© Siebe Riedstra, juli 2016

Rautavaara: Song of my Heart - Orchestral Songs

3 Shakespeare-Sonnetten - 5 Orpheus-Sonnetten - Die Liebenden - Guds väg - 3 Aria's uit 'Aleksis Kivi'.

Gabriel Suovanen (bariton), Helsinki Philharmonic Orchestra o.l.v. Leif Segerstam

Ondine ODE 1085-2 58'

Opname: maart 2006, Finlandia Hall, Helsinki

De Finse componist Einojuhani Rautavaara overleed op 27 juli, hij werd 87 jaar. Rautavaara behoorde tot de zeldzame categorie componisten die in alle genres actief waren: opera, symfonieën, soloconcerten, kamermuziek, liederen, kerkmuziek, instrumentale muziek. Ook elektronische hulpmiddelen schuwde hij niet, getuige zijn bekendste werk, Cantus arcticus voor vogelgeluiden en orkest, waarvoor hij zelf naar het noorden van Finland toog om de vogelgeluiden op te nemen. Elders op deze site heeft Aart van der Wal uitvoerig aandacht besteed aan zijn symfonieën (klik hier). Hier een bespreking uit 2006 die was blijven liggen.

Rautavaara werd in 1928 geboren als zoon van een zanger. Vocale werken hebben dan ook altijd een belangrijke rol gespeeld in zijn oeuvre. Rautavaara heeft in zijn carrière nogal eens haakse bochten genomen als het om taalgebruik ging. Deze uitgave toont overtuigend aan dat ondanks alle diversiteit ook een heel constante factor eigenheid in zijn idioom meespeelt, en dat maakt beluistering van deze schijf alleen maar boeiender. Maar in de allereerste plaats valt de cd direct op door de schoonheid van zijn muziek. Of het nu gaat om de Drie Sonnetten van Shakespeare uit 1951 (georkestreerd in 2005), toen de componist 23 jaar was en nog studeerde, of om de drie Aria's uit de opera Aleksis Kivi uit 1997 van de gelouterde 71-jarige, het is allemaal even schitterend. Je maakt maar weinig mee dat eigentijdse muziek, ondanks haar geavanceerde taal, direct tot het hart spreekt. In dat opzicht zijn er duidelijke parallellen met Frank Martin, een componist die evenals Rautavaara door een geheel eigen gebruik van de twaalftoonstechniek tot een markante en direct herkenbare toonspraak kwam. De andere grote verrassing van deze uitgave is de zanger van dienst: de jonge bariton Gabriel Suovanen, een stem waar je niet genoeg van krijgt. Hij zingt in vier talen, Engels (bovengenoemde Sonnetten), Duits (5 Orpheus Sonnetten' en 'Die Liebenden' van Rilke), Zweeds (Guds väg) en Fins (Aleksis Kivi). De begeleing is in uitstekende handen bij Leif Segerstam en 'zijn' orkest, de Helsinki Philharmonic. Als zangliefhebber hoef je maar naar de Aria's uit Aleksis Kivi te luisteren en je bent verkocht.
Aleksis Kivi is inmiddels verschenen op cd (Ondine) zowel als dvd (Finse Nationale Opera o.l.v. Mikko Franck)