LP-recensie 100 jaar Maria Callas (2) © Paul Korenhof, december 2023 |
In de jaren negentig van de vorige eeuw, toen vrijwel iedereen de cd op handen droeg, was onder fervente aanhangers van de lp reeds een bijzondere aandacht te constateren voor opnamen van Callas. Dat begon bij het aan EMI gelieerde label Testament, opgericht door de vorig jaar overleden Stewart Brown. In zijn overwegend op Wagner en symfonische muziek gerichte catalogus nam Callas van begin af aan een eigen plaats in met drie heruitgaven uit de EMI-catalogus: haar eerste Tosca onder leiding van Victor De Sabata (herpersing van Columbia CX 1094) en twee recital-lp's: Mad Scenes met delen uit Anna Bolena, Hamlet en Il pirata (SAX 2320), en French Operatic Arias (SAX 2410). De lp's van Testament met daaronder ook Bayreuther lp-premières (de eerste naoorlogse Götterdämmerung onder Knappertsbusch en de Ring onder Keilberth uit 1956) worden gepresenteerd als 'audiofiele' platen van 180 gram, minder gevoelig voor statische lading en andere invloeden, en met een groef die meer 'body' opleverde - of suggereerde. Indien mogelijk werd gebruik gemaakt van de oorspronkelijke matrijs, terwijl de hoezen kopieën zijn van die van de eerste (Engelse) uitgave. Andere labels zagen echter eveneens een markt in de populariteit van de Griekse diva en brachten diverse verzamelplaten met losse fragmenten uit, maar ook verscheen er een 'grijze' heruitgave op twee lp's van La Bohème. Warner-lp's De honderdste geboortedag van Callas leidde - naast de verzamelbox met vrijwel alle eerdere cd-uitgaven (klik hier) - tot de verschijning van twee complete opera's op lp, ditmaal niet als replica's maar als nieuwe uitgaven. De doos wordt ook niet meer werd gesierd door de originele tweekleurige tekening van de Scala, die nu verplaatst is naar de voorzijde van het nieuwe tekstboek (met tweetalig libretto). Opvallend is bovendien dat de plaatkanten zijn voorzien van zichtbare 'tracks': een bredere groefruimte die bij het zoeken van een fragment de kans op beschadigingen moet verkleinen. Zoals de in 2014 gepresenteerde cd-versie een vooruitgang is op de toch iets magerder klinkende uitgave van EMI uit de jaren negentig (op zich al een vooruitgang op de eerste cd-dubbing), zo komen de nieuwe lp's uiteindelijk meer 'solide' en scherper gedefinieerd over dan de laatste EMI-versie (RLS 741) uit de jaren voordat digitalisering en DMM-persing hun intrede deden. Turandot Nog belangrijker dan het aandeel van Callas (Turandot is een tamelijk kleine rol) is dat van dirigent Tullio Serafin, die zich concentreert op het verhaal een de personages, en die niet de exotische klanken onder een vergrootglas legt. Met een warm en helder klinkend Scala-orkest en een overwegend Italiaanse bezetting presenteert hij Puccini's laatste opera als een gesloten drama met een brede, symfonische kleuren. Zonder meer ideaal daarbij is het drietal ministers met naast Mario Boriello, een eersteklas bariton, twee van de grootste naoorlogse comprimario's, Piero De Palma en Renato Ercolani. Speciale vermelding verdient ook hun voorganger, de ervaren Giuseppe Nessi die bij de wereldpremière de rol van Pang vertolkte, en die hier te horen is als de oude keizer. Indertijd was er weinig waardering voor de Calaf van Eugenio Fernandi, toen beschouwd als een idiomatische en technisch uitstekende tenor, maar in klank niet exceptioneel. Dat laatste is hij ook naar de huidige maatstaven nog steeds niet, maar zijn stem en zijn zang staan wel op een niveau waarvoor wij nu onze handen zouden dichtknijpen! Een minpuntje blijft helaas de Liù van Elisabeth Schwarzkopf, ooit een ideale Mimì en Violetta, maar ten tijde van de opname uitgegroeid tot een vermaarde Marschallin in Der Rosenkavalier. Toch heb ik het idee dat zij nog altijd een uitmuntende Liù was geweest, als zij niet zoveel moeite had gedaan - het bekende 'Schwarzkopf-maniërisme' - om 'meisjesachtig' te klinken. LP of CD? Als daarbij bovendien de toegevoegde waarde van een glanzende lp in een fraaie hoes en met een aantrekkelijk, goed leesbaar tekstboek meer aanspreekt dan een cd in een plastic doosje met een flodderig boekje vol priegellettertjes, dan is dat alleen maar begrijpelijk. We luisteren niet naar muziek om te genieten van perfectie, maar om erdoor geraakt te worden, en hoe dat gebeurt, verschilt van persoon tot persoon zonder dat daarvoor absolute regels gesteld kunnen worden. Natuurlijk, een plaat kan tikken en krassen oplopen, maar van een cd weten we niet eens hoe lang die meegaat. Ik heb ik al heel wat cd's als onspeelbaar moeten weggooien maar geen enkele lp! Klik hier voor de vorige en hier voor de volgende aflevering. index |
|