![]() Column Berlijns avontuur
© Aart van der Wal, juli 2019
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Een dezer dagen viel het programma 2019/20 van de Berliner Philharmoniker in de bus. Daarmee begint ook het eerste seizoen van Kirill Petrenko als nieuwe chef van het orkest (hij volgt Simon Rattle op, die tot chef werd benoemd van het London Symphony Orchestra). Wat in Berlijn al jarenlang gebruikelijk is: moderne en eigentijdse, maar ook zelden uitgevoerde muziek op de lessenaars. Hieronder het lijstje.
Dit is, vergeleken met wat wij door de bank genomen in ons land op dit gebied presteren, ronduit avontuurlijk en bovendien innovatief! Wat overigens niet wil zeggen dat de programmeurs van de Berliner Philharmoniker net zo bekwaam zijn in de samenstelling van de programma's. Ook daar ontbreekt het (nog) helaas aan het nodige inzicht in samenhangend programmeren (wat iets anders is dan avontuurlijk programmeren). Collega Maarten Brandt heeft dat in het standaardwerk Klinkende alchemie (klik hier) als geen ander duidelijk gemaakt. Het zou voor alle orkestprogrammeurs in ons land verplichte kost moeten zijn... Ik zag in het nieuwe programma van de Berlijners ook Xenakis' Shaar op het programma staan. Het zou een uitgelezen gelegenhed zijn voor het kersverse fusieorkest Orkest van het Oosten/Het Gelders Orkest om de strijkersgroep - uiteraard onder leiding van Ed Spanjaard (klik hier) - gelijk maar goed te laten profileren. Aangevuld met Beethovens deels onthechte Strijkkwartet op. 131 in de versie voor strijkorkest, ook zo'n stuk waar heel diep de tanden in moet worden gezet, en voorafgegaan door Bergs Lyrische Suite. Helaas, het zijn slechts dagdromen... ______________________ index |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||