CD-recensie

 

© Siebe Riedstra, juni 2018

 

Horizon funèbre

Janácek: Strijkkwartet nr. 1 (Kreutzer Sonate)

Schubert: Strijkkwartet nr. 14 in d, D 810 (Der Tod und das Mädchen)

Taurus Quartet: Wietse Beels, Liesbet Baelus, Vincent Hepp, Martijn Vink
Et'cetera KTC 1629 • 74' •
Opname: jan. 2018, Academiezaal Sint-Truiden (B)

 

Een half jaar geleden besprak ik hier de debuut-cd van het Taurus Quartet, een jong Belgisch enesemble dat zich door middel van crowdfunding een plaats bevecht in de cd-catalogus. Onder de noemer Horizon funèbre viel de keuze op de twee laatste strijkkwartetten van Franz Schubert en de beide late kwartetten van Leos Janácek. De verbindende schakel wordt volgens de toelichting veroorzaakt door beider sterfjaren: 1828 en 1928. Een toevalligheid die geen overeenkomsten meebrengt, alleen maar tegenstellingen. Schubert werd niet ouder dan eenendertig jaar, Janácek haalde de vierenzeventig. De oude Janácek putte inspiratie uit zijn brandende verliefdheid op de jonge Kamilla Stösslová, de jonge Schubert beet op een houtje. Desondanks een aardige vondst, want met twee keer Schubert plus Janácek op één cd maak je heel wat meer indruk dan met twee maal Janácek plus twee maal Schubert. Die beide kwartetten van Schubert passen bovendien niet samen op één cd, dus waar hebben we het over.

Wat betreft het klinkend resultaat val ik in herhaling: in de optiek van het Taurus Quartet treedt ons een breekbare en moegestreden Schubert tegemoet. Een beeld dat benadrukt wordt door het uitgekiende gebruik (of juist vermijden) van vibrato en het oprekken van de dynamiek. Dat er tussen pianissimo en piano nog een wereld aan nuances mogelijk is krijgen we hier overtuigend te horen. Alleen in de vehemente gedeeltes lopen de goede bedoelingen soms voor op de technische afwerking. Maar om kort te gaan: dit is een Schubert zoals we die na al het symfonische pionierswerk van Harnoncourt en zijn volgelingen ook graag in de kamermuziek horen.

Wat betreft Janácek val ik eveneens in herhaling: ook hier mengt het Taurus Quartet zich met een eigen geluid in de competitie. Het Mandelring Quartett kwam in 2010 met een interessante uitgave op het label Audite, met zelfs een toegevoegde versie voor viola d'amore van het Tweede Kwartet. Een fascinerende uitgave, maar toch blijken de spelers van Taurus nog meer durf te hebben in het uitwerken van Janáceks uitzonderlijke dynamische voorschriften, en ontstaat er op een heel natuurlijke wijze een poëtische muzikale vertelling over de liefde van Leos voor Kamilla.

De opnamekwaliteit verdient andermaal een aparte vermelding door de perfecte combinatie van detail en een enorm breed perspectief – dat lijkt in tegenspraak met het kleinschalige medium maar werkt wonderschoon uit. Met deze uitgave krijgt dit project de handen en voeten die het nodig heeft.


index

Home  -  Actueel  -  Audio  -  Muziek  -  Video  -  Boeken  -  Links