© Aart van der Wal, augustus 2019

Sibelius: Kullervo op. 7

Helena Juntunen (sopraan), Benjamin Appl (bariton), Lund Mannenkoor, BBC Scottish Symphony Orchestra o.l.v. Thomas Dausgaard
Hyperion CDA68248 • 74' •
Opname: mei 2018, City Halls, Candleriggs, Glasgow

Ik weet niet meer wanneer het was: een repetitie in de studio van het MCO (Muziekcentrum van de Omroep) in Hilversum. Op het podium het Radio Filharmonisch Orkest, op de bok de Deense dirigent Thomas Dausgaard (1963), op het programma Rachmaninovs Symfonische dansen. Het viel me toen vooral op dat Dausgaard zich wel de partituur maar niet de muziek had eigen gemaakt. Het ontbrak duidelijk aan sfeer.

Iets soortgelijks viel me op in deze uitvoering van Sibelius' Kullervo, waarvan alleen al het openingsdeel nauwelijks een hoge verwachting weet te wekken van wat nog komen gaat. Terwijl de muziek ronduit schitterend is. Na afloop vroeg ik me echt serieus af: waarom deze nieuwe uitgave? Het orkest en het mannenkoor zijn op orde, de beide solisten zijn vocaal op hun taak berekend (hoewel niet meer dan dat), maar het mondt uit in een weinig sfeervol geheel die dit album, gezien het toch al ruimhartige aantal wel sfeervolle en uitstekend verdoekte opnamen (kijk bijvoorbeeld maar eens op o.a. Spotify, waar het stoïcijnse Hyperion overigens nog steeds niet vertegenwoordig is), wat mij betreft geen hoge positie op de ranglijst geeft. Je vraagt je af waarom een dirigent zich over een groot werk (want dat is Sibelius' Kullervo!) buigt zonder in staat te zijn de verbeelding in klank ruimhartig zijn werk te laten doen. Misschien was het met behulp van een stevige scheut Schotse whisky beter gelukt...

Tot slot daarom goede voorbeelden van wel sfeervolle uitvoeringen: Vänska (BIS, door collega Gerard Scheltens hier besproken), Segerstam (Ondine), Colin Davis (LSO) en natuurlijk Berglund (vroeger op EMI, inmiddels omgedoopt in Warner).

Als u iets meer van Kullervo wilt weten verwijs ik u graag naar het artikel van Maarten 't Hart op onze website. U vindt het hier.