CD-recensie

 

© Aart van der Wal, september 2017

 

Pärt: Summa

Uçarsu: Strijkkwartet nr. 2 (The Untold)

Glass: Strijkkwartet nr. 2 (Company)

Vasks: Strijkkwartet nr. 4

Borusan Quartet (Esen Kivrak enm Olgu Kizilay, viool; Efdal Altun, altviool; Çag Erçag, cello)
Onyx Classics 4171 • 64' •
Opname: datum onbekend, Britten Studio, Snape Maltings, Aldeburgh (VK)

   

Wie van deze muziek houdt (wat trouwens altijd een voorwaarde is), wacht een interessant programma. Goed programmeren is echt een vak. Dat geldt niet alleen voor concerten maar ook voor cd-uitgaven. Vaak zie je in beide genres hetzelfde repertoire in conventioneel afgestempelde combinaties voorbijkomen. Onyx doet het gelukkig anders, waaraan gelijk kan worden toegevoegd dat twee van de op deze cd bijeengebrachte vier werken, te weten Pärts ‘Summa' (al duurt het nog geen vijf minuten) en Vasks' Vierde strijkkwartet (een welkome aanvulling op de eerste drie kwartetten door het Navarra Quartet - klik hier) in idiomatisch opzicht een zekere verwantschap met elkaar hebben. En wie goed luistert herkent vindt zelfs in Glass' Tweede strijkkwartet sporen daarvan (hoewel Glass in tegenstelling tot Pärt en Vasks uit een geheel ander politiek en maatschappelijk ‘milieu' stamt).
Het werk van de Turkse componist Hasan Uçarsu (1965) is in ons land minder bekend, wat overigens niets zegt over de kwaliteit ervan. Wat deze vier componisten in ieder geval met elkaar delen is dat zij voor een duidelijk gro(o)t(er) publiek schrijven, wat blijkt uit de toegankelijkheid ervan. We krijgen dus geen ‘revolutionaire' vergezichten voorgeschoteld, maar ook geen 'piep-knor-brom'. Wel uitsluitend creatieve schrifturen in een direct aansprekend idioom. Dat maakt het voor sommigen misschien wat minder spannend, minder verrassend en ook minder fascinerend, maar alles heeft nu eenmaal zijn prijs. Zowel Vasks als Uçarsu suggereren buitenmuzikale indrukken. Vasks: 'I saw an angel flying over the world; the angle looks at the world's condition with grieving eyes, but an almost imperceptible, loving touch of the angel's wings brings comfort and healing' (over de finale van zijn Vierde strijkkwartet). Uçarsu: 'How can the intense life force that rebirth and the rejuvenation symbolized by Hidrellez be told? How can the intensity and delicacy of Neset Ertas's (aan wie het tweede deel is opgedragen) songs which reflect the emotional world of the Anatolian people with so limited words and sounds be told? And what about the dream-like, tranquil notes of dear Reyent's cello that transcends space and time? No, they can not be told...' (over zijn Tweede strijkkwartet). Glass' Tweede strijkkwartet heeft als titel 'Company': hij was gevraagd om de muziek te componeren bij een toneelproductie van Samuel Becketts gelijknamige novelle. Pärts 'Summa' is oorspronkelijk geschreven op een Latijnse tekst voor vier koorstemmen. Later maakte hij ook een versie voor strijkkwartet.

Wie zichzelf muzikaal niet al te zeer op de proef wil stellen kan bij dit repertoire zonder meer uitstekend terecht. Het Turkse Borusan Kwartet biedt daarbij zeker de helpende hand: technisch en intepretatief is het kwartetspel van uitstekend gehalte. Niet zo vreemd overigens: het ensemble heeft sinds 2005 internationaal een behoorlijke staat van dienst opgebouwd. Jammer alleen dat de metagegevens op de cd weer eens geheel en al ontbreken. Dat geldt tevens voor de opnamedatum. Wel wat slordig, Onyx!


index

Home  -  Actueel  -  Audio  -  Muziek  -  Video  -  Boeken  -  Links