© Aart van der Wal, december 2009

Schubert: Moments musicaux D 780 - Allegretto in c, D 915 - Impromptus D 899.

David Fray (piano).

Virgin Classics 694489 0 4 • 73' •

David Fray (Tarbes, Frankrijk, 24 mei 1981) is een wonderpianist. Dat bleek althans uit zijn vertolking van de Bach-concerten (klik hier voor de recensie). Nu, met deze Schubert-cd, is het wederom prijs en stelt hij zich met zijn schitterende spel naast grootheden als Radu Lupu (Decca) en Maria João Pires (DG). De kracht van zijn spel schuilt in zijn gevoel voor perfecte maatvoering, die de indrukwekkende intimiteit van deze muziek feilloos aan de luisteraar openbaart. De kalmte, de rust waarmee hij de frases vormgeeft en accenten plaatst levert in samenhang met zijn al even perfecte toucher de gelaagde ruimtelijkheid op waarin Schuberts zo intens persoonlijke ontboezemingen optimaal kunnen gedijen. Het eveneens subliem gerealiseerde Allegretto staat hier keurig tussen de Moments musicaux en de Impromptus in, wat de bijzonder geslaagde balans in dit recital nog eens onderstreept. Het lijdt geen twijfel: Fray ontsluit Schuberts wereld van sluimer, weemoed en afscheid op een wijze die hij zelf in het boekje treffend illustreert: "Wie sind wir wandermüde - ist dies etwa der Tod?" De bekende strofe uit Eichendorffs Im Abendrot, zo onvergelijkbaar op muziek gezet door Richard Strauss in het laatste van de Vier letzte Lieder.

Wie zo sober maar tegelijkertijd zo expressief deze miniaturen gestalte kan geven is een groot vertolker. Dat is Fray, die met zijn grote verbeeldingskracht en bepaald niet geringe dichterlijke gaven exquise vergezichten tevoorschijn tovert die naarmate het discours vordert, nog verder aan verdieping winnen. Hier draait alles om de kunst van de muzikale rede.

De opname (Teldex Studio, Berlijn, april 2009) is een sieraad: zo'n indrukwekkende vleugelklank (ook in de pianissimi!) hoor je helaas maar zelden.

En nu op naar Schuberts pianosonates en de overige impromptus (D 935 en D 946)!