opusklassiek
Aangemaakte reacties
-
AuteurBerichten
-
opusklassiekSleutelbeheerder
Waarom zouden we? Voor auteurs brengt het nauwelijks iets op (centenkwestie) en het aantal bezoekers daalt drastisch. Bepaald geen win-win situatie. Ik denk niet dat al die betaalmuren een lang leven zijn beschoren; tenzij de inhoud zéér, zéér exclusief is.
opusklassiekSleutelbeheerderDag Guido,
Leuk dat jullie dezelfde voornaam hebben!
Ik wil alleen ingaan op een aperte onjuistheid in de recensie van Guido van Oorschot. Daarin beweert hij dat Frans Bruggen zijn vingers nooit wilde branden aan Beethovens (enige) opera Fidelio. Dat heeft hij echter uit zijn grote duim gezogen. Sieuwert Verster, de directeur van het Orkest van de Achttiende Eeuw en jarenlang de artistieke ‘soul mate’ van Frans Bruggen, liet mij zojuist weten dat Frans zich nimmer misprijzend over Fidelio heeft uitgelaten. Met daaraan toegevoegd dat Frans zich niet meer als de aangewezen dirigent beschouwde om nog grote opera’s te dirigeren.
Fidelio werd en wordt door grote dirigenten gelukkig nog steeds op zijn grote en dus juiste waarde geschat. Ik noem in dit verband slechts Karl Böhm, Wilhelm Furtwängler, Herbert von Karajan en Nikolaus Harnoncourt.
Ik wil het hier graag bij laten.
Groet,
Aart van der Wal10 januari 2017 om 10:41 In reactie op: Petitie tegen ‘Aus Licht’ van Karlheinz Stockhausen door De Nationale Opera #2045opusklassiekSleutelbeheerderVergis ik mij of zijn al degenen die het opnemen voor de programmering van het Stockhausen-opus vooral mensen die ik zelden of nooit in Het Muziektheater aantref? Hun uitspraken doen mij denken aan die van de paus over de pil: het is ver van ons eigen bed, maar we hebben er wel een mening over en wee degene die het niet met ons eens is.
Om het heel duidelijk te stellen: de petitie tegen ‘Aus Licht’ is niet zozeer gericht tégen Stockhausen als tegen de programmering van diens werk binnen het repertoire en het budget van De Nationale Opera. Het zou goed zijn als allen die nu zo verontwaardigd reageren, dat even tot zich lieten doordringen. Hun reacties zijn overigens wel tekenend. Het is inderdaad niet moeilijk je in te zetten voor ‘Aus Licht’, als je niet echt geïnteresseerd bent in opera’s van Rossini, Bellini, Donizetti, Ponchielli, Cilea, Giordano, Mascagni, Leoncavallo, Auber, Meyerbeer, Gounod, Massenet of Offenbach. Alleen behoor je dan waarschijnlijk ook niet tot de groep met enig recht van spreken als het gaat over het ‘operarepertoire’. (Ik vraag mij trouwens af of ik al die ‘verdedigers’ van Stockhausen ook inderdaad bij een uitvoering van diens werk zou aantreffen.)
Van de hierboven genoemde operacomponisten is de afgelopen dertig jaar niets of hooguit een enkele serieuze opera in Het Muziektheater te zien geweest. Niet zelden gebeurde dat laatste bovendien in uitvoeringen die aan het werk weinig recht deden, omdat de regisseur in kwestie de opera vooral zag als een kapstok om zijn eigen ideeën aan op te hangen. Hetzelfde geldt voor enkele werken van Mozart, Wagner, Puccini en Verdi, terwijl vooral de laatste componist bij de repertoirekeuze bepaald niet de aandacht is toegevallen die hem toekomt.
