![]() CD-recensie
© Aart van der Wal, april 2018
|
Vijf briljante musici die samen 'Les Vents Français' ofwel 'De Franse Blazers' vertegenwoordigen, bijgestaan door een fantastisch spelend kamerorkest onder een niet minder bevlogen Daniel Giglberger in een programma om van te likkebaarden. We worden getrakteerd op vijf afwisselend virtuoze en lyrische concertante sinfonia's van één genie, Mozart, en drie meesters op dit gebied: Danzi, Devienne en Pleyel, stammend uit hetzelfde tijdsgewricht, maar ondanks de ondubbelzinnige overeenkomsten wel degelijk gevat in fel contrasterende kleuren. Wie zo kan componeren en wie zo kan spelen wacht bijna vanzelfsprekend een feestelijk onthaal. Bij deze! Het is best wel een bijzonder model: de Sinfonia concertante, een fascinerende mix van symfonie, concerto grosso en aubade, veelal met succes beproefd in de achttiende eeuw, met name in Mannheim en Parijs. Wie zin heeft om de annalen erop na te slaan stuit al gauw op maar liefst zo'n honderdvijftig componisten die zich met dit duidelijk inspirerende genre hebben beziggehouden. Dat leverde bijna een viervoud aan werken op, en uiteraard van nogal wisselende kwaliteit. Wat de componisten echter allemaal gemeen hadden was hun vakkennis op dit gebied. U vindt daarvan de nodige staaltjes in deze hier uitstekend vastgelegde vijf Sinfonia's Concertante. Het zal geen verbazing wekken dat van dit vijftal Mozarts KV 297b er met kop en schouders bovenuit steekt. Maar vreemd genoeg waren er lange tijd twijfels omtrent de authenticiteit van een van Mozarts beste werken. Zelfs nog medio jaren zestig van de vorige eeuw stond het stuk in de bekende Köchel-catalogus gerangschikt onder de twijfelachtige werken van Mozart, maar wie het opus goed bestudeert of er alleen maar naar luistert moet toch al snel tot de conclusie komen dat dit meesterwerk van niemand anders dan van het Salzburgse genie afkomstig kan zijn. Zeker, het manuscript is nooit boven water gekomen en noch over de blazersbezetting noch over de orkestratie bestaat echt eenduidigheid. Dat is tot de huidige dag zo gebleven. Wel publiceerrde medio jaren zeventig de pianist en musicoloog Robin Levin een versie die naar zijn oordeel het dichtst bij het (onvindbare!) origineel kwam. Wie zich er verder in wil verdiepen vindt op onze site een uitgebreide toelichting (in het Engels) van de hand van Philip Huscher (klik hier voor de pdf). In Horn Matters (de naam is voor tweeërlei uitleg vatbaar!) vindt u verder nog een toelichting, waarvan ik de door mij ingekorte versie hieronder laat volgen:
Meer 'voer voor musicologen', wat gelukkig niet wegneemt dat er van Mozarts KV 297b heel veel te genieten valt. Dat geldt evenzeer voor de overige Sinfonia's Concertante op deze cd, conceptueel wat minder 'geniaal', maar wel vol puur speelplezier. Trouwens, voor menigeen zal het een regelrechte ear-opener zijn, want zo bekend zijn deze werken niet. Uitermate muzikantesk van begin tot eind: geen wonder met dit crème de la crème op de solistische blazerstoer en het geweldig partij gegevende kamerorkest uit München. Een puntje van kritiek: op beide cd's ontbreken de metagegevens, wat tegenwoordig eigenlijk niet meer kan. index |
|