CD-recensie
© Aart van der Wal, oktober 2023 |
Het merendeel van Schumanns pianowerken heeft de eigenschappen van een miniatuur, doorgaans gevat in een cyclus of soms in een grotere vorm gegoten. De enige significante uitzondering vormen de drie pianosonates, die het qua populariteit - zowel discografisch als op het concertpodium - evenwel tegen die zo typische karakterstukken moeten afleggen. Of dat wel zo terecht is? Daarover gaat deze recensie niet. Die miniaturen zijn zowel op zichzelf als geïntegreerd zonder enige twijfel ware meesterwerken, met in alfabetische volgorde de Abegg-variaties, Arabeske, Carnaval, Davidsbündlertänze, Études symhoniques, Humoreske, Kinderszenen, Kreisleriana, Noveletten, Papillons, Romanzen en Waldszenen, met daarnaast een niet te versmaden ‘uitstapje' naar Faschingsschwank aus Wien. Het is muziek die de verbeelding voortdurend aan het woord laat en die de pianist naar eigen inzicht dient te ‘vertalen' naar een verhalende interpretatie. 'Traumes Wirren' Zijn muziek als weerspiegeling van wat hem innerlijk sterk bewoog, met de blik gericht op de verschillende kunstvormen van zijn tijd; met zijn hang naar met name de romantisch getinte poëzie, zijn grote belangstelling voor filosofie en literatuur, en natuurlijk was daar het muziekleven dat hem van alle kanten omringde en waarin hij ook als tevens literair begaafd criticus zijn mannetje bepaald wel stond. Maar er was ook die droomwereld die hem omspoelde, en die mede een uitweg vond in in het domein van het evocatieve miniatuur. Een wereld ook waarin twee imaginaire zielen om voorrang streden: Eusebius en Florestan, maar ook wég van de grauwe middelmaat en kleinzieligheid, de moeizame weg omhoog naar het hogere in de kunst, als de vurige, enthousiaste Robert, voorvechter van progressieve klanken en nieuwe ideeën, schepper van diepzinnige lyriek, 'dichter in tonen'. Het was de 'Davidsbund' ten voeten uit, in een leven dat niet in geringe mate werd beheerst door conflicten, twijfel, tegenstand, visioenen, met de tijd toenemende verwarring en dan als slotakkoord verblijf en dood in een psychiatrische kliniek. Muzikaal dagboek Voetangels en klemmen Zonder al te diep in het verleden te willen duiken is een van de weinige musici die dat universum, dat unieke mengsel van allegorie en metafoor, het beste hebben verkend de Roemeense pianist Radu Lupu (1945-2022). Zijn vertolkingen staan nog steeds bovenaan mijn lijstje, waar ook al járenlang de - jonge! - Martha Argerich haar vaste plekje heeft. Holliger Aldus komt Holligers Schumann-bijdrage grosso modo neer op een muzikaal-biografische beschrijving die veel meer is dan een complement op wat we gemeenlijk in de literatuur over leven en werk Robert Schumann aantreffen; met uitzondering wellicht van Peter Gülkes Robert Schumann, Glück und Elend der Romantik. Nicolas van Poucke Wat mij toen onder meer opviel was hoe treffend de pianist de gespletenheid in de muziek tot uitdrukking wist te brengen, zowel in Carnaval als in de 8 Fantasiestücke. Dat deze ogenschijnlijk zo poëtische muziek gevatte onder zijn handen een grensoverschrijdende lading meekreeg. Het intieme en geriefelijke van huis en haard scherp contrasterend met de turbulente en menigmaal zelfs explosieve fantasiewereld van Florestan. Zoals het ook sterk opviel dat bij Van Poucke vorm en inhoud moeiteloos mochten samenvallen en dat de los van elkaar fungerende karakterschetsen geen verbrokkelde indruk achterlieten. Het fragmentarische toch 'geframed', een prestatie van de bovenste plank. Zoals ook zijn Chopin (beide componisten werden in hetzelfde jaar geboren: 1810) een volkomen schot in de roos bleek. Deze Amsterdamse pianist kent 'zijn' Schumann, even onmiskenbaar als alom overtuigend, zoals ook dit nieuwe dubbelalbum, dat als deel 2 is gelanceerd, opnieuw bewijst. En als ik er toch 'iets' uit zou willen lichten, dan zijn het de - niet van een opusnummer voorziene - 'Geistervariationen' uit 1854, de naam ervan ontleend aan de waanvoorstellingen die de componist meer en meer plaagden, waaronder het engelengezang dat hem voortdurend uit zijn slaap hield. Het waren diezelfde engelen die hem 's nachts het 'Geisterthema' influisterden, waarna kort daarop de vijf variaties zomaar uit zijn pen vloeiden. Van Poucke maakt er een ware parel van, met het thema onder zijn handen écht 'Leise, innig', de schaduwtinten toch prachtig van kleur, met als een absoluut hoogtepunt de derde variatie ('Etwas belebter') met dat fabuleuze, zo sterk contrasterende wisselspel tussen linker- en rechterhand. Nodeloos te zeggen dat opnameproducer Brendon Heinst samen met pianotechnicus Charles Rademaker voor een schitterende opname hebben gezorgd. Van Poucke mag dan een vinylenthousiast in muzikaal hart en nieren zijn, hij zal er ongetwijfeld heel blij van zijn geworden. Er kan voor een musicus immers niets mooier zijn dan dat hij alle details van zijn spel in de opname terug herkent. index |
|