The Romantic Violin Concerto Vol. 7

Arensky: Vioolconcert in a, op. 54

Tanejev: Concertsuite voor viool en orkest op. 28

Ilya Gringolts (viool), BBC Scottish Symphony Orchestra o.l.v. Ilan Volkov

Hyperíon CDA67642 • 60' •

Opname: september 2008, City Halls, Candleriggs, Glasgow

Ilya Gringolts won in 1998 de Internationale Vioolcompetitie ‘Premio Paganini’. Hij was toen zestien jaar oud en nog datzelfde jaar presenteerde het label BIS zijn cd-debuut, uiteraard met vioolconcerten van Paganini. De overstap naar DG volgde al snel, met Bach (Sonates en Partita’s), Sibelius en Prokofjev, en Tsjaikovski& Sjostakovitsj. De vreugde was echter van korte duur, want op het moment dat ik dit schrijf zijn deze opnames stilletjes uit de catalogus verdwenen. In 2005 werkte Gringolts nog mee aan een bekroonde DG-uitgave van het schitterende Pianokwintet van Taneyev (die gelukkig nog steeds verkrijgbaar is), en daarna was het even stil. In 2008 volgde de overstap naar Hyperion met werken van de componerende vioolvirtuoos Heinrich Wilhelm Ernst. De opvolger is de huidige uitgave, de zevende in de serie ‘The Romantic Violin Concerto’, het kleine zusje van het onvolprezen ‘Romantic Piano Concerto’. Gringolts speelt twee vioolwerken die gecomponeerd werden voor de beroemde Hongaarse virtuoos Leopold Auer. Het Vioolconcert van Anton Arensky, gecomponeerd in 1891, en de ‘Suite de concert’ van Sergej Tanejev uit 1908/9. Arensky’s concert is een muzikale suikerspin van twintig minuten, bestaande uit vier deeltjes die zonder onderbreking in elkaar overgaan. Net als Tsjaikovski was Arensky een meester in het componeren van een pakkende wals, en hij bewijst dat in het derde deel. De Finale opent met het hoofdthema van het eerste deel, een passend gebaar voor een doorgecomponeerd werk. De competitie is momenteel beperkt tot een uitgave van Chandos met Yuli Turovsky, die geen partij is voor Gringolts. Tanejevs ‘Suite de concert’ zou eigenlijk analoog aan die van Max Reger ‘Suite in de Oude Stijl’ moeten heten, met delen als Preludium, Gavotte en Thema met Variaties. Vioolliefhebbers kennen deze Suite in de legendarische opname van David Oistrach, door EMI terecht opgenomen in de serie Great Recordings of the Century (EMI 61570), maar ook in Russian Archives (klik hier), gekoppeld met Katsjatoerjan. Gringolts klinkt door zijn opleiding aan de Juilliard School meer als Perlman dan als Oistrakh, maar doet in virtuositeit niet onder voor zijn illustere voorgangers. Volkov en het Schotse orkest begeleiden uiterst idiomatisch en de opname is diep en warm, een ‘Romantic Violin Concerto’ waardig.