Brahms: Cellosonate nr. 1 in e, op. 38

Franck/Delsart: Cellosonate in A (bewerking van de Vioolsonate)

Debussy: Cellosonate in d

Victor Julien-Laferrière (cello), Adam Laloum (piano)

Mirare MIR 310 • 66' •

Opname: december 2015, Temple de Bon Secours, Parijs

Jonge mensen met veel muzikaal talent die de weg naar het concertpodium en de platenstudio hebben gevonden en met groot enthousiasme een nieuwe lans breken voor bekend repertoire; en en passant een bres schieten in de menigmaal gehoorde stelling dat klassieke muziek stoffig is of nog erger, niet (meer) van deze tijd. Jonge mensen die de vluchtigheid van de meest uiteenlopende media met hun eindeloos resonerende prikkels trotseren om iets van werkelijke en blijvende waarde te scheppen, daarbij geholpen door creaties van componisten die de eeuwen hebben getrotseerd. Tijdloze schoonheid in plaats van de waan van de dag ('in de krant van vandaag wordt morgen de vis verpakt').
Ziedaar deze nieuwe cd van het duo Victor Julien-Laferrière en Adam Laloum met drie cellosonates die een tijdvak overspannen tussen romantiek en symbolisme. Het ontbreekt ze niet aan muzikaal inzicht, met een fraaie balans tussen het masculine en het lyrische karakter van deze drie cellosonates (Francks Cellosonate is niets anders is dan een door Jules Delsart met instemming van de componist gemaakte bewerking van diens Vioolsonate).
Dat evenwicht is er ook in de behandeling van de piano- en cellopartij die duidelijk de betrokkenheid van twee volkomen gelijkgestemde zielen verraadt. Boeiend is ook dat beiden hun eigen kleuraccenten aanbrengen en daarmee demonstreren dat zij buiten de kaders van een langgerekte uitvoeringstraditie durven te treden. De zin van een nieuw album is juist daarin gelegen en niet in welk bedacht marketingconcept dan ook.
De opname is schitterend: cello en piano zijn bijzonder fraai in de ruimte afgebeeld, warm en gloedvol, met een ideaal 'uitzicht' op de beide instrumentalisten. Wie Adam Laloum ook in het solorepertoire wil horen verwijs ik graag naar zijn recente Schumann/Schubert-cd, die ik hier heb besproken.