Naar aanleiding van de vragen die mij hebben bereikt is misschien is
een aanvulling op mijn beide artikelen over platenspelers (Rega
draaitafels: overdenking bij de handleiding en de Technics
SL-1200/1210 MK2) wel wenselijk.
Het blijkt dat voor de doorgewinterde, dus meestal de wat oudere muziekliefhebbers,
de materie meestal vrij logisch overkomt. Dat komt omdat er pakweg zo'n
25 jaar geleden nog vrij veel over muziekweergave via de grammofoonplaat
werd gepubliceerd. Met het minder worden van de platenverkopen zijn logischerwijs
deze publikaties ook minder geworden, en vaak slechts nog via buitenlandse
bladen te lezen. Dat daarin meestal high-end spullen worden besproken
ligt dus voor de hand. De in vinyl geintresseerde muziekliefhebber wordt
dan geconfronteerd met apparatuur wat een prijsniveau heeft waar hij of
zij maar al te vaak door wordt afgeschrikt. En soms is dat maar goed ook.
Want, zoals ik al eerder aanhaalde, is voor kwaliteitsweergave geen enorm
financiëel offer nodig. Een kennis die mij aangaande mijn artikeltjes
opbelde en een publikatie had gelezen over een platenspeler die een draaitafel
had met de dikte van een vrachtwagenband vroeg me of dat nou écht
noodzakelijk was. Dus nog maar eens en onderstaand mijn betoog aangaande
zijn vraag.
Een dik, zwaar plateau heeft een groot voordeel: de enorme massa en de
daardoor optredende traagheid van het draaiend gedeelte. De grote massa
laat daarom domweg geen flutter toe, maar let op, soms wèl wow!
En dat laatste soms zó gemaskeerd, dat het voor het ongeoefende
oor haast niet hoorbaar is, maar meetbaar is het wel. Dat alles heeft
o.a. met de rek en slip van de snaar die het plateau aandrijft te maken.
Hierom is die snaar dan ook van een composiet materiaal gemaakt en daardoor
bijzonder kwetsbaar. Bij een simpele rubberen snaar krijgt men te maken
het ongewenste elastiek-effect. Door de massa van het plateau duurt het
dan ook een tijdje voor het geheel stabiel draait, soms meer dan een halve
minuut! Nou is dat alles natuurlijk geen ramp, maar het is maar dat u
het weet voor als u even snel een plaatje wilt opzetten. Tel daarbij op
dat zo'n zwaargewicht bijzonder grote eisen stelt aan de lagering en u
zult begrijpen dat zo'n product niet goedkoop kán zijn. En ook
de motor moet voldoende koppel hebben om alles binnen redelijke tijd stabiel
aan het draaien te krijgen EN te houden..En alweer zien we dat
terug in de prijs die u zult moeten neertellen. De arm laat ik in dit
verhaal buiten beschouwing. Kan het ook anders? Jazeker, maar dan vertaalt
zich dat in een andere benadering van de aandrijftechniek en een prettige
bijkomstigheid is dat we dit aantreffen tegen veel vriendelijkere prijzen.
Hierover later. Dik plateau of niet, het materiaal waar hij uit is opgebouwd
moet ook nog over een andere belangrijke eigenschap beschikken: het absorberen
van resonanties. Met ziet dus af van het gebruik van een mat en legt de
plaat zó op het plateau. Zolang de plaat en plateau brandschoon
zijn geen bezwaar. Maar zijn ze wel schoon?! Om een goed contact tussen
plaat en plateau te bewerkstelligen past met daarom soms een extra gewicht
toe. Om zoals gezegd vinylresonanties door te geven aan het plateau. Het
laat zich raden wat er met een minuscuul vuildeeltje gebeurt, het zal
in de plaatgroef worden gedrukt met een ferme tik in het geluid als gevolg.
En ik ben toch zó voorzichtig met mijn platen! Dit alles is op
te lossen door een goede rubberen (en géén vilten!) mat
aan te schaffen, maar dit wordt zelden gedaan. Want het staat niet mooitja.
