![]() CD-recensie
© Siebe Riedstra, maart 2010
|
||
Dutch SessionsPadding: Kier. Hamburg: The wild waters that roar. Keuris: Three Michelangelo songs. Jeths: Seanchai. Ter Veldhuis: La lucerna del mondo. Margriet van Reisen (mezzosopraan), Cobra 0028 • 51' • Met deze cd gaven Holland Symfonia met chef-dirigent Otto Tausk vorig jaar een prachtig visitekaartje af, dat ook nog eens een mooie staalkaart is van het Nederlandse componeren anno nu. Met één uitzondering, die tegelijkertijd ook de raison d’être van de schijf is: de schitterende Michelangelo-Liederen uit 1989 van Tristan Keuris, geschreven voor Jard van Nes en het 100 jaar oude Gelders Orkest, hier in een verlate cd-première, doorleefd vertolkt door Margriet van Reisen. Dat de complete werken van Keuris inmiddels op cd zijn verschenen, met uiteraard de registratie van die oorspronkelijke première doet aan het belang van deze nieuweling niets af. Integendeel. Muziek van zulke kwaliteit vraagt om meerdere interpretaties. De overige vier stukken dateren alle uit de afgelopen tien jaar en leveren het duidelijke bewijs dat er in Nederland zeer pluriform wordt gecomponeerd. Zowel Kier van Martijn Padding als La lucerna del mondo van Jacob ter Veldhuis werden geschreven voor het Jeugd Orkest Nederland, wat niet betekent dat het gemakkelijke stukken zijn. Stylistisch staan ze lijnrecht tegenover elkaar, de hoekige tochtgaten van Padding tegenover de euforische harmonieën van Ter Veldhuis. Jeff Hamburg, an American in Holland, liet zich inspireren door Shakespeares The Tempest, en schiep in 2004 een spannend en lekker in het gehoor liggend stuk voor het Radio Symfonie Orkest en zijn chef Eri Klas. Seanchai van Willem Jeths is een voorstudie voor zijn opera Hôtel de Pékin, die vorig jaar in première ging bij de Nationale Reisopera en een prachtig inzicht biedt in de fascinerende klankwereld van deze componist. Seanchai werd al eerder opgenomen, op een geheel aan Jeths gewijde dubbel-cd op het label Northwest Classics (klik hier voor de recensie). Het opnameteam, geleid door de artistiek adviseur van het orkest, Sven Arne Tepl, verdient een groot compliment. index | ||