CD-recensie

 

© Aart van der Wal, april 2019

 

Transforming Traditions

Haydn: Pianosonate in D, Hob. XVI:37* - in A, Hob. XVI:30*

Mozart: Fantasie in d, KV 397*

Beethoven: Pianosonate nr. 26 in Es, op. 81a (Les Adieux)*

Giuliani: Grand Duo Concertant (voor fluit en gitaar) op. 85

*voor fluit en gitaar bewerkt door Noemi Gyori en Katalin Koltai

Noemi Gyori (fluit), Katalin Koltai (gitaar)
Genuin GEN 19640 • 73' •
Opname: Bartók-zaal, Szombathely (H)

   

Niemand minder dan de Hongaarse pianist en dirigent Zoltán Kocsis (1952-2016), vooral bekend geworden door zijn weergaloze Bartók-vertolkingen, bedacht zijn beide landgenoten, de fluitiste Noemi Gyori en de pianiste Katalin Csillagh, met de hoogste lof. Van hun vertolking van de sonate van Reinecke zei hij: “stilistisch idiomatisch, toegewijd, aangrijpend, nauwkeurig en meesterlijk uitgevoerd” (u vindt hier de recensie). Dat positieve beeld herhaalt zich op deze nieuwe cd, waar dan weliswaar Csillagh niet van de partij is, maar wel de niet minder begaafde (eveneens Hongaarse) gitariste Katalin Koltai (aardig, dat ze met Csillagh dezelfde voornaam deelt!)

U heeft het uiteraard al gezien: vier van de vijf stukken zijn bewerkingen voor fluit en gitaar (alleen Mauro Giuliani's Grand Duo Concertant uit ca. 1817 klinkt hier in de oorspronkelijke versie). Waarom bewerkingen als we het origineel tot onze beschikking hebben? Soms kan de aanleiding de eenvoud zelf zijn: gebrek aan voldoende repertoire voor een bepaald instrument of een combinatie van instrumenten, zoals in dit geval de fluit en de gitaar. En dus besloten de beide zéér getalenteerde dames om zelf te gaan bewerken. En gezegd moet worden dat ze dat uitstekend hebben gedaan. Natuurlijk is daardoor het beeld van het origineel aanzienlijk gekanteld, maar wie niet beter weet zou warempel denken dat Haydn, Mozart en Beethoven deze stukken speciaal voor fluit en gitaar hebben geschreven! Het is precies wat Kocsis toentertijd opmerkte: stilistisch idiomatisch, toegewijd, aangrijpend, nauwkeurig en meesterlijk uitgevoerd. Dit betekent dus tevens een belangrijke aanwinst voor het fluit/gitaar-repertoire. De opname, gemaakt in de Bartók-zaal in het Hongaarse Szombathely, laat het onvervormd en kristalhelder tot u komen. Het beste advies: laat u zich verrassen! Ik ging u reeds voor.


index

Home  -  Actueel  -  Audio  -  Muziek  -  Video  -  Boeken  -  Links