Het kan dus anders. Met een plateau van pakweg anderhalve kilo en een
goede rubberen mat bijvoorbeeld. Met een presicie aandrijving, liefst
direct. Jazeker, snaarliefhebbers. Om diverse redenen waarvan het ontbreken
van onderdelen die bij snaaraandrijving noodzakelijk zijn wel de belangrijkste
is. Een goed draaitafelontwerp kenmerk zich door eenvoud in de bediening
en omgang. Slechts mogelijk bij een ontwerp dat door kunners en kenners
van de tekentafel tot kant en klaar product is ontwikkeld. Zo'n ontwerper
weet dat met een rubberen draaitafelmat een klein vuilkorreltje geen desastreuse
gevolgen hoeft te hebben, waarbij respect voor het medium natuurlijk van
het allergrootste belang blijft. Stofvrije platen dus. Ook heeft zo'n
ontwerper begrepen dat directe aandrijving aan de as van het plateau plaatsvindt
en daarom dus de zijdelingse kracht die een snaar op het lager teweegbrengt,
hoe gering ook, compleet elimineert. De spindle is immers tevens de motoras.
Zo'n ontwerper weet ook dat hij voor een goede resonantiedemping materialen
moet gebruiken die al die eigenschappen zo mogelijk al hebben. En heeft
dat materiaal dat niet, dan zorgt hij ervoor dat een combinatie van toegpaste
materialen het door hem gewenste effect zullen waarborgen, zoals Technics
bij de SL-1200/1210 heeft gedaan. Door deze benadering zal bij toepassing
van een goede rubberen mat een extra gewicht in de meeste gevallen niet
nodig zijn. Simpelweg omdat het gewicht van de plaat het rubber in geringe
mate indrukt en op die manier een goed contact tot stand brengt. Zelden
gebruik ik dan ook een gewicht, of het moet zijn om een bijzonder hobbelige
plaat een beetje vlakker op het plateau te laten rusten. Een extra gewicht
kan tevens bijdragen tot een betere gelijkloop: minder wow en flutter.
Maar een goed ontwerp heeft dit allemaal niet nodig, moet dit niet nodig
hebben!! Let hierbij vooral op de door de fabrikant opgegeven meetwaarden.
Ontbreken die, en zie hiervoor mijn eerdere artikelen, wees dan op uw
hoede en laat het apparaat links liggen. Ik acht een wow en flutter gehalte
van niet meer dan 0,05% gewogen als absoluut maximum voor het beleven
van kwaliteitsweergave. Weet dat, als u wow en flutter eenmaal heeft waargenomen,
u getraind bent om het fenomeen voortaan waar te nemen. Want het oor is
bijzonder gevoelig voor snelheidsfluctuaties. En weet ook dat wow en flutter
in een drukke omgeving, zoals een winkel, voor het ongeoefende oor niet
direct als zodanig herkenbaar zal zijn, thuis wel. Zweving van het geluid,
de correcte Nederlandse vertaling van wow en flutter. Zweving is vooral
hoorbaar bij een excentrisch geperste plaat, we hebben het hier over een
snelheidsvariatie van minder dan een ¼ Hertz. Maar in procenten
uitgedrukt ontoelaatbaar hoog. En hier kan de meest exorbitant geprijsde
platenspeler niets aan veranderen.U wel, door het gat groter
te maken en de plaat zelf te centreren.
In elk geval heb ik de vraag van de kennis kunnen beantwoorden. Ik begrijp
dat voor jongere muziekliefhebbers dit alles onnodig gecompliceerd overkomt.
Want zij zijn opgegroeid met cd en MP3. En regelmatig bespeur ik bij jongeren
die zich met platen zijn gaan bezighouden een zekere teleurstelling. Omdat
ze verkeerd of helemaal niet zijn voorgelicht bijvoorbeeld. Of omdat de
apparatuur totaal verkeerd is ingesteld. Bij mechanische aftasting is
correcte afstelling nu eenmaal cruciaal. En hetgeen ze van de dj's uit
de disco hebben geleerd is volkomen ontoereikend zo zal blijken als de
platenspeler thuis wordt aangesloten. Zo ben ik onlangs op uitnodiging
bij iemand geweest die een muntstuk op de toonkop had geplakt omdat anders
de arm niet op de plaat bleef en omdat het zo beter klonk. Hij had dat
gezien in de disco. Maar áls men dan de boel goed heeft ingesteld
én er wordt materiaal van goede kwaliteit (plaat en apparatuur)
gebruikt, dan zijn ze aangenaamd verrast hoe mooi het kan klinken. Met
de nadruk op klassiek en jazz. Hoe dan ook, twijfelt men tussen cd en
plaat en gaat het voornamelijk om gemak, ga dan beslist voor de cd. Bedenk
tevens wat u allemaal voor muziek kunt aanschaffen in plaats van u leeg
te laten lopen op apparatuur die voor kwaliteitsweergave niet nodig is.
Wilt u persé platen afspelen, oud of nieuw, kies dan met verstand.
Onthoud beslist één ding: apparatuur staat in dienst van
de muziek en nooit andersom!
|