![]() DVD-recensie
© Siebe Riedstra, januari 2012
|
(Michel van der) Aa: Up-Close voor cello, strijkers en film Sol Gabetta (cello), Vakil Eelman (actrice), Amsterdam Sinfonietta o.l.v. Candida Thompson (concertmeester). Disquiet DQM 04 • 31' • http://disquietmedia.net/catalogue/up-close/
Michel van der Aa is een componist die niet om een idee verlegen zit. In 2010 lanceerde hij zijn eigen label, en de eerste vruchten ervan werden op deze site enthousiast besproken (klik hier). Hier presenteert hij de tweede aflevering: een dvd die een steen in de Nederlandse muziekvijver gooit. Een celloconcert dat slechts kan bestaan bij de gratie van een film. Een film die bovendien vertoont wordt tijdens de uitvoering van dat concert. Verwarrend? Niet volgens van der Aa. De eerste concertbeelden tonen een celliste in een vijftigerjaren bloemetjesjurk, met blote knieën; niet bepaald een flatterende concertjurk. Ze zit op de plek waar zich normaal gesproken de dirigent bevindt. Vier minuten lang luisteren we naar een virtuoze solocadens. Dan komen de eerste reacties uit het achter haar gesitueerde strijkorkest. Afgezien van de verkeerde jurk lijkt alles op een traditioneel celloconcert, maar dan verandert er iets. Links van de musici ontwaren we een gefilmd concertpodium. Daarop is een verwarde oude dame – is het de oma van de celliste? – bezig met de oplossing van een geheime code. Ze markeert nummers op geheimzinnige cijferlijsten; die zullen later een belangrijke rol gaan spelen. ‘Up-Close’ is geen celloconcert en al helemaal geen film. Je kunt de twee lagen onmogelijk onafhankelijk van elkaar beluisteren / bekijken. In de traditionele concertpraktijk heeft zo’n stuk geen schijn van kans, en dus is de keuze voor een wereldpremière met uitgerekend deze soliste en dit specifieke strijkorkest goed uitgekiend. Iets nieuws en uitdagends heeft vanzelfsprekend weerstanden te overwinnen, en dus is de uitgave van deze unieke concertregistratie een schot in de roos voor iedereen die er niet bij was. Sol Gabetta is niet alleen dapper genoeg om een malle jurk aan te trekken en met een schemerlamp te slepen – ze speelt deze veeleisende partituur met een superieur gemak. Candy Thomson en haar Sinfonietters zitten op de punten van hun stoelen – en soms staan ze – en leveren letterlijk een onnavolgbare prestatie. Een extra compliment verdient de musicus die verantwoordelijk was voor de gemanipuleerde klanken – een laptop is ook maar een instrument. index |