CD-recensie
© Aart van der Wal, juni 2018
|
Een cd met uitsluitend bewerkingen van werken van Bach, gemaakt door de leider van Concerto Italiano, de klavecinist Rinaldo Alessandrini. Ensemble en dirigent gooien internationaal zeer hoge ogen met hun vertolkingen van muziek uit de barok. Omdat zij die muziek spelen zoals we die graag willen horen: op 'authentieke' instrumenten, alert, pittig, ruimhartig en met aanstekelijk plezier. Het album met de zes Brandenburgse Concerten mag zelfs, ondanks de talloze opnamen die ervan bestaan, een ware 'topper' worden genoemd (niet door ons besproken, maar u vindt het onder meer op Spotify). Daarop maakt dit nieuwe album evenals het onlangs besproken '1700' (gewijd aan Italiaanse muziek rond 1700) geen uitzondering. Wie niet (dicht) bij het origineel wil blijven, maar juist 'wat anders wil' kan bij deze smaakvolle arrangementen prima terecht. Voor sommigen zal het misschien even wennen zijn, de overstap van de grote Passacaglia in d (oorspronkelijk voor orgel) en natuurlijk de 'Goldberg' naar een strijkensemble (zoals ook gedaan door Sitkovetsky), maar avontuurlijk en vooral spannend is het wel, al zijn de herhalingen weggelaten (met de herhalingen bestrijkt het werk alleen al de speelduur van de cd). De oorspronkelijk voor klavecimbel geschreven Aria variata 'op zijn Italiaans' wordt hier uitgevoerd voor viool en continuo. Natuurlijk zijn dergelijke bewerkingen niet van vandaag of gisteren. Bovendien leent de meeste instrumentale muziek van Bach zich uitstekend voor de meest uiteenlopende arrangementen. Niet minder belangrijk: het bescheiden bezette Concerto Italiano (twee violen, altviool, cello, violone en klavecimbel) weet (ook) in de muziek van Bach uitstekend de weg. De opname is eveneens fijnbesnaard. Tot slot nog een gemene fout in het boekje. De reeds genoemde passacaglia is oorspronkelijk helemaal niet geschreven voor klavecimbel met pedaal, zoals Christoph Wolff al veel eerder heeft aangetoond in zijn Essays on his Life and Music, blz. 427, noot 9: 'Griepenkerl's work introduced to the literature the burden, derived from an erroneous interpretation of source material, of suspecting the Passacaglia as being a work originally intended for pedal harpsichord or pedal clavichord'. Dat Alessandrini dus de verkeerde bron heeft gebruikt mag op zijn minst merkwaardig heten. index |
|