Smit: Trio voor klarinet, altviool en piano

Mozart: Trio in Es, KV 498 (Kegelstatt)

Françaix: Trio voor klarinet, altviool en piano

Jean Johnson (klarinet), Ilona Timchenko (piano), Roeland Jagers (altviool)
Music & Media MMC122 • 72' •
Opname: augustus 2017, Concertboerderij Onder de Linden, Valthermond (NL)

In het cd-boekje wordt de titel van deze cd verklaard: de klassieke dichter Ovidius schiep zijn meest bekende meesterwerk, Metamorfosen, in de vorm van een serie mythische sprookjes, met - de titel zegt het al - gedaanteverwisseling (transformatie) als verbindende factor. Als dan drie musici uit verschillende werelddelen afkomstig zijn en bovendien op instrumenten spelen die meer verschillen dan overeenkomsten hebben, is er in hun ogen ook sprake van een metamorfose zoals die zich vervolgens in hun musiceren manifesteert en waaruit zij (mede) hun inspiratie putten. Om er nog aan toe te voegen dat ze - als drie muzikale kameleons - voortdurend met vormen, kleuren en verschijningsvormen aan de gang zijn, maar in feite gezamenlijk hetzelfde kleurrijke verhaal vertellen. Is getekend: Jean Johnson (Amerikaanse), Roeland Jagers (Nederlander) en Ilona Timchenko (Russische). Ilona is overigens niet alleen pianiste, maar ook componiste.

Zo kan dus het programma op deze cd worden uitgelegd, zij het met de kanttekening dat de gedaanteverwisseling voor alle muziek geldt, tenzij die uitsluitend bestaat uit een langgerekte en ook qua geluidsterkte statische toon. Muziek leeft pas echt bij de gratie van de gedaanteverwisseling, al zijn er - en gelukkig maar! - talloze gradaties. Men kan binnen de contouren van de hermeneutiek hierover zelfs eindeloos filosoferen, maar ook gemakkelijk zelf bepalen welke componisten in termen van metamorfose het verst hebben gereikt. Misschien vormen de op deze cd bijeengebrachte vier stukken daarvoor wel een prima uitgangspunt! Wat in ieder geval vaststaat is de kleurrijke en vaak ook verrassende combinatie van klarinet, piano en altviool, wat door zowel de speltechnische kwaliteiten van dit trio als het perfecte samenspel dat zij daarbij demonstreren nog eens extra gloed en reliëf krijgt. Fijn ook dat er weer eens een prachtig werk van Leo Smit (1900-1943), de componist die in Sobibór werd vermoord, op cd verschijnt.

De prachtige opname (met de zwierige handtekening van Daan van Aalst) werd gemaakt in de Concertboerderij Onder de Linden in Valthermond, een locatie met een schitterende akoestiek. Een jaar of achttien geleden kochten de pianist Rian de Waal (hij overleed in 2011 na een slopende ziekte) en zijn echtgenote, de sopraan Marion van den Akker, deze boerderij midden in het Drenthse landschap en lieten de deel daarvan tot concertzaal verbouwen. Daaruit ontstonden de fameuze 'The Valthermond Recordings' (zie ook Rian de Waal: Metamorphoses - The Art of the Virtuoso Piano Transcription). Deze nieuwe opname is in zekere zin ook een eerbetoon aan deze grote Nederlandse pianist, want Ilona Timchenko speelt op de grote Steinway D die hem eens toebehoorde.

Tot slot: in het cd-boekje wordt tevens verwezen naar een duo van Rebecca Clarke dat echter niet meer op de cd paste. Het is echter beschikbaar als download vanaf het tijdstip van de release. Dat zal in de loop van deze maand zijn.