CD-recensie

 

© Siebe Riedstra, oktober 2011

 

 

Widmann: Freie Stücke – Sieben Abgesänge für eine tote Linde – Oktett

Olga Pasichnyk (sopraan), Collegium Novum Zürich o.l.v. Jörg Widmann

NEOS 10923 • 66' •

www.joergwidmann.com

 

 


Jörg Widmann (München, 1973) studeerde klarinet aan de Musikhochschule van zijn geboortstad, en later bij Charles Neidich aan de Juilliard School te New York. Vanaf zijn zevende jaar improviseerde hij op zijn klarinet, en vanaf zijn elfde nam hij compositieles bij Wilfried Hiller, Hans Werner Henze, Heiner Goebbels en Wolfgang Rihm.
Behalve componist is hij ook een veelgevraagd klarinetsolist. Een hele reeks eigentijdse composities voor de klarinet heeft hij al ten doop gehouden. In zijn eigen werken gaat hij de confrontatie met het verleden aan, maar dan wel in de breedste zin van het woord. Dat Wolfgang Rihm een werk voor hem componeerde is net zo naspeurbaar als zijn ervaringen met het klarinetconcert van Mozart. Widmann componeerde de afgelopen jaren een aantal succesvolle werken in opdracht van toporkesten. Uitvoeringen door Mariss Jansons bij het orkest van de Bayerische Rundfunk en het KCO werden lovend ontvangen, maar zijn helaas nog niet op geluidsdrager verschenen.

Dit is de tweede cd die in zijn geheel aan zijn werk is gewijd; de eerste, op het label ECM, werd hier al eerder besproken (klik hier).
Sieben Abgesänge für eine tote Linde
op gedichten van Diana Kempff, voor sopraan, viool, klarinet en piano dateert uit 1997 en is het oudste stuk op deze cd. Het is een Requiem voor de lindeboom waarnaar in de romantische liedkunst zo vaak wordt verwezen en die in deze cyclus van zeven liederen heel schilderachtig door de bliksem wordt getroffen en sterft. De cd opent met een werk voor groot ensemble, de Freie Stücke uit 2002, tien korte vignetten waarin de componist vooral met het exploreren van de klank bezig is, maar dan wel met een expressionistische melodische instelling – enigszins als Lachenmann ontmoet Rihm. Het Oktett uit 2004 is in zijn bezetting zowel als in de muzikale gestiek geïnspireerd door Franz Schubert, en zal menige muziekliefhebber met een wantrouwen tegenover moderne muziek over de streep trekken om de wondere wereld van Jörg Widmann te verkennen.

In de ZaterdagMatinee van 29 oktober 2011 brengt Asko|Schönberg o.l.v. Reinbert de Leeuw de Nederlandse première van Widmanns Dubairische Tänze, een Beierse kijk op zijn verblijf in een Arabisch emiraat. Bovendien treedt hij op als solist in Male über Male II voor klarinet en negen instrumenten van zijn leraar Wolfgang Rihm.


index

Home  -  Actueel  -  Audio  -  Muziek  -  Video  -  Boeken  -  Links