© Paul Korenhof, februari 2016

R. Strauss: Arabella

Jacquelyn Wagner (Arabella), Agneta Eigenholz (Zdenka), Susanne Elmark (Fiakermilli), Charlotte Margiono (Adelaide), Ursula Hesse von den Steinen (Kartenaufschlägerin), Will Hartmann (Matteo), Marcel Reijans (Elemer), Roger Smeets (Dominik), Thomas Dear (Lamoral), James Rutherford (Mandryka), Alfred Reiter (Graaf Waldner), koor van De Nationale Opera, Nederlands Philharmonisch Orkest o.l.v. Marc Albrecht

Challenge CC72686 (3 sacd's)

Opname: Amsterdam, april 2014

Voor een bespreking van de voorstelling klik hier

Als we de opera zien als een 'Gesamtkunstwerk' waarin muziek en zang even belangrijk zijn als de regie, dan is de Arabella die Marc Albrecht twee jaar geleden bij DNO dirigeerde, een van de beste voorstellingen van dit instituut in de afgelopen jaren. Met een ensemble op internationaal niveau en een uitmuntend reagerend NedPhO werd Strauss' opera gepresenteerd door een dirigent en een regisseur die beide hetzelfde uitgangspunt hadden gekozen als de componist, namelijk het libretto van Hugo von Hofmannsthal. Bij tegenwoordige dirigenten neemt de aandacht voor de tekst steeds veerder af, bij regisseurs merk ik er in feite nog minder van, maar bij Albrecht en regisseur Christoph Loy draaide bij wijze van uitzondering de hele voorstelling om de tekst en de verstaanbaarheid daarvan.

Die benadering heeft een directe weerslag op de cd-uitgave, prachtig heldere sacd's die de theatrale ruimte in de juiste verhoudingen naar de huiskamer overbrengen. Het libretto wordt meegeleverd, maar dat is hier in feite overbodig. Vanaf de eerste scène, met een heerlijk geborneerde Adelaide van Charlotte Margiono en een net niet overtrokken kaartlegster van Ursula Hesse von der Steinen tot de fraai uitgesponnen slotscène van Jaquelyn Wagner is behalve bij samenzang werkelijk ieder woord te verstaan. En zo hoort het ook! Opera is drama, geen muziek met zang die mooi en onverstaanbaar mag zijn!

Voor de verdere details verwijs ik naar mijn eerdere bespreking, al moet ik nu wel een kanttekening maken. Ik signaleerde toen dat de voor mij net iets te lichte sopraan van Wagner nog geen 'volgroeide' Arabella had opgeleverd en zonder het visuele aspect werkt dat zelfs iets sterker door, zeker in combinatie met de werkelijk uitzonderlijk mooi getroffen Zdenka van Agneta Eichenholz. Nog meer miste ik het toneelbeeld bij de Mandryka van James Rutherford. Zijn stem klinkt niet zo vol en vooral niet zo kernachtig als ik zou willen. Van zangers als Hans Hotter, Josef Metternich, George London, Dietrich Fischer-Dieskau, John Bröcheler en Franz Grundheber geloof ik dat zij als Mandryka met beren vechten, letterlijk met geld smijten en medeminnaars uitdagen voor een gevecht op de sabel, maar James Rutherford blijft in stem toch iets te veel een nette, ietwat kleurloze hereboer.

De drie sacd's gaan verpakt in een stevig boekwerkje op cd-formaat met fraaie foto's van de productie, en synopsis en toelichtingen in het Duits, het Engels en het Nederlands plus het complete libretto (zonder vertaling).