CD-recensie

 

© Siebe Riedstra, mei 2017

 

Tallis: Lamentations of Jeremiah I & II – In pace, in idipsum – Not every one that saith unto me – Short Service ‘Dorian': Commandment Responses, Credo, Sanctus, Gloria - Solemnis urgebat dies – Sancte Deus – Dum Transisset Sabbatum - Why brag'st in malice high – Salvator Mundi I – Te Deum – Come, Holy Ghost

The Cardinall's Musick o.l.v. Andrew Carwood

Hyperion CDA68121 • 74' •

Opname: nov. 2014, Fitzalan Chapel, Arundel Castle (VK)

www.youtube.com/watch?v=kx

 

Thomas Tallis (1505-1585) is misschien wel de enige componist wiens werken al meer dan vier eeuwen ononderbroken worden uitgevoerd. De muziek die hij in twee talen componeerde voor twee verschillende geloofsrichtingen siert tot op de dag van vandaag het zondagse repertoire van talloze Britse kerkkoren. Een traditie die garant staat voor koorzang op het allerhoogste niveau, voor een groot deel uitgevoerd door kinderen. Een traditie die er ook voor heeft gezorgd dat het oeuvre van Tallis de eeuwen ongeschonden heeft doorstaan. Zijn complete werken beslaan maar liefst tien cd's. Ze werden opgenomen door de Chapelle du Roy onder Alistair Dixon voor het label Signum, en in licentie uitgebracht door Brilliant Classics. Collega Aart van der Wal heeft er een uitgebreide bespreking aan gewijd. Ik deel zijn enthousiasme, met de kleine kanttekening dat er naar believen gevibreerd wordt; de strakke klank van de countertenoren wordt gepaard aan het onverholen vibrato van de bariton.

Aart merkt in zijn bespreking al op dat er een paar werken zijn die door hun kwaliteit altijd de aandacht hebben getrokken: de Lamentaties van Jeremia en het kolossale veertigstemmige Spem in Alium. Van beide werken bestaan meerdere opnamen, en deze nieuwe uitgave van de Lamentaties bewijst weer eens dat vele wegen naar Rome leiden. Vanuit voornoemde Britse koortraditie bestaat uiteraard de behoefte om deze muziek te vertalen naar een gemengde koorbezetting, en zo wordt ze nog vaak uitgevoerd. Paul Hillier en zijn Hilliard Ensemble kwamen in 1987 met een opname op het label ECM (ECM1341) die daar diametraal tegenover stond. Vijf mannenstemmen voldeden om het sobere lijnenspel tot zijn recht te laten komen.

Peter Philips richtte een koor op met de naam The Tallis Scholars; op het eigen label Gimell mag een opname van de Lamentaties vanzelfsprekend niet ontbreken. Philips heeft echter eigen ideeën over de uitvoeringspraktijk van deze werken, die erop neerkomen dat hij voor een hogere stemming kiest (hier is dat een kleine terts). Heel kort door de bocht biedt dat de mogelijkheid om sopranen (dames) in te schakelen. Het klinkt prachtig maar niet iedereen is het er mee eens.

Andrew Carwood bewandelt de gulden middenweg. Hij kiest voor de lage stemming waar het bereik van de mannenstemmen (en Tallis) om vragen. Hij kiest er ook voor om waar nodig twee zangers per partij in te zetten. Het resultaat klinkt niet alleen schitterend, maar door de ruime akoestiek ook volkomen geloofwaardig. Het aanvullende repertoire bestaat uit een menging van Latijns en Engels gezongen werken. Daarbij valt op dat Tallis in de Engelse taal bewust een veel simpeler toon aanslaat. Daardoor biedt deze cd voor de nieuwsgierige verzamelaar een prachtige aanzet tot een compleet muzikaal portret van Thomas Tallis.


index

Home  -  Actueel  -  Audio  -  Muziek  -  Video  -  Boeken  -  Links