Opera en operette Rigoletto bij DNO: is dit nog opera?
© Paul Korenhof, september 2024
|
Na de première van Rigoletto bij DNO, een herziene versie van de enscenering van Damiano Michieletto uit 2017, plaatste de NRC op 4 september een recensie met de kop Slimme opera over Rigoletto als gebroken man in een psychiatrische inrichting. Nu ken ik veel opera's, maar een Rigoletto over een ‘gebroken man in een psychiatrische inrichting' is mij onbekend en die is ook zeker niet door Verdi geschreven. Zowel die kop als de recensie van Joep Stapel is echter kenmerkend voor de manier waarop een voorstelling wordt benaderd door generaties die niet meer zijn opgegroeid met literatuur en toneel maar met film en televisie. In die optiek kan een muziekdrama van een librettist en een componist een geheel nieuw drama worden, bedacht door een regisseur. De muziek wordt daarbij gedegradeerd tot een krachtig soort filmmuziek en van aandacht voor de tekst, de feitelijke kern van het drama, is geen sprake meer. Zo'n benadering is natuurlijk ieders goed recht, maar of die de opera recht doet, is de vraag. Libretto centraal In Michieletto's enscenering van Rigoletto lijkt de aandacht voor de tekst echter teruggebracht tot het visualiseren van enkele handelingen of situaties, en in de recensie van Stapel is van aandacht voor de tekst nog minder merkbaar. Diens focus lag duidelijk niet bij de opera maar bij de enscenering. De kop Slimme opera over Rigoletto als gebroken man in een psychiatrische inrichting had dan ook beter kunnen luiden: Slimme voorstelling over Rigoletto als gebroken man in een psychiatrische inrichting. Met Verdi's opera heeft het allemaal niets te maken, maar eerlijk is eerlijk: het is in ieder geval nog wel een onderbouwde analyse (en geen 'o wat was het allemaal mooi' clubbladgekeuvel zoals ik dat ergens op internet tegenkwam). Gereduceerd drama De huidige neiging om een opera te gebruiken voor ‘regietheater' met een eigen ‘verhaaltje' en met de opera zelf als achtergrondmuziek, lijkt vooral in Noordwest-Europa niet meer terug te draaien. Een recensent dient echter te weten dat zo'n benadering voorbijgaat aan het werk zelf. En de operaliefhebber verdient een recensie waarin een uitvoering niet alleen besproken wordt besproken wordt als creatie van de regisseur, maar ook met aandacht voor wat dirigent en zangers doen met het drama zelf, dus met de combinatie van tekst en muziek die librettist en componist in de partituur hebben neergelegd. Is dit nog opera? index |