CD-recensie

 

© Aart van der Wal, augustus 2019

 

Holst: The Planets op. 32 (arrangement voor 2 orgels en slagwerk)

Dukas: L'apprenti sorcier (arrangement voor 2 orgels en slagwerk)

Jörg Endebrock & Susanne Rohn (orgel), Konrad Graf (slagwerk)
HD-Klassik 3D-001901 • 63' • (sacd)
Opname: maart 2019, Lutherkirche, Wiesbaden (D)

www.cybele.de

 

Dit is het tweede album in de reeks bewerkingen voor twee orgels en slagwerk op het Duitse muzieklabel Cybele. Collega Siebe Riedstra besprak in oktober 2017 de eerste uitgave (klik hier), toen met werk van Rheinberger en Moesorgski. En net als de vorige keer staat als opnamelocatie weer de Lutherkirche in Wiesbaden centraal. Daar maken (letterlijk!) twee grote orgels de dienst uit: het historische Walcker-orgel (hier bespeeld door Jörg Endebrock) uit 1911 en het zeker voor orgelbegrippen recente Klais-orgel uit 1979. Beide instrumenten beschikken over drie klavieren (en uiteraard pedaal), met de uitgebreide registergegevens keurig opgenomen in het boekje.

Voor een dergelijke opzet is slechts weinig origineel repertoire voorhanden en om de beide instrumenten diametraal en optimaal tot gelding te laten komen zijn er dienaangaande nu eenmaal kunstgrepen nodig. Bewerkingen dus, in dit geval van twee composities waarin het op orkestrale schittering aankomt. Het zal duidelijk zijn dat wat het orgel niet kan bieden, het orkest wel kan, maar ook het omgekeerde geldt: wat voor het orkest onbereikbaar is, lukt wel op het orgel, waarbij beide organisten gebruik maken van geraffineerde en gevarieerde registraties.

Is daar iets mis mee? Het is maar hoe het wordt bekeken. Voor orgelliefhebbers lijkt mij dit album een regelrechte aanwinst, terwijl anderen er misschien minder of geen behoefte aan zullen hebben. Ik heb in ieder geval zowel de lage lusten van dit orgelspel laten botvieren als intens genoten van het surround-effect van kathedraalachtige proporties. Voor degenen die overweg kunnen met 'kunsthoofdstereofonie' kan het klankfeest alleen nog maar groter worden...

Twee ontzagwekkende orgels die in staat zijn tot heel veel 'pomp and circumstance'. Ik vind het héérlijk! Noem het maar, vrij naar Rossini, Péchés de veillesse', zonden van de oude dag… Over het spel van de beide organisten overigens niets dan goeds, maar dat had Siebe Riedstra in de vorige recensie al vastgesteld. Dus wie dit album wil ‘proberen' wacht een spectaculaire klank– en ruimte-ervaring.


index

Home  -  Actueel  -  Audio  -  Muziek  -  Video  -  Boeken  -  Links