![]() Column Michieletto's Rigoletto: diepzinnig of kitsch?
© Paul Korenhof, mei 2017
|
||
De radio-uitzending van Rigoletto ging afgelopen zaterdag niet door omdat DNO nog niet tevreden was met de opname. Als dat te maken had met de mate waarin toneelgeluiden de muziek verstoorden, kan ik mij dat levendig voorstellen. Ook op dat punt was van respect voor de muziek in de 'respectvolle' (klik hier) enscenering van Damiano Michieletto niet zo veel te merken. In mijn bespreking ben ik al uitgebreid ingegaan op de discrepanties tussen partituur en enscenering (klik hier), maar over de enscenering kwam ik door alle argumentatie nog niet veel verder dan de constatering dat de regisseur "een knappe en vanuit zijn visie consequente voorstelling" op het toneel had gezet. Ook een aanvechtbare enscenering kan echter een bijzondere theatrale ervaring opleveren en daarom wil ik toch nog een keer ingaan op de kwaliteiten van de regie zelf. Laat ik vooropstellen dat jongere regisseurs als Michieletto zelf voortkomen uit de huidige generatie theaterbezoekers die overwegend visueel is ingesteld, waardoor in de voorstellingen het drama steeds meer moet wijken voor 'het beeld'. Als gevolg daarvan zien we (ook in veel recensies) een teruggang van de aandacht voor het eigenlijke muziekdrama, dat zeker bij de 19de-eeuwse opera veelal de emoties en de conflicten van de personages in het centrum heeft staan. In plaats daarvan is nu in het theater een grotere rol weggelegd voor associatieve beelden, vaak in de vorm van projecties die soms slechts zijdelings iets met het werk zelf te maken hebben. Dat Michieletto met decorontwerper Paolo Fantin, belichter Alessandro Carletti en filmmaker Roland Horvath een technisch knappe voorspelling heeft ontworpen, staat als een paal boven water. Op visueel ingestelde toeschouwers kan het resultaat overrompelend werken, vooral door de filmbeelden die Verdi's opera steeds meer lijken te reduceren tot muzikale begeleiding van Michieletto's 'eigen verhaal'. Verdi's partituur, doortrokken van dramatiek en emoties, laat zich echter niet zomaar wegcijferen en zeker bij een muzikaal sterke uitvoering gebeurt nu precies het omgekeerde van wat bij een opera hoort te gebeuren. Doordat de enscenering niet de partituur versterkt, gaan nu de muzikale golven en climaxen juist de beelden onderstrepen zoals we dat meemaken in films met een sterke soundtrack. Als een partituur echter geen aandacht meer opeist voor zichzelf, is er ook geen sprake meer van muziekdrama. We zijn getuige van een nieuw soort muziektheater, met in het centrum theatrale elementen die vooral veel diepzinnigheid en symboliek suggereren, en die de dragers worden van een verhaal dat een geheel eigen leven gaat leiden.. Wie rustig over Michieletto's beelden nadenkt, moet constateren
dat zij niets met het drama, de personages en hun conflicten te
maken hebben, maar er zijn regisseurs die daarbij heel knap te
werk gaan, zoals meerdere voorstellingen van DNO hebben laten
zien. De in Rigoletto gesuggereerde psychologische diepzinnigheid
is echter gebaseerd op één mager simplistisch uitgangspunt
(Gilda als slachtoffer van Rigoletto) en heeft daarbij de diepgang
van een afwasteiltje. Dat blijkt ook als de regisseur reeds halverwege
de voorstelling zijn toevlucht moet nemen tot ongegeneerde herhalingen
van wat wij al gezien hebben. Laat ik dat illustreren aan de hand
van enkele voorbeelden, waarvan ik er enkele al eerder aanstipte
om de discrepantie tussen partituur en enscenering te geven: Erger dan de constatering dat deze cruciale momenten visueel niets met Verdi's opera te maken hebben, is het feit dat de beelden van het kleine meisje getuigen van een goedkope sentimentaliteit waarvoor André Hazes zich zou schamen. Die was ook niet wars van sentimenten, maar hij bleef wel eerlijk. Michieletto's aanpak lijkt vooral bedoeld om een volwassen publiek met sentimentele, quasi diepzinnige beelden te manipuleren. Het maakt dat weghuppelende meisje tot pure kitsch! index | ||