CD-recensie
© Aart van der Wal, november 2016
|
Het label La Dolce Volta stelt zich ten doel om onze perceptie van cd's zo te veranderen dat we ze gaan zien als luxe producten. De strategie is erop gericht om een unieke koppeling te bewerkstelligen tussen label en artiest, en de geheimzinnige connectie tussen beide. Iedere uitgave zal worden ontworpen als een kunstwerk om daarbij het zeldzame gevoel van elegante uniciteit te creëren naast het verlangen om tot de club van muzikaal epicuristen te behoren. Deze nogal zure introductie heeft echter een bijzonder positief vervolg, want het duo Thomas-Libeer speelt in dit repertoire grote troeven uit. Er stroomt zoveel gepassioneerde maar ook intuïtief gedoseerde muzikaliteit uit deze vertolkingen dat het je de adem bijna beneemt. En daar koop je uiteindelijk deze cd voor, nietwaar? 'Un monde en soi', een wereld op zich, staat op de achterkant van de cover. Het had werkelijk niet treffender kunnen worden gezegd. Dit is een wereld op zich, een bijzondere, schitterende, flonkerende, gedreven en lyrische wereld waarin pure klankschoonheid (wát een celloklank!) samenspant met imposante verbeeldingskracht. Dat levert zoveel meer op dan de som der delen, zo blijkt als de laatste klanken zijn weggestorven. Er zijn hier twee mensen aan het 'woord' die de kunst verstaan van het naar elkaar luisteren, die afwisselend en respectvol jegens de muziek het heft in eigen handen nemen en dat met evenveel gemak weer afstaan. Camille Yhomas en Julien Libeer creëren binnen het gehele discours een werkelijk ideale balans. De fijnmazige textuur van cello en piano is de drager van een diep gevoelde en gekleurde expressie. Een prachtig voorbeeld daarvan is hun visie op Francks Cellosonate in de door de cellist Jules Delsart met volle instemming van de componist geconcipieerde versie voor cello en piano. Maria João Pires schreef over Libeer dat hij de 'complete muzikant is die op elk muzikaal moment een grondige kennis van het werk, een solide intellect en een onfeilbaar instinct voor het omvatbare verenigt'. In mijn eerdere recensie (klik hier) hoorde ik een pianist die de stukken 'vanuit ieder denkbaar perspectief had bestudeerd, de magie ervan als het ware had ingedronken en zich vervolgens had verlaten op zijn esthetische intuïtie'. Daar was ook de deels postume 'ontmoeting' tussen drie meesters van het klavier: Lipatti, Ravel en Libeer. Het is toeval, maar het bandje met de tekst 'Reminiscenses' dat rond de cd-cover was bevestigd bracht juist dat direct in herinnering. Camille Thomas (Parijs, 1988) blijkt een geweldig celliste. Deze nieuwe release betekende een eerste kennismaking. Haar debuutalbum 'A Century of Russian Colors' op het label Fuga Libera had ik dus helaas gemist. Ik hoop deze omissie binnenkort alsnog goed te maken, index |
|