© Aart van der Wal, november 2017

Vasks: Da pacem, Domine (2016) - Mein Herr und mein Gott (2014) - Laudate Dominum (2016) - Prayer (Lord, open our eyes) (2011) - The Fruit of Silence (2013)

Lets Radiokoor, Sinfonietta Riga, Ilze Reine (orgel), Sigvards Klava (dirigent)
Ondine ODE 1302-2 • 68' •
Opname: mei 2017, Johannekerk (Sv. Jana baznical), Riga (Letland)

Deze muzikale zoon van een Letse predikant is vooral bekend geworden door zijn 'bekentenismuziek': 'Stemmen' (1991), 'Musica Dolorosa' (1983) en 'Licht van verre' (1997). Achter deze muziek schuilt het lijdensverhaal van de Letten die onder zowel het juk van de nazi's als de sovjets barre tijden moesten doorstaan en die pas na de moeizaam verkregen autonomie en economisch en maatschappelijk enige wind in de zeilen weer enigszins opgelucht konden ademhalen. U kunt erover lezen in 'Baltische Zielen' van Jan Brokken (hier besproken), waarin overigens ook Peteris Vasks (1946) en zijn muziek uitgebreid aan de orde komt.

Hoewel er niet of nauwelijks sterk herkenbaar idiomatische raakvlakken zijn tussen de muziek van Vasks en die van de Est Arvo Pärt (1935), is er wel degelijk sprake van een gemeenschappelijke noemer: beiden componisten schrijven gemakkelijk aansprekende, niet al te complexe muziek, wat in belangrijke mate hun populariteit heeft bepaald (en een zekere maatschappelijke welstand met zich mee heeft gebracht). Net als Pärt weet Vasks bij een groot aantal liefhebbers de juiste snaar te raken, wat uiteraard prima is. Waar nog bijkomt dat ook Vasks zich muzikaal vaak langs religieuze dreven beweegt. Nee, 'spannend', 'vernieuwend' of 'grensverleggend' is het allemaal niet, de patronen liggen zo ongeveer wel vast, maar toegegeven: de criteria hiervoor kunnen individueel nogal verschillen (voor zover ze überhaupt al op het verlanglijstje staan).

In Letland weet Vasks zich in ieder geval verzekerd van een toegewijd publiek (niet in de laatste plaats door de weinig opbeurende geschiedenis van het land, waar veel van zijn muziek rechtstreeks of indirect mee verband houdt), maar ook van eminente musici en vocalisten die zijn muziek het volle pond geven. In dit geval het Lets Radiokoor, Sinfonietta Riga, organiste Ilze Reine en de dirigent Sigvards Klava. Het is ook nog voortreffelijk opgenomen. Dat spreekt!