opusklassiek

Aangemaakte reacties

15 berichten aan het bekijken - 46 tot 60 (van in totaal 65)
  • Auteur
    Berichten
  • In reactie op: Recensies en de Link met Spotify #1035

    opusklassiek
    Sleutelbeheerder

    Dag heer Catz! Dank voor uw goede woorden. Stimulerend!

  • In reactie op: Dreigende opheffing European Union Youth Orchestra #1020

    opusklassiek
    Sleutelbeheerder

    Het ziet er op deze regenachtige zondag naar uit dat het European Union Youth Orchestra de afbraakdans lijkt te ontspringen. Niet omdat men in Brussel tot inkeer is gekomen, maar wel omdat de Duitsers te kennen hebben gegeven de kaalslag niet acceptabel te vinden. En de Duitsers hebben het met de Fransen in de EU voor het zeggen. Dus wordt de Commissaris met die Lastige Naam vandaag teruggefloten en heeft hij al haastig te kennen gegeven dat er voor het orkest wel een ‘potje te vinden is’. Wat een schaamteloze dwaas… Maar goed, het ziet er positief uit, eind goed al goed dus. Want het moet nu wel heel raar lopen als er nog een kink in de kabel komt. In dit geval Deutschland über alles!


  • opusklassiek
    Sleutelbeheerder

    Een schoolvoorbeeld van progressief en creatief programmeren!

  • In reactie op: Zinvol programmeren #1010

    opusklassiek
    Sleutelbeheerder

    Dat zijn geen symfonieorkesten. Ze ‘bedienen’ (dus) een ander repertoire. Appels en peren laten zich lastig vergelijken.

  • In reactie op: Zinvol programmeren #994

    opusklassiek
    Sleutelbeheerder

    Goede morgen, Ad.

    De ‘oude’ muziek in het perspectief van de ‘nieuwe’ muziek zetten, en (dus ook) omgekeerd. Het aloude model is die van de sandwichconstructie. Het vraagt een zinvol ontwerp, de acceptatie door musici en publiek en de wil om dat ontwerp gestaag te ontwikkelen. Niet zozeer om hier nu concreet voorbeelden van dergelijke programma’s te noemen (op onze site is dat overigens meerdere malen gedaan, door collega Maarten Brandt die ‘daarvoor heeft doorgeleerd’). Wat niet wil zeggen dat een avondvullend programma niet uit moderne of eigentijdse muziek zou mogen bestaan. De sandwichconstructie heeft in ieder geval het grote voordeel van oriëntatie en – belangrijker nog – heroriëntatie voor musici en bezoekers. Er wordt met andere oren naar het oude en het nieuwe geluisterd als we inzien dat het geen eilanden op zichzelf zijn. Dat past ook in de waardering van de muziekgeschiedenis als geheel. Ik herinner me Bruno Maderna die Monteverdi gewoon tussen nieuwe muziek plaatste; en het werkte. Maar het impliceert wel dat dergelijke sandwichprogramma’s niet kunnen worden samengesteld door een willekeurige passant, maar door een ‘echte’ programmeur die de muziekhistorie met zijn ettelijke kruisverbanden op zijn duimpje kent. Ik vrees wel dat deze expertise min of meer is uitgestorven door gebrek aan emplooi. Maar zonder vernieuwing gaat het niet. Kijk maar eens naar De Nationale Opera en wat Pierre Audi daar op dit gebied heeft klaargespeeld. Daarvan dacht men in eerste instantie: dit gaat zo niet werken. Maar het werkte. Onlangs is DNO uitgeroepen tot het beste, maaar ook het meest vernieuwende operahuis van dit jaar; en niet eens op basis van die sandwichconstructie 9want die werkt in de opera uiteraard niet: een opera is meestal avondvullend).