Onder Hans de Roo bracht DNO per jaar circa 180 voorstellingen van 15 tot 20 verschillende opera’s, maar bij de opening van Het Muziektheater werd dat teruggebracht tot een totaal van circa 100 met de afspraak dat het daarna gemiddeld 125 zouden gaan worden. De afgelopen jaren kwam de teller echter niet verder dan een gemiddelde van 84, waarvan slechts de helft gewijd was aan het ‘ijzeren repertoire’. Dat betekent dat DNO voor een slordige 24 miljoen subsidie per jaar niet eens 50 ‘normale’ voorstellingen brengt ten behoeve van het normale, belastingbetalende operapubliek, terwijl bij veel voorstellingen het presenteren van een befaamde beeldende kunstenaars of een ‘opmerkelijke’ regisseur belangrijker leek dan het gekozen werk.
Overigens is het ‘gewone’ repertoire van de 20ste eeuw er eveneens bekaaid afgekomen. De opera’s van Britten zagen we nog wel af en toe, Messiaen’s ‘François’ was spectaculair, Poulenc’s ‘Dialogues’ werd zelfs een succes, Schreker kon een keer op de modestromingen meeliften, maar verder bleef het ‘moderne’ repertoire vooral beperkt tot wereldpremières en bijzondere projecten (Vivier). Waar bleven Weill, Falla, Gershwin, Penderecki en Adès? Zelfs een internationaal succes als Eötvös’ ‘Tre Sestri’ bracht het in Nederland niet verder dan een (onvergetelijke) voorstelling van de Reisopera. Omdat die Reisopera eerste was geweest en DNO dus niet meer met een noviteit kon ‘scoren’?
In dit landschap lijkt een groots Stockhausen-project niet op zijn plaats. Wat voor argumenten ook worden aangevoerd,
– het is géén kerntaak van DNO om spraakmakende educatieve projecten i.s.m. wie dan ook op te zetten;
– het is géén kerntaak van DNO om Nederland als cultuurland internationaal op de kaart te zetten;
– het is wèl een kerntaak van DNO om de operacultuur in Nederland te bevorderen en het Nederlandse publiek te voorzien van een aantal voorstellingen waarvan aard en omvang in overeenkomst is met de hoogte van de ontvangen subsidie.Daarnaast is het zeker een andere kerntaak van DNO om aandacht te besteden aan eigentijdse ontwikkelingen binnen het muziektheater voorzover die onder de noemer ‘opera’ vallen. Die aandacht moet echter in een gezonde verhouding staan tot de aandacht voor het ‘normale’ repertoire dat publiek trekt en waarmee je ook publiek voor de toekomst opkweekt. Welke nieuwe operabezoeker van de afgelopen decennia zal ook maar enige affectie hebben opgevat voor Mozart’s ‘Don Giovanni’ met ensceneringen waaruit niet eens op te maken valt waar dat werk over gaat? Leuk voor kenners die het een x aantal malen ’traditioneel’ hebben gezien (en voor solisten die ook wel eens iets anders willen), maar één ding staat als een paal boven water: met zo’n programmering kweek je geen enthousiaste operaliefhebbers die al bij voorbaat een kaartje bestellen als ‘Don Giovanni’ wordt geprogrammeerd.
Stockhausen? Prima, al kan men zich afvragen of diens modernisme inmiddels niet flink achterhaald is. Het plotselinge enthousiasme voor deze componist doet mij een beetje denken aan al die tieners van vijftig jaar geleden, die nu met bloeddrukpillen en een rollator naar een concert van de Rolling Stones gaan. Maar als het dan toch moet, past ‘Aus Licht’ beter in het kader van het Holland Festival, de Ruhrtriennale of het Festival van Aix-en-Provence dan binnen de programmering van een gezelschap met een toch al uiterst beperkt repertoire dat ook nog eens hele repertoiregebieden verwaarloost.
