CD-recensie

 

© Aart van der Wal, september 2021

Haydn: Vioolconcert nr.1 in C, Hob. VIIa:1 - nr. 4 in G, Hob. VIIa:4

Stravinsky: Le Baiser de la Fée (divertimento, door James Ledger bewerkt voor viool en strijkorkest)

Rosanne Philippens (viool), The Vondel Strings o.l.v. de soliste
Channel Classics CCS 43921 • 58' •
Opname: jan. 2021, Singelkerk, Amsterdam

Vanaf 24 sept. beschikbaar

 

Het lijkt op het eerste gezicht een wat vreemde combinatie: Haydn en Stravinsky, maar in de praktijk werkt het uitstekend, al is het niet zo dat ze elkaar in dit geval programmatisch versterken. Daar is beduidend andere ‘munitie' voor nodig. Maar dit ter zijde.

Het aardige van Stravinsky's Le baiser de la fée ofwel de Kus van de fee is, zeker zoals uitgevoerd in de door de componist zelf concies samengestelde divertimentoversie van het complete ballet, dat het nu juist, ook in de hier ten tonele gevoerde bewerking van James Ledger, die spirituele lichtheid biedt die ook de beide vioolconcerten (nr. 1 en 4) van Haydn zo typeert. Des te merkwaardiger dat je ze op onze concertpodia maar weinig aantreft. Toeval of niet, Lisa Jacobs nam in 2017 drie vioolconcerten van Haydn op (nr. 1, 3 en 4) en eveneens met een eigen strijkersensemble: The String Soloists. Ik was er behoorlijk van onder de indruk (klik hier voor de recensie).

Rosanne Philippens (haar zus Julia speelt in Fuse) biedt dus deels hetzelfde programma en doet dat met haar ensemble net zo voortreffelijk: The Vondel Strings, de naam ontleend aan de ‘De Vondel', het huis gelegen aan de Amsterdamse Vondelstraat, waar Vera Beths woont, tot vrij kort geleden met de cellist Anner Bijlsma (1934-2019). Niet toevallig dus dat deze zo bekende violiste tevens ‘beschermvrouwe' is van The Vondel Strings.

Het ensemble zelf vond, aldus Philippens, zijn wortels in de coronapandemie met zijn onvermijdelijke lockdowns. Zoveel musici die noodgedwongen werkloos thuiszaten. Toen ik dit las schoot mij prompt een opmerking van Gustav Mahler in herinnering, over een van zijn symfonieën: “Ik schrijf die partij er gelijk maar extra bij, want ze kunnen beter bij mij spelen dan in de kroeg zitten.”

Ze deden graag mee: Saskia Otto, Coraline Groen, Alexandra van Beveren, Tim Brackman, Pieter van Loenen, Gerard Spronk, Ruña 't Hart, Wiesje Nuiver, Hannah Strijbos, Simone van der Giessen, Vilém Kijonka, Lidy Blijdorp, Anton Spronk, Ying Lai Green en David Jansen. In totaal 16 musici (15 strijkers en 1 klavecinist), Philippens tevens als soliste en artistiek leider inbegrepen.

De lat is voor dit debuutalbum terecht zeer hoog gelegd. Dat geldt zowel voor het aandeel van soliste Rosanne Philippens als voor de gedemonstreerde ensembletechniek. Interpretatief bruist en fonkelt het, het spelplezier spat ervan af, het muzikanteske karakter van deze uitvoeringen is onmiskenbaar. Jared Sacks heeft het in de Amsterdamse Singelkerk bovendien subliem vastgelegd: wát een prachtige strijkersklank! Dat er, gelet op de speelduur, nog wel een vioolconcert van Haydn bij had gekund, is in deze context geen kritiek maar slechts een opmerking.

Dit smaakt duidelijk naar meer, al heb ik uit het cd-boekje wel moeten opmaken dat er tamelijk veel sponsoring voor nodig is geweest om dit project te realiseren, met daarbij de fikse ondersteuning van de Stichting Rosanne Philippens. Maar Rosanne zal hebben gedacht: waar een wil is, is een weg…

Een fout die zeker voorkomen had kunnen worden: als opnamedatum staat januari 2020 vermeld, maar dat moet natuurlijk 2021 zijn.

___________________
De cd verschijnt op 24 september en maakt deel uit van Aangenaam Klassiek 2021. Op 10 oktober is het ensemble te horen en te zien in Podium Witteman. Een live stream van de uitvoering van Haydns Vioolconcert nr. 4 in het Amsterdamse Concertgebouw vindt u hier.


index

Home  -  Actueel  -  Audio  -  Muziek  -  Video  -  Boeken  -  Links