CD-recensie

 

© Siebe Riedstra, augustus 2022

Sjostakovitsj: Symfonie nr. 7 (Leningrad)

London Symphony Orchestra o.l.v. Gianandrea Noseda
LSO Live LSO0859 • 75' • (sacd)
Live-opname: 5 dec. 2019, Barbican Hall, Londen

   

Zelden zal een symfonie onder zulke barre omstandigheden zijn ontstaan als de Leningrad Symfonie van Dmitri Sjostakovitsj. En zelden zal er om politieke redenen meer over gepubliceerd zijn, zowel vlak na het ontstaan als in de decennia daarna. Toen Sjostakovitsj het werk in 1942 had voltooid vielen de Amerikaanse maestro's Toscanini en Stokowski over elkaar heen om de partituur in handen te krijgen. Toscanini won, en leverde een interpretatie waarvoor de componist geen goed woord over had. Noseda merkt in een voorwoord bij deze cd op dat ‘om Sjostakovitsj in de jaren 1970 of in 2020 op te nemen maakt een verschil, omdat de wereld veranderd is en wij veranderd zijn'.

In het naoorlogse politieke klimaat was er weinig belangstelling voor de Zevende, maar nadat Sjostakovitsj in de laatste decennia van de twintigste eeuw weer salonfähig werd veranderde dat. De Zevende dankt zijn roem in de allereerste plaats aan de episode in het eerste deel waar Sjostakovitsj de Bolero van Ravel als voorbeeld neemt om een oprukkende legermacht in klank te schilderen. In deze live-opname van Gianandrea Noseda en het London Symfonie Orchestra komt die episode met een strak tempo en een uitgekiende dynamiek maximaal tot zijn recht. In de overige delen valt Noseda op door een wat afstandelijke benadering, maar met een vast oog voor de grote lijn en een goed gedoseerde spanningsopbouw. Alleen wordt hij niet geholpen door de droge zaalakoestiek. De uitgave maakt deel uit van een complete registratie van alle symfonieën uit het Londense Barbican, op het eigen label van het LSO. De symfonieën 1 en 5 zijn hier door Aart van der Wal besproken.


index

Home  -  Actueel  -  Audio  -  Muziek  -  Video  -  Boeken  -  Links