© Siebe Riedstra, augustus 2017

Mendelssohn: Vioolconcert in e, op. 64 – Ouverture ‘Die Hebriden' op. 26 – Symfonie nr. 5 in d, op. 107 (Reformatie)

Isabelle Faust (viool), Freiburger Barockorchester o.l.v. Pablo Heras-Casado
Harmonia Mundi HMM 902325 • 62' •
Opname: maart 2017, Sala 1 Pau Casals, l'Auditori de Barcelona

Alsof de verwarring over de nummering van de Reformatie-Symfonie van Mendelssohn nog niet genoeg is, vestigen de twee meest recente opnamen van dit werk de aandacht op een toegevoegd probleem. Zowel muziekuitgeverij Bärenreiter als Breitkopf heeft een zogeheten Urtext gepubliceerd, die uiteraard afwijkt van de tot op heden gangbare uitgaven. Maar ook tussen deze beide bestaat een belangrijk verschil: redacteur Christopher Hogwood herstelt in zijn redactie voor Bärenreiter een recitatief dat de inleiding vormt tot het laatste deel. Een kort fragment van twee minuten waarin de fluit een hoofdrol speelt, maar wel een essentiële schakel tussen het verdroomde andante en de archaïsche koraalfantasie van het laatste deel. Op de recente integrale opname van Mendelssohns symfonieën door Yannick Nézet-Séguin voor het label DG is dat voor het eerst te horen (hier besproken).

Deze registratie voor het label Harmonia Mundi laat in het boekje weten dat we hier de discografische wereldpremière beleven van de Urtext uitgave door Breitkopf. Echter, het door Hogwood herstelde recitatief vond geen genade in de ogen van de verantwoordelijke redacteur. Het is niet het enige verschil tussen de interprataties van Yannick N-S en Pablo H-C, maar eigenlijk zijn er meer overeenkomsten dan verschillen.Yannick werkt vanuit de historisch geïnformeerde praktijk met een klein orkest van moderne instrumenten. Pablo dirigeert een orkest dat originele instrumenten bespeelt. De verschillen zitten dus veel minder in de agogiek dan in het klinkende resultaat. Met als voorspelbare uitkomst een strijkersklank die in beide gevallen zuinig is met vibrato, een blazersklank die op historische instrumenten intiem uitvalt, maar in de intonatie moeilijk te temmen valt. Beide heren zijn het eens over de tempokeuze: aan de vlotte kant.

Was de uitgave op DG een afgerond geheel met de vijf symfonieën, Harmonia Mundi presenteert haar Mendelssohn in afleveringen, waarvan dit de derde is. Eraan vooraf gingen de Schotse en Italiaanse Symfonie – hier besproken door Aart van der Wal – en de Tweede symfonie, Lobgesang. Op de onderhavige cd horen we een compleet concert zoals dat tot klinken kwam op 22 maart 2017 in de Sala Pau Casals in het Auditori van Barcelona, een moderne zaal die de thuishaven is van het Barcelona Symphony Orchestra, en niet verward moet worden met het Palau de la Música Catalana. De opnamen vonden plaats op de drie aan het concert voorafgaande dagen. De attractie was uiteraard Isabelle Faust die hier voor de eerste maal op geluidsdragers haar kijk op het vioolconcert van Mendelssohn laat horen.

Faust geeft ons direct een auditieve draai om de oren. Door haar fluisterzachte en zonder vibrato gebrachte inzet zal menigeen zich afvragen of er iets mis was met de microfoonopstelling. Het tempo en de frasering suggereren een klankwereld die afstand neemt van de romantische toevoegingen die dit concert in de loop van zijn bijna tweehonderdjarige bestaan heeft moeten ondergaan. Kortom, Isabelle en Pablo doen een kordate poging om Mendelssohns vioolconcert opnieuw uit te vinden, en daar is niks mis mee. Er mag best een tegengeluid geproduceerd worden tegen de gepolitoerde versie waartoe Janine Jansen door Riccardo Chailly werd verleid.

Het siert het label Harmonia Mundi dat niet gekozen is voor de gemakkelijke oplossing van een live-opname van het concert, maar het valt niet te ontkennen dat het met een lengte van iets meer dan een uur wel om een erg kort concert gaat. Isabelle Faust heeft dat op 22 maart vast gecompenseerd met een substantiële toegift. Zoals altijd bij Harmonia Mundi is Martin Sauer eindverantwoordelijk voor de productie, hier was hij ook betrokken bij de montage. Een garantie voor kwaliteit.