CD-recensie

 

© Aart van der Wal, januari 2016

 

Grieg: Pianoconcert in a, op. 16

Saint-Saëns: Pianoconcert nr. 2 in g, op. 22

Vadym Kholodenko (piano), Norwegian Radio Orchestra o.l.v. Miguel Harth-Bedoya

Harmonia Mundi HMU 907629 • 55' •

Opname: augustus en september 2014,
NRK Store Studio, Oslo

   

Onlangs besprak ik een nieuwe uitgave van Harmonia met twee pianoconcerten van Sergej Prokofjev met dezelfde solist en dirigent (klik hier voor de bespreking). Ik meldde daarbij tevens dat ik een eerder verschenen cd met pianoconcerten van Grieg en Saint-Saëns met hetzelfde team had gemist. Prompt werd ik op mijn wenken bediend en kan ik ook deze release nu bespreken.
In dit verband als opfrisser: Vadym Kholodenko (Kiev, 1986) won in 2013 het Van Cliburn concours. Zijn carrière kwam vervolgens in een stroomversnelling, met onder meer een contract met Harmonia Mundi.

Wat bij Kholodenko vooral opvalt is zijn intense muzikaliteit. Zoals ik al eerder schreef: geen epaterend klatergoud, geen maniertjes die van het wezen van de muziek afleiden. Deze Oekraïense pianist heeft bovendien nog meer in de aanbieding: een helder zicht op de werkstructuur, een bijzonder fraai toucher, oog voor detail, de fraseringen tiptop in orde en een zeer aanstekelijke spontaniteit in zijn musiceren. Zijn spel is parelend expressief, maar er is ook durf, de bereidheid om dóór te pakken, klankzuilen op te richten. Maar als deze dichter spreekt zijn er de dromerige cantilenen die zich als een waaier uitspreiden. Het idiomatische karakter van zowel Grieg als Saint-Saëns wordt bovendien in het hart getroffen. Nee, dit is geen musiceren van twaalf in een dozijn, maar stilistisch wonderwerk dat het verdient om in de hoogste regionen te worden opgenomen.

Maar wat zou zo'n pianist zijn zonder een positief rapport voor het orkest? Hij zou dan niet meer kunnen zijn dan een roepende in de woestijn, hoe welluidend zijn stem ook mag zijn. Het Noorse radio-orkest onder leiding van Miguel Harth-Bedoya (1968) laat zich in deze beide concerten van zijn beste kant horen; en dat is niet gering. Harth-Bedoya mag dan in het internationale dirigentencircuit geen echt gevestigde naam zijn, hij wist wel de aandacht op zich te vestigen, en niet in de laatste plaats door zijn samenwerking met Kholodenko en zijn rol als dirigent bij het Van Cliburn Concours. Hij studeerde aan het prestigieuze Curtis Institute in Philadelphia en het Juilliard in New York en was een van de oprichters van het zowel het filharmonisch orkest van Lima als het Compañia Contemporánea de Opera, beide in zijn geboortestad Lima. Ook Esa-Pekka Salonen moet het muzikale talent in hem hebben gezien, want in 1998 werd Harth-Bedoya als zijn assistent bij het Los Angeles Philharmonic benoemd. In 2000 volgde zijn aanstelling als artistiek leider van het symfonieorkest in het Texaanse Fort Worth, tevens de thuishaven van het Van Cliburn Concours, waar Kholodenko in 2013 de hoofdprijs in de wacht sleepte. Dat verklaart tevens de samenwerking van deze Oekraïense pianist in de periode daarna. Vanaf het seizoen 2013-14 is Harth-Bedoya tevens 'principal conductor' van het KORK, het Noorse radio-orkest. Deze feiten en feitjes tezamen hebben deze uitgave van de pianoconcerten van Grieg en Saint-Saëns tot iets bijzonders gemaakt. De uitstekend geslaagde registratie zet de kroon op dit werk.


index

Home  -  Actueel  -  Audio  -  Muziek  -  Video  -  Boeken  -  Links