CD-recensie
© Aart van der Wal, oktober 2023 |
De Italiaanse componist Ivan Fedele, geboren in Lecce in 1953, heeft zo ongeveer 200 werken op zijn naam staan en daarvan hebben we er tot heden op onze site slechts één van besproken: Ritrovari: Suite Francese VI voor altviool solo, hier door Siebe Riedstra besproken. Fedele, eens student van Franco Donatoni, is mede bekend geworden door zijn activiteiten bij het Parijse IRCAM, waar hij danig met computers in de weer is, maar hij heeft ook veel werken voor orkest, kamer- en theatermuziek gecomponeerd. Dat wij in de loop der jaren aan zijn werk weinig aandacht hebben geschonken zegt uiteraard niets over de kwaliteit ervan. Dat die kwaliteit er gewoon is wordt bevestigd door zowel de vele compositieopdrachten die hem werden toegekend als de vele orkesten, theatergezelschappen, kleine(re) ensembles en individuele musici die zijn werk wereldwijd uitvoeren. Of je er wel of niet van houdt is weer een heel andere kwestie (perceptie, smaak, weet u wel). Wie met ‘oude oren' luistert zal in ieder geval niet ver komen. Fedele schrijft spannende muziek die ik ook vanuit historisch perspectief relevant vind, een panorama vol verbeelding, inventie en experiment, met als hoofdbestanddelen instrumentale kleuring, speltechnische uitdagingen, wel of niet voorzien van elektronisch raffinement. Van de Suites Franceses kan worden gezegd dat ze zijn geconcipieerd voor verschillende instrumenten: respectievelijk viool, altviool, cello, harp en klavecimbel, met of zonder elektronica. Interessant daarbij is dat het eigentijdse muzikale commentaren betreft op het werk van zijn landgenoot, de componist Domenico Gabrielli (1659-1690), niet te verwarren met een of beide in Venetië werkzame Gabrieli's, eveneens tijdgenoten van Domenico. In de Suite Francese VIb (voor vijfsnarige e-viool en knap geïntegreerde elektronica) komen we zelfs de bekende barokke (dans)vormen tegen: Preludio, Ostinato, Corrente, Passacaglia en Interludio, maar dan uiteraard in een eigentijds jasje gestoken.. Met de violist Francesco D'Orazio had Fedele, die in Elletro en de Suite Francese zelf aan de knoppen zit, het niet beter kunnen treffen; en met de opnametechnicus Peter Ghiardini al evenmin. index |
|