DVD-recensie © Paul Korenhof, mei 2018
|
Afgezien van het feit dat Otello niet zwart en Desdemona niet blond is, biedt een bij Sony verschenen opname (15 oktober 2015) van de nieuwe Met-productie voldoende pluspunten om aantrekkelijk te zijn, ook visueel. Met fraaie decors en kostuums die het drama plaatsen in de tijd van de compositie, bleef Sher in zijn regie trouw aan zowel Shakespeare als Verdi. Daarbij stond de personenregie bij hem op de eerste plaats, iets waarop de cameraregie uitstekend inspeelt, maar de ensembles en koorscènes blijven aan de statische kant. Mijn twijfels over de Jago van Zeljko Lucic (ik vind hem vaak te wollig
en te weinig Italiaans in zijn timbre) werden al snel weggenomen, en niet
alleen omdat het in deze tijd van Domingo-vóór en Domingo-ná
heerlijk is om weer eens een echte bariton te horen. Daarbij stort Lucic
zich met merkbaar enthousiasme op zijn rol en hoewel ik mij Jago eigenlijk
iets jonger en eleganter voorstel, is dit beslist een vertolking om te
koesteren. De kleinere rollen zijn eveneens uitmuntend bezet met Günther Groissböck
als een sonore maar wat houterig zingende Lodovico en Dimitri Pittas als
een uitmuntende Cassio, die overigens in zijn spel soms de schijn wekt
dat hij inderdaad een bijzondere belangstelling koestert voor Desdemona.
Het camerawerk heeft de voorstelling fraai en sfeerrijk gevangen, zij
het met soms wat al te snelle belledwisselingen, en een simpel boekje
bevat uitsluitend de rolverdeling, de synopsis, wat foto's en - gelukkig!
- de trackindeling. Zie ook Verdi's Otello: Tragedie van twee eenzame zielen en Otello is echt zwart - en Monostatos ook! index |
|