Paul Korenhof
8 januari 2017 om 11:18 In reactie op: Petitie tegen ‘Aus Licht’ van Karlheinz Stockhausen door De Nationale Opera #2038opusklassiekSleutelbeheerderToch wel prettig dat er zoveel stemmen worden losgemaakt. Ga eens terug naar de tijd van Matthijs Vermeulen en Willem Pijper, toen de kranten bol stonden van de polemieken. Dat muziekliefhebbers werkelijk op de barricaden klommen, zoals in de tijd van de Notenkrakers. Kom daar nu maar eens om. Niemand heeft daar nog de lust toe, de kritieken in de dagbladen zijn verstomd of tot minimale proporties teruggebracht. Als zo’n petitie dan wordt gelanceerd en er wordt serieus op gereageerd, zie ik dat als pure winst. Reuring, het mag weer eens!
opusklassiekSleutelbeheerderDag Sietse,
Ik weet eerlijk gezegd niet wat ik ermee aanmoet. Zojuist getest met Safari op iPad, iPhone en geen afwijkingen gevonden. Sinds een paar dagen is onze site beveiligd met een SSL certificaat. maar dat kan de oorzaak niet zijn. Vooralsnog dus geen idee. Kun je naar info@opusklassiek.nl misschien enige schermafdrukken sturen?
PS: Wel het advies de CACHE leeg te maken. Dat kan helpen.
Groet,
Aart van der Wal26 november 2016 om 09:44 In reactie op: Gericht en slim zoeken op het internet – hoe doe je dat? #1680opusklassiekSleutelbeheerderDag Arnold,
Inderdaad, zoeken doe je het beste gericht, zoals alle onderzoeksjournalisten ook weten. Zij hebben een aantal goede tips verzameld en die ze zelf ook toepassen. Ik geef hieronder de gemakkelijkste weer.
OR en AND
Plaats OR tussen twee zoektermen. Google zoekt dan naar documenten waar of de ene, of de andere term in wordt vermeld.TUSSEN AANHALINGSTEKENS
De meest effectieve methode om héél snel het juiste te vinden. Plaats wat je wilt zoeken gewoon tussen aanhalingstekens (“…”). Google zal dan exact datgene voor je opzoeken. Een voorbeeld: “Rachmaninov Prokofjev Cellosonates Moser”.opusklassiekSleutelbeheerderDag Hermine,
Ik vermoed dat je in de war bent. OpusKlassiek heeft nooit een rubriek Vergelijkende Discografieën gehad. Het is ook geen rubriek die we nastreven omdat het een verkeerd beeld kan geven. Ten eerste is door de enorme toevloed van cd’s en dvd’s een dergelijke rubriek niet (meer) bij te houden en ten tweede heeft niemand een precies zicht op wat er op dit gebied allemaal ‘rondzweeft’. Je doet anderen mogelijk onrecht aan door hen niet te noemen; omdat je die of die opname niet kent of dat hij eenvoudig over het hoofd is gezien. Wat vandaag waar is (met een glimlach hoor!) kan morgen onwaar (zelfde glimlach). In recensies halen we er soms wel andere opnamen bij, maar ook hier geldt: we zijn er voorzichtig mee. Afgezien daarvan: de kunst van de muzikale vertolking laat zich niet zo gemakkelijk vergelijken.
Vr.gr.
Aart van der WalopusklassiekSleutelbeheerderBeste heer Ko…(u zult ongetwijfeld een achternaam hebben). De heer Janssen houdt het originele karakter geheel in stand, terwijl Quadrevisie in Bavel dat volgens mij niet doet. Ik denk dat het een kwestie van voorkeur (of afkeer!) is. Ik kan u daarin verder niet raden. Als u ons een mail stuurt krijgt u per kerende post het mailadres van Ruud Janssen. Hij heeft mijn Quads al eerder flink onder handen genomen zonder onnodige of overbodige ingrepen, met fabelachtig goed resultaat. Dat is nu ruim tien jaar geleden en het functioneert als een zonnetje, inclusief een APARTE aansluitbox met een weelde aan in- en uitgangen plus hoofdtelefoonaansluiting. De door hem bedachte naam is Primakassie! Let wel, los van de Quad 33, dus zonder verstorend hak- en breekwerk. Wat goed is moet je zo laten, vind ik. Het emailadres is info@opusklassiek.nl. De contactgegevens van Armand van Ommeren vindt u uiteraard op zijn site. Ik hoor het wel.
opusklassiekSleutelbeheerderBeste heer Guit,
Dergelijke vragen zijn ons al eerder gesteld en door ons beantwoord. Het wordt daarmee deels een herhaling van zetten.
