deze dvd=set behandelt ook ‘plain song’. Er zullen ongetwijfeld meer dvd’s in deze serie zijn. Deze uitgave dateert uit 2008.
    Ik weet ook van een ander deel: Pérotin & The Ars Antiqua (COR16046). Andere delen: COR16014, Allegri en COR16047 Music from the Sistine Chapel. De BBC pakt dit soort ‘open university’ programma’s doorgaans grondig aan. Met de in mijn bezit zijnde set CORDVD2 was dit in ieder geval zo. Als u op internet niet veel verder komt kunt u allicht de BBC benaderen. Succes!
    Groet,
    Aart van der Wal

  • In reactie op: BACHFEST LEIPZIG #1210

    opusklassiek
    Sleutelbeheerder

    Dag Piebe,

    Net terug uit Leipzig herken ik het probleem uiteraard. Ik meen dat er programmaboekjes in omloop zijn met op de laatste paar pagina’s een overzicht van de prijzen en de stoelen in de desbetreffende kerken. Waarmee de (potentiële) bezoeker kan inschatten hoe het zicht vanuit een bepaalde positie is. Laat ik er tevens bij vermelden dat de concerten plaatsvinden op historische locaties en dat die zuilen/pilaren er nu eenmaal zijn. In zowel de Nicolai- als de Thomaskerk zijn er op de ‘Empore’ (zeg maar balkons) meerdere rijen. Vanaf de tweede of de derde rij is er geen goed of in het geheel geen zicht (in de zin vergelijkbaar met een zuil). Ook in dit geval geldt: oriënteer je eerst goed alvorens te bestellen. Een betere remedie kan ik niet verzinnen. Het lijkt een goede gedachte om in mijn komende recensie hiervan melding te maken. Meer kan ik niet doen.
    Groet,
    Aart van der Wal

  • In reactie op: Franz Schubert, Strijkkwartetten, Diogenes Kwartet #1187

    opusklassiek
    Sleutelbeheerder

    Toevallig vanmorgen in de post.

  • In reactie op: Spotify – afspeellijsten #1185

    opusklassiek
    Sleutelbeheerder

    Geachte heer Rengelink,

    Die vraag is ons meer gesteld. Onze site is niet primair in het leven geroepen voor de ‘beginnende liefhebber’. Wat Lichtzwang betreft: uiteraard, smaken verschillen.

    Groet,
    Aart van der Wal

  • In reactie op: Koningin Elisabeth Wedstrijd 2016 – De winnaars #1133

    opusklassiek
    Sleutelbeheerder

    Ik vind het eveneens een groot gemis. Bovendien zijn de commentaren de laatste jaren tot het niveau van ‘hopeloos’ afgedaald. Zelfs op de finaleavond besloot ik er om 22.00 uur de brui aan te geven. Ik werd doodziek van het geneuzel van Soerjadi cum suis.

  • In reactie op: Remastering van oude opnamen #1097

    opusklassiek
    Sleutelbeheerder

    Goede middag, Raymond.
    Dergelijke vergelijkingen heb ik uiteraard ook gemaakt, waarbij – tenminste voor mij – het grootste probleem is dat ik de bron niet voldoende ken. Lang geleden werd de opname gemaakt op een bepaalde recorder, volgens een bepaalde karakteristiek (die als zodanig keurig is aangetekend in de annalen van de desbetreffende opname). Als vóór de remastering dat klankbeeld precies teruggehaald moet worden, is daarvoor DEZELFDE machine nodig volgens DEZELFDE karakteristiek. Dat is dan een OBJECTIEF (meet)technisch gegeven. Daarmee is het beeld echter nog niet compleet: wie de band op deze wijze afluistert, beoordeelt het resultaat op basis van zijn eigen perceptie en met behulp van – naar alle waarschijnlijkheid – andere weergaveapparatuur (incl. andere luidsprekers). Degenen die de opname toentertijd hebben gemaakt genieten waarschijnlijk van hun pensioen (als ze nog in leven zijn). Maar goed, er is dus die taperecorder met de aldus ingestelde karakteristiek. Dat moet dan het vertrekpunt zijn voor de digitalisering – en moet er vanuit worden gegaan dat tijdens de analoog/digitaal-conversie het oorspronkelijke analoge signaal geheel en al intact blijft (dat kan achteraf met grote nauwkeurigheid zowel meettechnisch als gehoormatig worden gecontroleerd). Het eindproduct kent aldus een grote mate van nauwkeurigheid waarop – bij gebrek aan beter – op dichtgevaren moet worden. Onder die omstandigheden heeft een vergelijking met de lp geen zin (meer). Een lp kent aftast- en intermodulatievervorming, de snijbeitel heeft invloed gehad op het resultaat, enz. Daar komt nog bij dat de lp in principe ‘vriendelijker’ klinkt dankzij die aftastvervorming die menigeen voor ‘aangenaam’ verslijt.
    Maar ik moet er iets aan toevoegen: ik heb menigmaal een vergelijking kunnen maken tussen analoge weergave, rechtstreeks vanaf de analoge taperecorder, en het ‘digitale’ resultaat. Dat viel t.o.v. de laatste weinig flatteus uit. Met andere woorden, digitaliseren is een heus vak.
    Hartelijks,
    Aart

  • In reactie op: Kort gesignaleerd #1092

    opusklassiek
    Sleutelbeheerder

    Dag Harold!
    Op onze site is nooit sprake geweest van ‘kort gesignaleerd’. Het is zeker een idee om ‘mee te nemen’.

  • In reactie op: Koningin Elisabeth Wedstrijd 2016 – De winnaars #1090

    opusklassiek
    Sleutelbeheerder

    Er zijn geen arbiters of mediators in dit spel…

15 berichten aan het bekijken - 16 tot 30 (van in totaal 53)