CD-recensie

 

© Siebe Riedstra, december 2017

 

Robin de Raaff – Stolen back from time

(de) Raaff: Vioolconcert nr. 1 ‘Angelic Echoes' – Slagwerkconcert – Dubbelconcert voor klarinet en basklarinet – Unisono voor orkest – Ennea's domein voor nonet – Klarinetconcert – In Memoriam Dmitri Sjostakovitsj voor 2 trompetten, 2 hoorns en orkest

Joe Puglia (viool), Het Brabants Orkest o.l.v. Etienne Siebens (vioolconcert)

Julien Grégoire (slagwerk), Le Nouvel Ensemble Modern o.l.v. Lorraine Vaillancourt (slagwerkconcert)

Harmen de Boer (klarinet), Harry Sparnaay (basklarinet), Radio Kamerorkest o.l.v. Peter Eötvös (dubbelconcert)

Koninklijk Concertgebouworkest o.l.v. Ed Spanjaard (Unisono)

Cikada Ensemble o.l.v. Christian Egger (Ennea's domein)

Simon Aldrich (klarinet), Le Nouvel Ensemble Modern o.l.v. Lorraine Vaillancourt (klarinetconcert)

Hendrik Jan Lindhout & Ad Welleman (trompet), Jan Harshagen & Wim Timmermans (hoorn), Nederlands Balletorkest o.l.v. Stefan Asbury (In Memoriam)

Attacca 2017152 • 2.32' • (2 cd's)
Live-opnamen, gemaakt tussen 1996 en 2015

 

De titel van deze uitgave is een schot in de roos: Stolen back from time. Twintig jaar in een componistenleven horen we hier terug, en in die twintig jaar is waanzinnig veel gebeurd. Sommige van de orkesten die we hier horen bestaan niet meer of zijn gefuseerd, fondsen voor compositieopdrachten zijn geminiseerd en over de programma's van de orkesten die overbleven hangt voor een groot deel een weerzinwekkende grauwsluier. Zo wordt vanzelf de munitie aangeleverd om daar ook nog maar eens fors het mes in te zetten.

Robin de Raaf mag zich nog even een componerende bofkont weten. Nog maar kort geleden besprak ik hier een uitgave van zijn eerste vioolconcert op het label Et'cetera, en nu verschijnt de tweede registratie van datzelfde concert op het label Attacca, samen met een vijftal werken voor solisten, orkest en ensemble. Dat we het vioolconcert in twee verschillende uitvoeringen op geluidsdragers kunnen beluisteren stemt tot blijdschap. Dat het aantal componisten dat zich in deze luxe mag verheugen in enkele decennia is gedecimeerd is triest.

Terug naar het begin. Twintig jaar geleden, op 11 oktober 1997 vond in de ZaterdagMatinee de première plaats van het Dubbelconcert voor klarinet en basklarinet, met Peter Eötvös en het Radio Kamerorkest. Eötvös is de meest betrokken dirigent wanneer het gaat om het stimuleren van jong talent, en na afloop van de generale repetitie nam hij uitgebreid de tijd om de partituur nog eens grondig door te nemen met de bloedjonge componist. Het Radio Kamerorkest is opgeheven en Peter Eötvös is van Naarden terugverhuisd naar Boedapest. Dat is alvast één opname stolen back from time. Een iets ouder stuk, In Memoriam Dmitri Shostakovitch uit 1994 werd in 1996 uitgevoerd door het Balletorkest in het kader van het project ‘Jonge Componisten'. Het Balletorkest probeerde manhaftig onder het imago van een bakorkest uit te komen, maar dat heeft niet mogen baten. Na twee fusies is er van een bakorkest een kaartenbakorkest overgebleven.

Hoe er in de loop der jaren ook tegenaan gekeken is, het Concertgebouworkest heeft zich altijd van zijn verantwoordelijkheid gekweten wanneer het om eigentijdse Nederlandse muziek ging. Robin de Raaff stond er tweemaal op de lessenaars, in 2003 met het Concert voor Orkest en in 2004 met Unisono, dat hier tot klinken komt in een uitvoering onder Ed Spanjaard. Nederlandse muziek in het buitenland is een zeldzaam verschijnsel, maar De Raaff wordt in het buitenland gespeeld door het Noorse Cikada Ensemble en het Canadese Nouvel Ensemble Modern. Al deze momenten, Stolen back from Time, dragen bij tot een samenvattend portret, en alle betrokkenen verdienen een groot compliment. Sieuwert Verster voor zijn ondernemerschap, Bas van Putten voor een inleiding waarin eindelijk weer eens beeldend over muziek geschreven wordt, en de inmiddels verdwenen doorzetters die zich voor deze noten sterk maakten.


index

Home  -  Actueel  -  Audio  -  Muziek  -  Video  -  Boeken  -  Links