Opera en operette La traviata in Rome
© Paul Korenhof, april 2021
|
||||||||||||
Verdi: La traviata
Een opmerkelijke 'streaming' van La traviata uit Rome benadrukt het gebrek aan kwaliteit van vrijwel alle voorstellingen die de theaters - ook DNO - via internet aanbieden. Diensten die streamings verzorgen doen er alles aan de beelden zo fraai mogelijk op het scherm te brengen, maar wie zo'n opera via zijn hifi-installatie beluistert, komt van een koude kermis thuis. Waar een gewone cd uitkomt op 1411 kbps, komen de meeste streamings niet verder dan de 192 en zelfs 128 kbps die uit de oordopjes van pubers komt. Muziek is kennelijk van ondergeschikt belang.
Dat laatste had alles te maken met de uitvoering: een combinatie van theater en filmbeelden met de illusie van een live-opname. Behalve aan de knappe montage was dat zeker ook te danken aan het recentelijk gerestaureerde 19de-eeuwse interieur, waarvan de loges, foyers, gangen en trappenhuizen dienden als decor voor een aantal intiemere scènes of om een bepaalde sfeer op te roepen. Slechts een enkele maal (duelbeelden aan het slot van het derde tafereel) bevond de camera zich buiten het theater. Dat kwam even gekunsteld over, maar het duurde te kort om storend te worden.
Belangrijker: Martone had het libretto op detailpunten beter geanalyseerd dan menige andere regisseur. Zo werd het drinklied niet alleen intiemer dan meestal het geval is (we zijn in een salon, niet in een stadion!), maar het werd ook geen eerste liefdesduet. Op dat moment is Alfredo voor haar nog niet veel meer dan een gewone bezoeker en de woorden 'Tra voi' waarmee zij haar aandeel in het 'Libiamo' begint, zijn door haar - als perfecte gastvrouw - gericht aan àlle gasten. Onder een goede dirigent munten de musici van de Opera di Roma uit door warmte, helderheid, flexibiliteit en theatergevoel. Keer op keer constateer ik ook dat het Romeinse orkest de basis vormt onder veel van mijn favoriete RCA-opnamen uit de jaren vijftig, culminerend in de Otello onder Serafin, en in opnamen als die van Madama Butterfly onder Gavazzeni en Barbirolli, of die van Turandot onder Leinsdorf en Molinari-Pradelli.
De titelrol was toevertrouwd aan de Amerikaanse Lisette Oropesa. Twee jaar geleden herhaalde zij in Rome haar verbluffende Gilda uit Amsterdam en in datzelfde jaar maakte ik meer hoe zij na haar grote coloratuuraria in Les Huguenots in de Bastille een uitzinnig applaus in ontvangst mocht nemen. Sindsdien is haar ster snel stijgende en hier waagde zij zich aan een van de moeilijkste rollen uit het hele repertoire, een rol ook die eigenlijk twee, misschien zelfs drie verschillende zangeressen vraagt.
Hoewel de regie het niet altijd makkelijk maakt, bijvoorbeeld door een echt onnodige regen van overjassen tijdens 'Sempre libera', komt Oropeso interpretatief echter een heel eind, waarschijnlijk vooral dankzij Gatti. Zuiver vocaal zingt zij de sterren van de hemel met nuances die doortrokken zijn van 'Italianità'. Het resulteert in een indrukwekkende sterfscène als slot van een nu al memorabele vertolking en het is de moeite waard om te volgen hoe Oropesa zich de komende jaren zal ontwikkelen. Alfredo lijkt uitgegroeid tot het vocale visitekaartje van Saimir Pirgu, een Albanese tenor met een slank maar toch altijd warm timbre en een flexibiliteit die soms doen denken aan de jonge Gianni Raimondi. Daarbij valt op dat hij zijn stem onder controle heeft op een manier die nu eens herinnert aan Alfredo Kraus, dan weer aan Carlo Bergonzi en een enkele keer zelfs aan Cesare Valletti in de ondergewaardeerde opname (uit Rome!) onder Pierre Monteux.
Roberto Frontali geldt al jaren als de enige Italiaanse Verdi-bariton van niveau naast Leo Nucci die weliswaar een betere zanger is, maar geen echte 'Verdi-bariton'. Wel lijdt de zang van Frontali al enige tijd onder slijtage, maar daarvan is weinig of niets te merken in een uitvoering waarin de regisseur zich concentreerde op intimiteit, en waarin de dirigent opvallend zorgzaam met de solisten omspringt. Uiteindelijk is dit echter niet meer dan detailkritiek, ondergeschikt aan een uitvoering die ik gefascineerd heb bekeken, en die ik daarna op een Blu-ray disc heb overgebracht. Zo'n uitvoering verdient in goede kwaliteit bewaard te worden. index |
||||||||||||