© Siebe Riedstra, februari 2013

Sjostakovitsj: Vioolconcert nr. 1 in a, op. 77 – Vioolconcert nr. 2 in cis, op. 129

Sayaka Shoji (viool), Ural Philharmonic Orchestra o.l.v. Dmitri Liss

Mirare Mir 166 • 68' •

Opname: augustus 2011, Philharmonie, Ekaterinaburg

Dmitri Sjostakovitsj schreef zijn beide vioolconcerten voor David Oistrakh. Het Eerste in 1956, het Tweede in 1966, voor de zestigste verjaardag van de violist – dacht Dmitri. Toen bleek dat die verjaardag pas een jaar later plaatsvond aarzelde hij niet en componeerde alsnog een nieuw presentje, de Vioolsonate op. 134. Oistrakh was in de wolken. De beide vioolconcerten zijn niet direct publiekslievelingen, maar onder de juiste handen missen ze hun effect niet. Het aanstormende Nederlandse vioolfenomeen Simone Lamsma bewees dat recentelijk in de ZaterdagMatinee met het Tweede concert. Lisa Batiashvili maakte voor DG Echoes of Time, een schitterende cd waarop het Eerste vioolconcert centraal staat (klik hier). Sayako Shjoji (1983) is een opvallende nieuwkomer in het altijd in beweging zijnde universum dat viool heet. Ze maakte een vliegende start op het label DG, niet in de laatste plaats door tussenkomst van dirigent Zubin Mehta. Tussen 2000 en 2010 kwamen vijf cd’s uit, met klassiek repertoire van Beethoven tot Paganini. Haar twee laatste cd’s verschenen op het label Mirare, maar meer Vioolsonates van Beethoven worden ons beloofd door DG.

Shoji valt in de allereerste plaats op door haar intense spel en haar geheel eigen geluid, dat de ziel direct weet te raken. In het openingsdeel van Sjostakovitsj’ Eerste concert is dat een omfloerste klank die zij als geen ander weet vast te houden. Fascinerend en ontroerend. In de volgende delen toont ze zich al even trefzeker. Dmitri Liss, sinds 1995 chef-dirigent van het Philharmonisch Orkest van de Oeral volgt de intensiteit van dit vioolspel op de voet. Kortom: een violiste met een unieke stijl, die het verdient serieus genomen te worden. Om mooi af te ronden: het team Erdo Groot en Roger de Schot van Polyhymnia (voorheen Philips) toog naar de Oeral voor een kwaliteitsopname.