Audiotechniek

Muziekstreaming

Van 'His Master's Voice' naar 'His Master's Choice' (1)

 

© Ad Speksnijder, juli 2017

 

 

Wie kent het overbekende beeld niet: het hondje Nipper dat de oortjes spitst naar een ouderwetse grammofoon. Volgens de overlevering luisterde hij op dat moment naar de reproductie van de stem van zijn baasje - 'His master's voice'' dus. Het beeldmerk werd aan het eind van de negentiende eeuw ontworpen door de Britse kunstenaar Francis Barraud. In 1899 werd dit beeldmerk aangekocht door de Engelse The Gramophone Company, de voorloper van het latere EMI en huidige Warner. Het zou echter nog tien jaar duren alvorens het beeldmerk op het platenlabel verscheen. Tot het door de tand des tijds verdween. Tussen Nipper en de cd bestond trouwens al vanaf het begin geen enkele band.

We schrijven begin jaren tachtig, toen het zilveren schijfje zijn intrede deed.
Uiteraard waren er toen en zijn er nu nog steeds muziekliefhebbers die niets hebben met de combinatie muziek en digitaal. Die categorie mag zich de laatste jaren verheugen in de wederopleving van het vinyl met, hoe kan het anders, de daarbij behorende platenspelers. Men zag voldoende brood in een feitelijk (ver)oude(rde) techniek. Het kan verkeren.

Ondanks de revival van de grammofoonplaat kan de daarmee gepaard gaande omzet en technologische innovatie zich in de verste verte niet meten met de ontwikkelingen in het digitale domein van de afgelopen jaren. En het gaat maar door, zelfs in sneltreinvaart. Kunt u het nog allemaal bijhouden? Vraagt u zich ook weleens af wanneer we aan het eind van ons technisch vernuft zijn gekomen? Ik denk dat het een voortdurend ontwikkelingsproces is, ook al zijn de stappen die gezet (gaan) worden niet altijd groot. Misschien met uitzondering van de vinyladepten (op de verschillende audioforia lijkt het een fanatiek volkje te zijn) is iedereen het er wel over eens dat, mits de hele keten 'klopt', digitale systemen hun absolute meerwaarde inmiddels ruimschoots hebben bewezen. Afgezien van de gebruiksvriendelijkheid, want geen platenwasserij meer, geen naald- en vinylslijtage, geen rumble, geen afstellingsuitdagingen, geen gekraak of gespetter, geen aftastvervorming en last but not least, het enorme gebruiksgemak van de digitale opslagmedia. Denk aan het letterlijk onder handen hebben van uw gehele muziekcollectie, of in geval van internetstreaming, tot wel 40.000.000 albums.tsja, dat wordt met cd's en laat staan met grammofoonplaten toch echt erg lastig. Het gemak en de snelheid waarmee dat ene muziekstuk in uw collectie wordt opgezocht, de eenvoud van het vergelijken van meerdere uitvoeringen, het met slechts een muisklik of tik op het scherm vastleggen van uw favorieten, het maken van een afspeellijst en ga zo maar door. De mogelijkheden lijken schier eindeloos.

 

Echter, eerlijk is eerlijk, aan al dat gemak kleeft ook een keerzijde. Mij overkomt het nogal eens dat ik mezelf vermanend toe moet spreken om gewoon een (lang) stuk echt uit te luisteren. Er is zoveel beschikbaar dat ik er mogelijk soms ietwat onrustig van word. Het in alle rust beluisteren van een nummer, laat staan van een hele symfonie of opera wordt dan soms een echte oefening in zelfbeheersing. Een discipline die je jezelf dient op te leggen. Vergelijk het maar met een kind in een snoepwinkel dat compleet carte blanche heeft om zijn gang te gaan. De smaaksensatie van het ene snoepje is nog niet uitgewerkt of moet alweer plaats maken voor een misschien nog aantrekkelijker ander exemplaar. Muziek genieten zou toch een ontspannende hobby moeten zijn?

Ik ben inmiddels zo´n jaar of vijf actief in het streamingdomein. Met vallen en opstaan (zeker in de beginperiode) raakte ik enigszins thuis in de wereld van NAS, streamingsoftware, bitrate, bitdiepte, samplefrequentie, bandbreedte, D-A converters, Ethernet, streamers, streamingdiensten, MQA, Hi-res, Wifi, Airplay, Bluetooth, NFC, Multi-room, FLAC, AIFF, WAV, etc. Toch maar een plaatje opzetten? Nee, niet doen, eerst uitlezen! Het is uiteindelijk minder ingewikkeld dan het op het eerste gezicht lijkt.

In de volgende artikelen wil ik u graag meenemen op reis door streamingland. Het lijkt me leuk en voor u wellicht leerzaam om een aantal ervaringen met u te delen. Maar alvorens dat te doen begin ik bij de meest elementaire en wellicht voor sommigen reeds bekende basisprincipes en begrippen binnen het digitale streamingdomein. Vervolgens onderzoeken we de verschillende mogelijkheden om muziek te streamen, de daarbij behorende kwaliteitsniveaus, de aanbieders van internetmuziek (streamingdiensten) en de uitdagingen

Misschien neem ik in een later stadium nog relevante appartatuur onder handen om die te testen op aspecten als gebruiksgemak (installatie, uitbreidbaarheid en bediening), kwaliteit (bouw en muziekreproductie) en flexibiliteit(integratie in bestaande muzieksystemen). Uitgangspunt is steeds een zo natuurgetrouw mogelijke weergave van muziek. Hierdoor valt de bespreking van een aantal technologieën en bijbehorende apparatuur op voorhand af. Ik kom daar later nog op terug.

Het plan is de volgende onderwerpen, elk in een afzonderlijk artikel, te behandelen:
•  Wat is internetstreaming?
•  Wat heb ik minimaal nodig om te kunnen streamen?
•  Een rondje streamingterminologie.
•  Bestaat er verband tussen bestandsformaat en muziekweergave?
•  Wat zijn de meest interessante streamingdiensten en hun streamingsoftware?

________________
Klik hier voor deel 2


index

Home  -  Actueel  -  Audio  -  Muziek  -  Video  -  Boeken  -  Links