![]() DVD-recensie Prachtige muziek in fraaie bewegende beelden
© Paul Korenhof, mei 2015
|
Wat te zeggen van een liedvertolker die zegt dat de teksten van Winterreise hem niet zo interesseren en dat hij al zijn aanwijzingen uit de muziek van Schubert haalt? Dat sommige moderne regisseurs bij het ensceneren van een opera inderdaad zo te werk gaan, vermoedden we reeds lang, maar de Noorse regisseur Stefan Herheim komt er zelfs rond voor uit. Naar aanleiding van zijn regie van Les Vêpres siciliennes verklaarde hij twee jaren geleden tegen een journalist van The Guardian: "My approach starts with the music, much more than with the text. The text is absolutely secondary in my work." Gelukkig genoot Herheim een opleiding tot cellist en kan hij muziek lezen, tegenwoordig zeldzaam bij operaregisseurs (sommigen regisseren werken waarvan zij tekst noch muziek kunnen lezen.), maar het blijft een vreemd uitgangspunt. Niet alleen ontkent hij daarmee het scheppingsproces van een componist die vaak een uitgebreide en minutieuze aandacht aan die tekst besteedde, maar bovendien gaat hij voorbij aan het feit dat bij een goede opera iedere noot van de muziek op de tekst gebaseerd is. Ronduit fascinerend - misschien mede doordat ik op dat moment nog maar weinig van zijn hand gezien had - vond ik de visie op Parsifal die Herheim presenteerde tijdens de Bayreuther Festspiele 2008, geënsceneerd als een 'doorloop' van de politieke ontwikkelingen in Duitsland met verwijzingen naar zowel het verhaal van Wagner als de Bayreuther geschiedenis van de afgelopen eeuw. Bij de uitvoering van Les Vêpres siciliennes die in 2013 in Londen werd opgenomen, creëerden Herheim en zijn ontwerpers weer een fraai visueel spektakel vol warmte en nostalgie, waarbij het 19de-eeuwse Parijse karakter van deze 'grand opéra' tot uitgangspunt diende. Wie niet geïnteresseerd is in het operadramatiek en louter wil genieten van prachtige muziek in nostalgische beelden, is hier aan het goede adres. Mogelijk zelfs nog meer dan wanneer Herheim het eigenlijke verhaal had geënsceneerd: er wordt wel over Sicilië gezongen, maar wat we te zien krijgen is een verhaaltje (niveau: boeket-reeks met wat seks en geweld) dat zich helemaal in en rond de Parijse Opéra afspeelt. Na de miskleun van Christoph Loy bij De Nederlandse Opera met het grote ballet in het derde bedrijf was ik extra nieuwsgierig naar wat Herheim daarmee gedaan zou hebben in deze 'Parijse' enscenering vol sfeervolle balletscènes. Juist dit deel van de partituur bleek echter gecoupeerd. Wat een nauwe samenwerking had moeten worden van de Royal Opera met het Royal Ballet, werd een artistieke scheiding der geesten. De Londense choreograaf had zich om artistieke redenen uit de productie teruggetrokken en daarbij het hele Royal Ballet meegenomen. Gevolg: Verdi's beste balletmuziek werd uit de voorstelling geschrapt en er werd een dansgroep van buiten aangetrokken om de overige dansscènes in te vullen. Ook in Londen is de macht van de regisseur kennelijk ongelimiteerd. Ondanks het gebrek aan een samenhangende dramatiek blijft de voorstelling een echte 'Herheim' in die zin dat het totaal prachtige plaatjes oplevert en nogmaals: wie het louter te doen is om een visueel aangename, romantische visuele begeleiding van de muziek, kan zijn hart bij deze dvd's zonder meer ophalen. Muzikaal staat het geheel niet altijd op het niveau dat bij een grand opéra past, maar een minpunt is hooguit de matte Hélène van Lianna Haroutounian, die op het laatste moment moest invallen voor Marina Poplavskaya. Zij begint met het probleem dat zij meteen in het eerste tafereel met haar aria de vlam in de pan moet laten slaan, maar in plaats van een vlam is hooguit sprake van een flakkerend theelichtje met net genoeg kracht om een groene thee lauw te houden.| Een geheel ander hoofdstuk vormt het aandeel van de Duitse bariton Michael Volle als Guy de Montfort. Een Verdi-bariton in de stijl van Heinrich Schlusnus is hij beslist niet en een specialist op het gebied van Franse vocalistiek evenmin, maar als vocale persoonlijkheid doet hij bepaald niet onder voor zijn grote voorganger. Daarnaast is hij een acteur met een sterke uitstraling die het hele toneel beheerst, ook in de scènes waarin hij een minder prominente rol vervult. Zijn duet met Henri in het eerste tafereel doet de dramatische temperatuur meteen tot grote hoogte rijzen en tot het laatste tafereel blijft hij vocaal en als persoonlijkheid de spil van de voorstelling! Zelfs de uiterst capabele, zij het niet altijd even genuanceerd fraserende Henri van Bryan Hymel blijft in de schaduw op alle momenten waarop Volle op het toneel staat! Na het Franse recital van deze Amerikaanse tenor lijkt zijn vertolking hier iets minder bezield, maar muzikaal en stilistisch weet hij zcih uitstekend te handhaven, ook naast de overheersende Montfort van Volle. In de bak betoont Antonio Pappano zich wederom een Verdi-dirigent van klasse, al mis ik toch een beetje het vuurwerk waar deze grand opéra - meer dan Don Carlos - om vraagt. Een dubbel woord van lof tot slot voor de technische kant van deze dvd's. Niet alleen speelt videoregisseur Rhodri Huw uitstekend in op de combinatie van 'Parijse' theaterdecors met de even goud-fluwelige zaal in Covent Garden, maar bovendien heeft Opus Arte de technisch uitstekende beelden voorzien van een geluidsspoor van 1.5 Mbps (48kHz/16bit) dat daarmee het merendeel van de dvd's overtreft. Van een track-indeling is bij deze productie van Opus Arte overigens weer geen spoor te bekennen, maar ja, dvd's worden nu eenmaal niet geproduceerd door mensen die ze ook gebruiken! index |
|