    Groet,
    Aart

  • In reactie op: Audio en video #875

    opusklassiek
    Sleutelbeheerder

    Dag Haye,
    Ik heb eraan getwijfeld om de audio/video-rubriek in stand te houden om de reden die je zelf al aangaf. Ik heb toch besloten eraan vast te houden omdat er een zekere nostalgie aan kleeft en omdat het deels informatie bevat die het best waard is (nog) te worden gelezen.
    Samenwerking met HVT ligt niet voor de hand omdat de audiorecensenten van HVT niet of nauwelijks klassieke muziek in hun artikelen betrekken. Over de recensies van Theo Wubbolts spreek ik geen oordeel uit.
    Groet,
    Aart van der Wal

    • Deze reactie is gewijzigd 1 jaar, 9 maanden geleden door  opusklassiek.
  • In reactie op: Bachcantates Suzuki en Beethovensonates Brautigam #848

    opusklassiek
    Sleutelbeheerder

    Beste Huib,

    Ik denk dat je het voor de hand liggende antwoord reeds kent: we hebben een beperkte bezetting en dus kunnen we niet alles. We moeten keuzes maken en zoals bij vrijwel iedere keuze kan er een vraagteken bij worden gezet.

    Groet,
    Aart vander Wal

  • In reactie op: Shostakovich #842

    opusklassiek
    Sleutelbeheerder
  • In reactie op: Schumann 4 #827

    opusklassiek
    Sleutelbeheerder

    Berliner Philharmoniker, Wilhelm Furtwängler, Deutsche Grammophon. Wel mono.

  • In reactie op: JPC #823

    opusklassiek
    Sleutelbeheerder

    Ik heb in de laatste vijf jaar slechts viermaal bij JPC besteld, dus een betrouwbaar oordeel kan ik niet geven. Wel dat die bestellingen vlekkeloos en snel werden uitgevoerd. Duitse Gründlichkeit.
    Ook in ons land zijn er dergelijke webshops, zoals die van Bol, Bruno Klassiek en Spronk. Amazon is in het buitenland een bekende. Er zijn plannen omtrent een Nederlandse vestiging. Dat wordt dan een enorme concurrent van al die andere webshops in ons land, incl. Bol, de grootste tot nu toe.

  • In reactie op: Don Carlos #818

    opusklassiek
    Sleutelbeheerder

    Interessante reactie. Ik heb het naar Paul doorgestuurd. Hij zal het zeker leuk vinden om het te lezen. Groet, Aart

  • In reactie op: Don Carlos #816

    opusklassiek
    Sleutelbeheerder

    Dag Erik. Ik heb een zinsnede uit een recensie van collega Paul Korenhof opgediept:
    “[…] Van alle opnamen die tot nu toe verschenen zijn, komt alleen die onder Pappano (EMI) in aanmerking voor vergelijking. Ook Abbado (DG) liet zijn zangers in het Frans zingen, maar ten eerste koos hij voor laatste versie met diverse toevoegingen uit eerdere versies en bovendien kan ik die uitvoering met de beste wil van de wereld niet ‘Frans’ noemen. Er wordt gebruik gemaakt van de Franse tekst, dat wel, maar uitspraak en klank zijn beslist niet altijd ‘Frans’ en de stijl van zingen nog minder. […]”
    De gehele recensie kun je teruglezen op https://www.opusklassiek.nl/cd-recensies/cd-pk/pkverdi_don_carlos01.htm

  • In reactie op: Dreigende opheffing European Union Youth Orchestra #815

    opusklassiek
    Sleutelbeheerder

    Ik denk dat in het persbericht van het Concertgebouworkest de problematiek en de gevolgen ervan goed in beeld zijn gebracht. We zien op een breed font de cultuur het kind van de rekening worden.

  • In reactie op: Geen reclame #810

    opusklassiek
    Sleutelbeheerder

    Dag Henry. Dank voor je waarderende opmerkingen. Een aantal bijdragen uit het verleden van Jan de Kruijff vind je overigens ook op onze site. Hij is ondanks zijn hoge leeftijd nog steeds actief. Met Kees Koudstaal deel ik goede herinneringen. Het is alles bijeen genomen best een schilderachtig landschap!

  • In reactie op: Dreigende opheffing European Union Youth Orchestra #814

    opusklassiek
    Sleutelbeheerder

    Ik moet zeggen: niet verbazingwekkend. Zie alleen al het interview met Jan Raes dat ik enige dagen geleden op de site heb geplaatst.

15 berichten aan het bekijken - 46 tot 60 (van in totaal 65)