Alla Napoletana

Klik hier voor de inhoudsopgave

Céline Scheen en Bruno de Sá male (sopraan), Luciana Mancini (mezzosopraan), Vincenzo Capezzuto (altus), Valer Sabadus (countertenor), Alessandro Giangrande en
Zachary Wilder (tenor), João Fernandes (bas), L'Arpeggiata o.l.v. Christina Pluhar

Erato 0190296603587 • 144' • (2 cd's)
Opname: maart 2021, Grande Salle, Studio de l’Orchestre national d’Île-de-France

Wat een superieur ensemble is dit toch, het in de oude muziek gespecialiseerde L'Arpeggiata, in 2000 opgericht door de luitiste Christina Pluhar en door haar geleid. De specialiteit op het rijke menu: zeventiende-eeuwse Italiaanse, Engelse en Franse muziek. Wat L'Arpeggiata vooral onderscheid van andere ensembles in dit metier is het hoge improvisatiegehalte waardoor menig podiumoptreden maar ook studio-opnamen zowel uniek als verrassend zijn. Dat improviserende karakter uit zich ook op andere wijze: zo trekken Pluhar cum suis zelfs jazzmusici aan om dat improviseren nog verder kracht bij te zetten. Het betekent tevens dat de samenstelling van L'Arpeggiata afhankelijk van de gelegenheid sterk kan wisselen. De bezetting bestaat uitsluitend uit topmusici afkomstig uit uiteenlopende disciplines. Niet alleen wat Pluhar betreft dus geen compromissen.

De titel van het nieuwe album, ‘Alla Napoletana', op zijn Napolitaans, verklapt het eigenlijk deels al: twee cd's gevuld met Napolitaanse muziek, in een bundeling van vrolijke, pastorale en dansliedjes, maar soms ook met een traan. Dankzij Pluhars buitengewoon geraffineerde wijze van bewerken zijn ze moeiteloos ons huidige tijdperk binnengeloodst. Ongelooflijk, hoe goed dit door haar is gedaan. Eeuwenoude muziek die aldus een onweerstaanbare nieuwe impuls krijgt en daardoor zowel vocaal als instrumentaal voor steeds weer nieuwe verrassingen zorgt, een avontuurlijke ontdekkingsreis van maar liefst 1 uur en 44 minuten. De tijd vliegt echter om. Deze (vroeg)barokke muziek werkt, zowel vocaal als instrumentaal, zo aanstekelijk dat al vanaf het eerste nummer het de luisteraar in de ban slaat. Het pakt uit als een luisterfeest dat zijn weerga niet kent en dat nog aan dimensie wint voor wie de moeite neemt de gezongen teksten in het cd-boekje te volgen, van de kokette mondharp aan het begin van 'A la fiera de Mast’Andrè' (een heuse tarantella!) tot het droevige ‘Fenesta che luciva' aan het slot. De opname is schitterend.