© Siebe Riedstra, oktober 2017

Rheinberger: Orgelconcert nr. 2 in g, op. 177 (arrangement voor 2 orgels en slagwerk)

Moesorgski: Schilderijen van een tentoonstelling (arrangement voor 2 orgels en slagwerk)

Jörg Endebrock & Susanne Rohn (orgel), Konrad Graf (slagwerk)
HD-Klassik 3D-001701 • 61' • (sacd)
Opname: juni 2017, Lutherkirche, Wiesbaden (D)

In de Lutherkirche te Wiesbaden bevinden zich twee volwassen orgels. Boven het preekgestoelte hangt een drieklaviers instrument van de bouwer Walcker uit 1911, daartegenover een drieklaviers van de firma Klais uit 1979. Het mag een wonder heten dat het Walcker orgel niet alleen twee wereldoorlogen heeft overleefd, maar ook niet ten onder is gegaan in de minachting die deze instrumenten in de jaren na de Tweede wereldoorlog moesten ondervinden. Tegenwoordig mag het zich verheugen in de status van beschermd monument. Het Klais orgel heeft die status nog niet bereikt, maar dat is slechts een kwestie van geduld.

Twee kolossale orgels in één ruimte, het komt zelden voor, en er is dus ook nauwelijks repertoire voor geschreven. In de tijd dat de orgels van Walcker met minachting werden bejegend waren transcripties eveneens anathema, maar vandaag mogen ze weer. Dat resulteert hier in twee arrangementen van twee totaal verschillende stukken. Allereerst het Tweede orgelconcert van Rheinberger, een van de eerste romantische orgelconcerten in zijn soort - het tweede deel van dit concert is een juweeltje. Het Klais orgel is de solist, het Walcker orgel vertolkt de orkestpartij, die bestaat uit strijkers, trompetten, hoorns en pauken. De beide orgelconcerten van Rheinberger zijn bepaald geen concertrepertoire, en op geluidsdragers ook maar zelden verschenen. Dat neemt niet weg dat deze uitgave gericht lijkt op de zeldzame mensensoort die we orgelgekken noemen.

Dat geldt in iets mindere mate voor het arrangement voor twee orgels en slagwerk van Moesorgski's meesterlijke Schilderijen van een tentoonstelling. Een stuk dat hoe dan ook in zijn oorspronkelijke versie alleen maar vragen oproept, en dus voor alle mogelijke bezettingen getranscribeerd is, ook vele malen voor orgel solo. De orgelpartijen worden hier gecombineerd met het oorspronkelijke slagwerkaandeel dat Maurice Ravel eraan toevoegde in zijn geniale orkestversie. Het boekje vermeldt niet wie de orgelarrangementen verzorgde, maar uit de toelichting van Jörg Endebrock mag men opmaken dat hij daarvoor verantwoordelijk is. Endebrock is titularis van deze instrumenten en bespeelt op deze opname het Walcker orgel - Susanne Rohn horen we op het Klais-orgel. Samen zorgen ze voor een virtuoze, spontane en eenmalige luisterervaring.

De opname werd verzorgd door Ingo Schmidt-Lucas van het label Cybele, een specialist in orgelregistraties. Ze wordt uitgebracht in de 3D Binaural Series van HD Klassik, in super audio met een speciale 3D versie voor de hoofdtelefoon. De stereoversie is wat het orgelaandeel betreft uitstekend gelukt, alleen het lage slagwerk klinkt hier en daar wat aan de holle kant. Het boekje bevat disposities en kleurenfoto's van de beide instrumenten.