Jan de Kruijff, Armand van Ommeren en ik hebben een aantal jaren http://www.audio-muziek.nl ‘onderhouden’, maar uiteindelijk scheidden onze wegen zich. Ik richtte https://www.opusklassiek.nl op, waarna deze nieuwe site zich kon verzekeren van een aantal vakjournalisten, waarvan de meeste nog steeds voor de site actief zijn.
Ik weet als geen ander hoeveel tijd er in een recensie gaat zitten. Hoe Jan de Kruijff (zijn naam nu correct gespeld) zijn recensies voorbereidt en schrijft weet ik niet, maar waarom vraagt u hem dit niet zelf? Op zijn site zal ongetwijfeld een contactadres te vinden zijn.
Voor zover ik weet heeft Jan de Kruijff onderdak gevonden bij de site van Armand van Ommeren, die zich concentreert op het repareren en verkopen van Quad-apparatuur. Ook hem kunt u ongetwijfeld wel relevante vragen stellen.
Ik wil het graag hierbij laten.
Mvg
Aart van der WalopusklassiekSleutelbeheerderDag Anne,
Ik ben net terug van vakantie en zal je hieromtrent een mail sturen.
Groet, AartopusklassiekSleutelbeheerderBeste heer Hagoort,
Uw vraag bereikte ons al eerder. Eerst ter verduidelijking: de recensenten van OpusKlassiek zijn vrij om te kiezen. Zij bepalen in principe zelf wat zij willen recenseren. Keuzes worden merendeels bepaald aan de hand van de door de labels / distributeurs toegezonden releaselijsten, maar ook op grond van de actualiteit of wat de artiest(en) zelf aanbied(t)en.Er is inderdaad minder belangstelling voor dat zogenaamde ‘ijzeren’ repertoire. Voor de artiest in kwestie is het misschien spannend of aantrekkelijk om het Vioolconcert van Beethoven op te nemen, maar dat hoeft voor de (muziek)consument nog niet te gelden; en voor de recensent zeker niet.
Aangezien onze capaciteit beperkt is ligt het daarom meer voor de hand om juist aandacht te besteden aan minder voor de hand liggend of zelfs onbekend repertoire. In plaats van ons maar weer eens te buigen over de zoveelste uitvoering van Beethovens negen symfonieën of vijf pianoconcerten. Waarbij ik overigens wel een voorbehoud voor opera en operette, want daarvoor kunnen andere uitgangspunten gelden.
Groet,
Aart van der WalopusklassiekSleutelbeheerderRecensie staat op de site. CD van de maand.
opusklassiekSleutelbeheerderHet verslag staat inmiddels op https://www.opusklassiek.nl/actueel/bachfest_leipzig_2016.htm
opusklassiekSleutelbeheerderDag Erik,
Zojuist de recensie van Paul Korenhof gepubliceerd:
https://www.opusklassiek.nl/cd-recensies/cd-pk/pkleoncavallo_zaza_benini.htm
Vr. gr.
Aart van der WalopusklassiekSleutelbeheerderDag heer Kuipers,
Wat misschien kan helpen is de dvd=set (2 dvd’s) onder de titel SACRED MUSIC, A story spanning six centuries, met narrator Simon Russell Beale. The Sixteen onder leiding van Harry Christophers behandelen 4 periodes: The Gothic Revolution, Palestrina & The Popes, Tallis, Byrd & The Tudors en ten slotte Bach & The Lutheran Legacy. Het is een BBC=productie genummerd CORDVD2. Deze dvd=set behandelt ook ‘plain song’. Er zullen ongetwijfeld meer dvd’s in deze serie zijn. Deze uitgave dateert uit 2008.
Ik weet ook van een ander deel: Pérotin & The Ars Antiqua (COR16046). Andere delen: COR16014, Allegri en COR16047 Music from the Sistine Chapel. De BBC pakt dit soort ‘open university’ programma’s doorgaans grondig aan. Met de in mijn bezit zijnde set CORDVD2 was dit in ieder geval zo. Als u op internet niet veel verder komt kunt u allicht de BBC benaderen. Succes!
Groet,
Aart van der Wal -
AuteurBerichten