CD-recensie

 

© Aart van der Wal, oktober 2021

(F.) Couperin: L'Art de Toucher le Clavecin (sel.) Pièces de Clavecin, Premier & Second Livre (sel.)

Tilman Skowroneck (klavecimbel)
TYXart TXA20153 • 80' •
Opname: maart 2020, Ödenäs Kyrka (Zweden)

www.skowroneck.wordpress.com

   

Ik besprak al eerder een cd met klavecimbelwerken door de Duitse klavecinist Tilman Skowroneck (1959, Bremen) in juni 2018, toen met die van Froberger, Louis Couperin en Rameau (klik hier).

Ditmaal is het recital geheel gewijd aan werken van François Couperin (1668-1733), de neef van Louis Couperin (1626-1661), waarvan de geschiedenis heeft bepaald dat François uiteindelijk de meest bekende van de twee is geworden, terecht of niet. Wat mogelijk verband houdt met de beroemde ‘pièces de clavecin' van François, werken die allerwegen worden gerekend tot de hoogtepunten van de (instrumentale) Barok; met het klavecimbel dat gold als bij uitstek geschikt om de contrapuntische gaven van de componist te demonstreren.

De zeer getalenteerde neef beheerste die kunst tot in – letterlijk – zijn vingertoppen, maar diens muziek heeft nog een ander belangrijk kenmerk: de versmelting van twee volkomen verschillende stijlen, de Franse en de Italiaanse. Zonder overdrijving is het deze ‘fusion' die sindsdien van doorslaggevende betekenis is geweest voor de Europese muzikale ontwikkeling, met het klavecimbel in zijn rol van voortrekker. De verschillende ‘Livres' die uit de creatieve pen van François Couperin loeiden maakten daarvan een belangrijk deel uit.

In het voorliggende album wordt dat nog eens uitdrukkelijk bevestigd, mede dankzij het prachtige spel van Tilman Skowroneck, die bovendien de beschikking heeft over een subliem instrument: het door vader Martin Skowroneck (1926-2014) in 1981 gebouwde, van twee manualen voorziene klavecimbel, voor de gelegenheid gestemd naar goed gebruik (A = 415 Hz, 'temperament ordinaire') vervaardigd naar een Frans (met vogelveren bekleed) instrument uit de achttiende eeuw. Het is de zoon die de opperste klanknoblesse schijnbaar moeiteloos uit dit klankjuweel weet te halen. Een klavecinist bovendien die is geworteld in de historiserend uitvoeringspraktijk, les kreeg van o.a. Bob van Asperen, Ton Koopman en Gustav Leonhardt. De boeiende toelichting is eveneens van de hand van Tilman Skowroneck, tevens de auteur van Beethoven the Pianist (ISBN 9780521119597), verschenen in 2010.


index

Home  -  Actueel  -  Audio  -  Muziek  -  Video  -  Boeken  -  Links