Nogmaals Musicalifeiten en Jan de Kruijff, maar ook OpusKlassiek


Recent verschenen Forums Lezersforum Nogmaals Musicalifeiten en Jan de Kruijff, maar ook OpusKlassiek

Weergave van 2 reactie threads
  • Auteur
    Berichten
    • #2930 Reageer
      Han den Daas
      Gast

      Goede middag, mijnheer Van der Wal,

      U schreef deze recensie (waarover niets dan lof: ik deel uw mening bovendien): https://www.opusklassiek.nl/cd-recensies/cd-aw/couperin03.htm

      Dit schreef uw collega Jan de Kruijff op zijn eigen site (Musicalifeiten:

      CITAAT
      Couperin, F.: L’apothéose de Lully; Leçons de ténèbres pour le mercredi saint nr. 1-3. Stéphane Degout (spr.) c.q. Katherine Watson (s), Anna Dennis (s) met Arcangelo o.l.v. Jonathan Cohen. Hyperion CDA 68093 (70’35”). 2014

      In zijn L’apothéose composé à la mémoire immortelle de l’incomparable M. De Lully en La Parnasse ou l’apothéose de Corelli eerde François Couperin de grote deugden van de conflicterende Franse en Italiaanse invloeden op de vroeg-achttiende eeuwse muziek. Lully en Corelli werden in de Elysische velden verenigd. Waarbij de Franse en Italiaanse muzen elkaars muziek speelden. L’apothéose de Lully is programmatisch en gaat over Apollo en Mercurius. Een prachtig concept als geheel, ooit precies zo gerealiseerd door Hespérion XX met Jordi Savall (Astrée ES 9947).
      Jonathan Cohen slaat met Arcangelo een andere weg in en combineert het eerbetoon aan Corelli met de drie sombere Leçons de ténèbres pour le mercredi saint, die werden geschreven voor de woensdag in de lijdensweek. De prachtige melodieën en de gekwelde, doch waardige chromatismen zullen een verrassing zijn voor de luisteraar die Couperin kent als een hoffelijke, mogelijk zelfs tamelijk frivole componist.
      Véronique Gens en Sandrine Piau gaven hier indertijd met Les talens lyriques onder Christophe Rousset een ideale verklanking van (Decca 466.776-2). Zo goed is de nieuwe realisatie niet helemaal, maar deze is op zichzelf ook best de moeite en wie de koppeling van de wereldse en de geestelijke wereld aanstaat, kan gerust zijn of haar gang gaan.
      EINDE CITAAT

      Ik ken de kritiek op de heer De Kruijff en ik betwijfel of hij de cd wel heeft beluisterd (“Jonathan Cohen slaat met Arcangelo een andere weg in en combineert het eerbetoon aan Corelli met de drie sombere Leçons de ténèbres pour le mercredi saint”, schrijft De Kruijff, maar de hommage aan Corelli staat helemaal niet op die cd), maar wel verwijst hij naar een Astrée-opname van Jordi Savall, terwijl u daarvan geen melding maakt. Een opname die op mij diepe indruk maakte (meer dan die op Decca, die de heer De Kruijff eveneens aanhaalt).

      Bent u beide opnamen uit het zicht verloren? Of kent u ze niet?

      Hartelijke groeten
      van Han den Daas

    • #2931 Reageer
      opusklassiek
      Sleutelbeheerder

      Dag heer Den Daas,

      Ik heb al eerder op dit forum doen weten dat ik weinig lust heb in een discussie over onderwerpen die op een andere muzieksite worden besproken. Laat staan dat ik er het nut van inzie.

      Ik vind dat als er sprake is van vergelijkingen die duidelijk dienen te worden gedefinieerd. Een opmerking als ‘ideale verklanking’ maakt nieuwsgierig naar de motivering daarvan. Want wat de een als ideaal beschouwt, behoeft de ander dat nog niet te vinden. De door De Kruijff genoemde Decca-opname met Rousset bevat overigens niet de hommage aan Lully, hoewel dat uit de tekst van De Kruijff wel zou kunnen worden opgemaakt (al noemt hij abusievelijk inderdaad de hommage aan Corelli). Of hij dat wel of niet zo heeft bedoeld kan ik niet beoordelen. De Savall-opname vermag ik niet te kennen. Op Astrée is deze in ieder geval niet meer leverbaar, want dat label is opgegaan in Alia Vox.

      U zult misschien al eens eerder hebben gelezen dat ik het niet zo op vergelijkingen van dit soort heb. Het komt meestal neer op een ergens vandaan geplukte opsomming (Gramophone, Penguin Guide end.). Wie in staat is om dagelijks vijf recensies te schrijven en daar ook nog vergelijkingen aan toe te voegen beschikt volgens mij over ongekende eigenschappen waar ik slechts van mag dromen.

      Gegroet,
      Aart van der Wal

    • #8371 Reageer
      Theo Knulst
      Gast

      Prachtig, de cd “Wagner at Wahnfried” door Christian Thielemann. De Wesendonck Lieder gezongen door Camilla Nyland gecombineerd met de Siegfried Idyll in de versie voor……?
      Jan de Kruijff in zijn recente recensie is enigszins teleurgesteld dat Thielemann niet koos voor de kamermuziekversie voor 13 instrumentalisten. Ik frons mijn wenkbrouwen, want ik meende toch echt de kamermuziekversie te hebben gehoord. Dat maakt een blik in het cd-boekje ook duidelijk. Het ís de versie voor 13 instrumentalisten. Ik wijs de heer de Kruijff hier op, maar tot nu toe geen enkele reactie of aanpassing van de recensie. Waarschijnlijk is de heer de Kruijff te druk met het schrijven van zijn 5 recensies per dag.

Weergave van 2 reactie threads
Reageer op: Reactie #2931 in Nogmaals Musicalifeiten en Jan de Kruijff, maar ook OpusKlassiek
Je informatie:




Annuleren