Kapp: The Last Confession (1905)* - Symfonie nr. 4 (Jeugdsymfonie) (1948)

Lüdig: Ouverture-fantasie nr. 2 (1945) - Midsummer Night (1910)

Lemba: Pianoconcert nr. 1 (1905/1910)

Triin Ruubel (viool)*, Mikhel Poll (piano), Estonian National Symphony Orchestra o.l.v. Paavo Järvi
Chandos CHAN 20150 • 72' •
Opname: 11 september 2017 (The Last Confession); 15-16 oktober 2018 (Pianoconcert); 4-7 juni 2018 (overige), Estonia Concert Hall, Tallin (Estland)

In het keurig verzorgde en goed gedocumenteerde cd-boekje wordt terecht opgemerkt dat de Estse muzikale wortels in werkelijkheid in Sint-Petersburg liggen. Immers, het daar gevestigde conservatorium genoot een grote reputatie en trok in de negentiende eeuw talloze muziekstudenten aan met een verschillende etnische achtergrond. Daaronder ook een aantal uit de Baltische staten, wat uiteraard niet alleen gevolgen had voor het musiceren, maar ook voor het componeren. De drie Estse componisten die op dit album zijn vertegenwoordigd: Mihkel Ludig (1880 - 1958), Artur Lemba (1885 - 1963) en Artur Kapp (1878 - 1952) vormen er het beste bewijs van.

Wie zich met deze muziek in de omgeving van Arensky, Glinka of Cui waant, heeft wat mij betreft net zo gelijk als dat er invloeden van Tsjaikovski en Rimski-Korsakov in te herkennen zijn. Wat het tevens duidelijk maakt dat dit geen hemelbestormende stukken zijn, wat hun aantrekkelijkheid overigens zeker niet verlaagt (menigeen zal misschien zelfs zeggen: dat 'hemelbestormende' hoeft van mij niet zo nodig). Twee belangrijke elementen domineren in: melodische vindingrijkheid en knappe instrumentatie. De aantrekkelijkheid van dit albujm wordt nog verhoogd doordat het voor de meesten van ons toch (vrijwel) onbekend repertoire zal zijn.

Wie het boek 'Baltische Zielen' heeft gelezen (en wie nog niet: het is een regelrechte aanrader, hier besproken) zal ongetwijfeld voorts zo het een en ander in deze componisten herkennen, want ze delen uiteraard wel de zelfde nationale geschiedenis; die overigens veel dieptepunten heeft gekend.

De Järvi-dirigentenfamilie (Neeme, Paavo en Kristian) heeft veel betekend voor de promotie en verspreiding van het Estse muzikale erfgoed en daar maakt deze fraai uitgedoste en opgenomen cd geen uitzondering op. De beide solisten tonen met hun technisch geacheveerde spel eveneens de gewenste grote betrokkenheid bij deze muziek terwijl het Nationaal Symfonieorkest van Estland, dat vooral dankzij Paavo Järvi inmiddels een grote reputatie heeft opgebouwd, ronduit spetterend musiceert.

En wie het nog niet wist: Estland staat ook bekend om zijn vele muziekfestivals, ook op het gebied van de klassieke muziek, waaronder dat van Pärnu, in 2010 opgericht door Neeme en Paavo Järvi. Het festivalgebouw is gelegen aan de kust en is niet alleen een pelgrimsoord voor veel muziekliefhebbers, maar Pärnu vormt met zijn fraaie strand en omgeving tevens een uitgesproken toeristische zomerattractie. Het is maar dat u het weet.