Componisten/werken Kierkegaard en Mozarts Don Giovanni (2)© Gerard van der Leeuw, juli 2023
|
||||||
Over Don Giovanni/Don Juan is, behalve door Søren Kierkegaard, enorm veel geschreven.(1) Dat begon al met El burlador de Sevilla y convidado de piedra van theoloog/toneelschrijver Tirso de Molina (1579-1648). Een stuk uit de contrareformatie. Centrale vraag: kun je je biecht en daarmee vergeving van je zonden uitstellen tot je sterfbed (l’ultimo momento) en er verder maar op los leven? Hier heeft Don Giovanni al een knecht: Catalinon en komen we ook al Doña Ana, haar vader Don Gonzalo, een Don Ottavio, en een boerenbruiloft tegen. In Italië, waar het verhaal al snel erg populair werd, komen er onder invloed van de commedia dell’arte meer komische scènes in het stuk: hier vindt bijvoorbeeld Leporello’s typische buffa ‘catalogus-aria’ Madamina, il catalogo è questo zijn oorsprong. Ook de grote Carlo Goldoni heeft zich in zijn jonge jaren met Don Giovanni bezig gehouden.(2) In 1736 schreef hij zijn Do Giovanni Tenorio ossia Il dissoluto. En Goldoni heeft, mede door zijn samenwerking met Baldassare Galuppi - een zwaar onderschat componist - grote invloed gehad op de ontwikkeling van de opera buffa en met name op de buffo finale, een lange ononderbroken opeenvolging van gebeurtenissen en muziek die een acte naar een einde stuwt. In Goldoni’s stukken vinden we al de vermenging van de parti serie en de parti buffi en de sociale spanningen die ook zo kenmerkend zijn voor Mozarts Don Giovanni, waarin Donna Anna typisch opera seria is en Leporello meest buffa. Goldoni’s Don Giovanni heeft een veel serieuzer ondertoon dan de vele commedia dell’arte varianten. In Frankrijk leerde Molière Don Giovanni waarschijnlijk kennen door een opvoering van een van de Italiaanse commedia dell’arte gezelschappen die in Parijs zeer populair waren. In 1665 schreef hij zijn Dom Juan ou le festin de Pierre. Hier heet Don Giovanni’s knecht Sganarelle. Een knecht die behoorlijke kritiek heeft op zijn meester: ‘le plus grand scélérat que la terre ait jamais porté, un enragé, un chien, un diable, un Turc, un hérétique, qui ne croit ni Ciel, ni enfer, ni loup-garou, qui passe cette vie en véritable bête brute, un pourceau d’Epicure, un vrai Sardanapale, qui ferme l’oreille à toutes les remontrances qu’on lui peut faire, et traite de billevesées tout ce que nous croyons.’ (Acte 1, scène 1). Hier vinden we ook voor het eerst de figuur van Elvira, enigszins pathetisch en naïef, door Don Giovanni uit het klooster geschaakt, met een trouwbelofte verleid en in de steek gelaten. Bij Molière heeft ze twee broers die haar willen wreken. Don Giovanni is bij Molière een rationalist. Als het standbeeld tegen hem praat is zijn reactie: ‘il y a bien quelque chose làdedans que je ne comprend pas; mais quoi que ce puisse être, cela n’est pas capable, ni de convaincre mon esprit, ni d’ébranler mon âme.’
Ook bij Molière vinden we een soort ‘lieto fine’, als Sganarelle (bij de eerste uitvoeringen gespeeld door Molière zelf) uitroept: Ah! Mes gages! Mes gages! Voilà par sa mort un chacun satisfait: Ciel offensé, lois violées, filles séduites, familles déshonnorées, parents outragés, femmes mises à mal, maris poussées à bout, tout le monde est content. Il n’y a que moi seul de malheureux... Mes gages! Mes gages, mes gages! (Akte V, scène 2). Men achtte het spotten met Gods almacht. Ook in de romantiek en daarna speelt Don Giovanni, nu bijna altijd met Mozarts opera in het achterhoofd, een grote rol. Denk aan schrijvers en dichters als Lord Byron(3), Baudelaire, Flaubert, Nikolaus Lenau, Paul Heyse, Poesjkin en Tolstoj. In het Nederlands kun je denken aan de roman Het meesterstuk van Anna Enquist (1994).
Maar het mooiste en meest invloedrijke verhaal is en blijft toch wel E.Th.A. Hoffmanns Don Juan, eine fabelhafte Begebenheit, die sich mit einem reisenden Enthusiasten zugetragen uit 1813(4). Ik citeer hier uit de vertaling van Klaus Siegel(5):
Dan verschijnt hem Donna Anna. Maar daarover de volgende keer. Klik hier voor de vorige aflevering en hier voor de volgende aflevering. ________________ index |
||||||