Opera & Operette

Een 'droomdirigent' vertrekt voortijdig:

Ingo Metzmacher in 2008 weg bij De Nederlandse Opera

 

© Aart van der Wal, 11 januari 2007

 

 
  Ingo Metzmacher (foto: Sash Gusov)

In een gisteren uitgegeven persbericht maakte De Nederlandse Opera (DNO) bekend dat chefdirigent Ingo Metzmacher (Hannover, 1957) zijn driejarig contract niet zal verlengen en vanaf het seizoen 2007/08 als chefdirigent van het Deutsche Symphonie-Orchester in Berlijn zal aantreden.

De motivering van Metzmachers besluit is op zijn zachtst gezegd merkwaardig: "Het was altijd duidelijk voor mij dat het een grote uitdaging betekende om twee zo verantwoordelijke posities tegelijk in te vullen. Ik heb nu besloten om me helemaal op mijn werk in Berlijn te concentreren. Dat was voor mij geen gemakkelijke beslissing." Niet gemakkelijk? Toen hij anderhalf jaar geleden in Amsterdam aantrad had hij al zijn benoeming tot chefdirigent in Berlijn in de zak, om dan nu tot de conclusie te komen dat beide functies niet goed verenigbaar zijn. Wie dit nog begrijpt mag het zeggen.

De artistiek leider van DNO, Pierre Audi reageerde gelaten: "We respecteren zijn beslissing en passen onze planning voor de komende seizoenen aan, aan deze veranderde situatie." Dat klinkt toch bepaald anders dan de euforie tijdens de aanstelling van Metzmacher, toen de nieuwbakken chef door diezelfde Audi als de ideale partner werd beschouwd.

Het minste wat erover te zeggen valt is dat het met de vooruitziende blik van Metzmacher nogal tegenvalt, dat het adagium 'regeren is vooruitzien' niet op zijn lijf geschreven lijkt. En dat in een land dat al in rep en roer raakt als een willekeurig Tweede-Kamerlid na jaren trouwe dienst zijn loopbaan een andere wending geeft. 'Kiezersbedrog' heet het dan. Hoe zou je het besluit van Metzmacher eigenlijk moeten kwalificeren?

Hoe oordelen de musici eigenlijk over het aangekondigde vertrek? Uit die hoek is nog geen reactie gekomen, maar afgaande op Metzmachers slordige manier van dirigeren en zijn moeizame relatie met het Rotterdams Philharmonisch Orkest mag betwijfeld worden dat er in Amsterdam echte tranen zullen vloeien.

Wat Metzmacher met zijn uitvoeringen bij DNO in ieder geval goed duidelijk heeft gemaakt is dat hij de grote klasse van zijn voorganger Hartmut Haenchen mist. Als we het toch over een 'droomdirigent' hebben: Haenchen kwam er toch vaak heel dicht bij (Wagner!). Diens vertrek was op zowel artistiek als menselijk gebied een stevige aderlating en dat verlies werd juist door Metzmachers matige prestaties en gebrek aan empathie nog eens stevig benadrukt.

Als een droomdirigent in staat is om ook het publiek te laten (weg)dromen, beantwoordt hij geheel aan de zelfs vaak overdreven hoge verwachtingen. Wie zó dirigeert dat de drukke werkagenda voor de volgende dag alweer door het hoofd speelt, heeft gefaald. Het vertrek van Metzmacher hoeft daarom niet al te somber te worden opgevat.

Zie ook:
• Mozart in Amsterdam

• Een vaste burcht was ons behoud... Geschiedenis van de Salzburger Festspiele


index

Home  -  Actueel  -  Audio  -  Muziek  -  Video  -  Boeken  -  Links