CD-recensie

 

© Aart van der Wal, februari 2010

 

 

Sheppard: Media vita

Responsorium: 'Gaude, gaude, gaude Maria - Anthem: ' I give you a new commandment' - Antifoon: 'Media vita' - Anthem: 'Christ rising again' - 'Haste thee, God' - Hymne: 'Te Deum'.

Stile Antico.

Harmonia Mundi HMU 807509 • 71' • (sacd)


Wie was nu eigenlijk John Sheppard (ca. 1515-1558)? Het enige dat we over zijn jeugdjaren denken te weten is dat hij als koorknaap verbonden was aan het Londense St. Paul's Cathedral. We komen zijn naam pas voor het eerst tegen in 1543, als Informator Choristarum (hoofddocent van de koristen) aan het Magdalen College in Oxford. Wat we ook zeker weten is dat hij vijf jaar later dat College weer verliet. Zijn volgende post is die van 'Gentleman of the Chapel Royal', maar het is onduidelijk of hij die positie al spoedig na zijn vertrek 1548 innam. Hij schijnt in de jaren vijftig nog op de een of andere manier verbonden te zijn geweest aan dat Magdalen College, maar daarover is verder geen informatie bekend (hij dient overigens niet te worden verward met Richard Sheppard, die eveneens John Sheppard aan het Magdalen College was verbonden, en die in 1555 stevig fysiek geweld had gebruikt jegens een aantal leerlingen).

In tegenstelling tot zijn tijdgenoot Thomas Tallis (die eveneens was verbonden aan de Chapel Royal) genoot John Sheppard ) slechts in beperkte kring bekendheid. Dat had niets met de kwaliteit van zijn muziek te maken. Tallis wist, veel beter dan Sheppard, de weg naar de uitgevers te vinden: het merendeel van zijn oeuvre werd nog tijdens zijn leven gepubliceerd.

De antifonen, hymnes en anthems van Sheppard daarentegen zagen waarschijnlijk nooit een uitgever, want zijn muzikale erfenis bestaat uitsluitend uit zijn manuscripten, waarvan een groot deel dan bovendien verre van compleet. Het ligt ook voor de hand om te veronderstellen dat de partijen voor de koristen met de hand werden gekopieerd en vervolgens voor de uitvoering uitgedeeld, waarna ze deels uit het zicht verdwenen. Als die bewaard waren gebleven had dat veel reconstructief gepuzzel gescheeld. Dat we uiteindelijk voor een musicologische deconfiture bespaard zijn gebleven danken we aan al die muziekwetenschappers die onder het banier van 'liefdewerk oud papier' uiteindelijk toch de onderste steen boven hebben gekregen. Het fantastische resultaat van al die inspanningen horen we op deze sacd, die ons uiterst geïnspireerde a-cappellakoorzang biedt van de hoogst denkbare kwaliteit. Stile Antico (drie sopranen, drie alten, 4 tenoren, twee baritons en twee bassen - klik ook hier voor de vorige recensie) zingt loepzuiver en met volle overgave, in volmaakte balans en met oog en oor gericht op de historische uitvoeringspraktijk (zij het met een knipoog: als de geschiedenis naar de letter wordt gevolgd horen er in principe geen dames in het gezelschap te zijn, maar vandaag de dag is dat verre van praktisch). In het responsorium Gaude, gaude, gaude Maria twijfelde ik bij 6"13 of de diatonische afgrond niet al te ver openging. De in maart 2009 in All Hallows Church, Gospel Oak, Londen gemaakt opname zet de prachtige klank van het ensemble Stile Antico in het mooist denkbare licht. Dit is polyfonie van groot formaat. Kortom, fantastico!


index

Home  -  Actueel  -  Audio  -  Muziek  -  Video  -  Boeken  -  Links